«سیدمهدی کاظمی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: خودروهایی نظیر برلیانس، انواع خودروهای چینی و ال ۹۰ با کمبودی در تامین قطعات و لوازم یدکی مواجه نیستند.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اینکه عده ای از کسری قطعات این خودرو گلایه دارند، جای تعجب دارد، زیرا اکنون فقط در زمینه سقف و گلگیرهای این خودرو مشکل کمبود وجود دارد، اما سایر قطعات موتوری و جلوبندی آن به وفور در بازار تهران بویژه بازار سعدی و چراغ برق یافت می شود.
وی بیان داشت: شاید فروشندگانی در تهران یا شهرستانها که اقلام و قطعات یدکی طیف وسیعی از خودروها را می فروشند، در برخی قطعات کسری داشته باشند، اما می توان گفت همه انواع قطعات و لوازم یدکی خودروها در مرکز کاری این صنف در محله های یاد شده هرچند با قیمت هایی بالاتر، یافت می شود.
کاظمی در خصوص خودروهای چینی، افزود: اگر گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری بیشتری داشته باشند، اعضای این اتحادیه قادر به تامین همه انواع قطعات این خودروها هستند.
وی تاکید کرد: در این خودروها، اگر قطعه ای تولید داخلی دارد باید به اندازه کافی تولید شود و در غیر این صورت باید اجازه واردات بیابد.
عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران تاکیدکرد: این اتحادیه خاطرنشان می کند که هیچ مشکلی بابت تامین قطعات و لوازم یدکی خودروهایی که اکنون در جادهها و خیابانهای ایران تردد می کنند، وجود ندارد.
وی یادآورشد: تامین قطعات موتوری همه این خودروها بدون مشکل است، اما در قطعات بدنه برخی خودروها محدودیت وجود دارد.
کاظمی در عین حال خاطرنشان کرد: خودروهایی نظیر ال ۹۰، برلیانس، ساندرو، پژو ۲۰۰۸، سیتروئن سی ۳ و غیره که با برجام و خروج شرکت های خارجی از ایران ارتباط دارند، ساخت کارخانجات داخلی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو هستند و مشکلی بابت تامین قطعه ندارند.
وی درخصوص خودروهای چینی که در کرمان خودرو، بم خودرو و غیره مونتاژ می شوند نیز گفت: از آنجایی که در بحث تحریمها، با چینیها مشکل خاصی نداریم، تامین قطعه و لوازم یدکی آنها نیز به خوبی انجام می شود و تاکنون گلایه و شکایتی در این زمینه به اتحادیه نشده است و در صورت کمبود، از طریق هوایی، مسافری و سایر روشها تامین قطعات آنها انجام می شود.
این مقام صنفی، بطور نمونه از برلیانس یاد کرد که به هیچ عنوان خواب در تعمیرگاه ندارد، مگر اینکه صاحب خودرو توان خرید قطعه مورد نظر را نداشته باشد.
وی درخصوص گرانی قطعات گفت: بخشی از این گرانی به موضوع افزایش نرخ ارز و بخشی دیگر به تحریم ها باز می گردد، اما در جایگاه اتحادیه اعلام میکنیم که در صورت همکاری گمرک و وزارت صنعت قادر به دور زدن تحریمها و تامین قطعات هستیم.
گرانی قطعات در صدر شکایات
کاظمی که مسئول رسیدگی به شکایتهای واصله به اتحادیه نیز هست، در ادامه عنوان کرد: گرانی قطعات، عمده شکایت مشتریان و صاحبان خودروها را در ماههای گذشته تشکیل داده است.
وی افزود: پس از آن، بی کیفیت بودن قطعات از جمله تسمه تایم، دیسک و صفحه کلاچ در رتبه های بعدی شکایتها قرار دارند.
عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران خطاب به صاحبان خودروها توصیه کرد از خرید و مصرف قطعات بیکیفیت یا ارزان قیمت خودداری کنند.
وی در عین حال گفت: بخشی از مشکلات و شکایتها نیز به دلیل شناخت نداشتن کافی مکانیکها یا تعویض نکردن سایر قطعات مرتبط با قطعه خراب است.
مطابق آمارها، بیش از ۱۰ هزار واحد صنفی در زمینه لوازم یدکی خودرو در تهران فعالیت می کنند.