لندن - ایرنا - سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین ضمن محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا درخصوص قرار دادن دو مرکز پژوهشی و سازمان فضایی در فهرست تحریم ها، این اقدام را برخلاف اصول حاکم بر فعالیت دولت ها در فضای ماوراء جو دانست.

کاظم غریب‌آبادی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: "آمریکا، دو مرکز تحقیقاتی و سازمان فضایی ایران را تحریم کرده است. اینجا در وین، سازمان فضایی ایران به طور نزدیک با دیگر شرکای خود در کوپوس (کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو سازمان ملل) برای دستاوردهای چند جانبه کار کرده است. "

وی افزود: "این نیز یک اقدام یکجانبه و غیرقانونی دیگری از سوی آمریکا می باشد که بر خلاف اصول حاکم بر فعالیت دولت ها در فضای ماوراء جو، از جمله همکاری میان دولت ها در فضا و دسترسی به فضا برای همه می باشد."

شب گذشته خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجموعه‌های سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران را تحریم کرده است.

سازمان فضایی ایران در موضع‌گیری نسبت به تحریم این سه سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام آمریکا تلاشی در راستای جلوگیری و ممانعت کشورهای در حال توسعه و کشورهای نوظهور فضایی از پیشرفت فناوری در عرصه فعالیت‌های فضایی است. بدیهی است این گونه اقدام های خصمانه در اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و پیشبرد برنامه‌های صلح‌آمیز فضایی خود هیچ خللی وارد نخواهد کرد.