مشهد- ایرنا- حضور گردشگران ترکیه در استان خراسان رضوی طی سال های اخیر از افزایش ۹۰ درصدی برخوردار بوده است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور روز شنبه در دیدار با سرکنسول جدید ترکیه در مشهد گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد گردشگران ترکیه که به ایران سفر می کنند از جاذبه های گردشکری، زیارتی و فرهنگی استان خراسان رضوی به ویژه مشهد دیدن می کنند.
غلامعباس ارباب خالص افزود: بر اساس آمارهای منتشره سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر از اتباع ترکیه به ایران سفر کردند که این میزان در سال ماقبل آن ۲۵۰ هزار نفر بود.
وی اظهار داشت: این در حالی است که سالانه بیش از دو و نیم میلیون ایرانی به ترکیه سفر می کنند و این کشور در زمینه صنعت گردشگری از قابلیت های مختلف برخوردار است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با کشور  ترکیه دارد گفت: هم اکنون به جز دایر بودن سفارتخانه های ایران و ترکیه در پایتخت دو کشور، ترکیه در شهرهایی مانند  تبریز، ارومیه و مشهد و ایران نیز در شهرهایی مانند استانبول،ترابزون و ارض روم سرکنسولگری دارد و این نشان دهنده همکاری های گسترده بین دو کشور است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور افزود: بیش از دهها سال است که روادید بین ایران و ترکیه وجود ندارد و اتباع ۲ کشور می توانند بدون روادید بین دو کشور سفر کنند که این فرصت مغتنمی برای تسهیل و ارتقای گردشگری به شمار می رود.
وی اظهار داشت: گرچه در سال های اخیر حضور گردشگران ترکیه در ایران و استان خراسان رضوی افزایش یافته است اما بسیاری از جاذبه های تاریخی و فرهنگی مشهد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی مانند نیشابور، سبزوار، خواف و گناباد از دید گردشگران مغفول مانده است.
ارباب خالص افزود: در سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای معرفی مشهد و شهرهای تاریخی استان خراسان رضوی از طریق رسانه های ترک زبان در این استان انجام شده است.
وی اظهار داشت: ملت ترکیه و ایران به ویژه استان خراسان رضوی دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیار هستند و گسترش روابط و همکاریهای دو جانبه در حوزه های مختلف گردشگری، سرمایه گذاری و اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی راه اندازی کرسی زبان استانبولی در دانشگاه فردوسی مشهد، دایر بودن خط هوایی روزانه شرکت ترکیش ایر به مشهد و رشد سرمایه گذاری اتباع ترکیه در مشهد را از اقدامات انجام شده در راستای رشد روابط بین دو کشور عنوان کرد.
استان خراسان رضوی دارای مفاخر فرهنگی و تاریخی بسیار است 

سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این دیدار گفت: گسترش روابط ایران و ترکیه با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی از اهمیت خاص برخوردار است.
"فاتح توپچو" faith topcu  افزود: استان خراسان رضوی به ویژه مشهد قابلیت های بسیار برای گردشگران دارد و تلاش بر این است این قابلیت ها مانند آرامگاه های فردوسی و عمر خیام برای گردشگران معرفی شوند.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر وجود شخصیت ها و مفاخر ترکیه مانند "بک تاش ولی" در خراسان رضوی از ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری این استان برای گردشگران ترکیه به شمار می رود.
وی آموزش زبان فارسی در ترکیه را یکی از اقدامات درراستای گسترش مبادلات فرهنگی بین دو کشور ایران و ترکیه دانست.

۳۰۲۷/۶۰۵۳