نوشهر - ایرنا -- امام جمعه شهرستان رامسر با اشاره به شبهه‌افکنی و بدعت‌ها در فرهنگ عاشورا در عصر جدید گفت: شبهه‌افکنی در فرهنگ عاشورا در طول تاریخ بوده و علما باید با حوصله، روحیه جهادی و تفکرات عمیق جوابگوی شبهات امروزی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن تقی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبلغان دینی هم نباید تسلیم این شبهه افکنی و بدعت ها، پیشوندها و پسوندها در عصر جدید شوند چرا که محتوای این قبیل شبهه افکنی ها در طول تاریخ برای دین مداران و حکومت های اسلامی به نسبت زمانه وجود داشت و در گذشته جواب آنان توسط علمای دینی داده می شد و  امروز هم علمای دینی باید دنباله روی علمای گذشته، با روحیه جهادی و تفکرات روز به این شبهات پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه نباید با داد و قال جواب شبهه افکنی های دشمنان را داد، افزود : تعامل، تاثیرگذاری و رفع شبهات پیرامون این موضوعات در جامعه امروز باید مبتنی بر  مطالعه و تفکر، منطق، مناظره و خطابه آتشین که مطابق با نیازهای جامعه کنونی است انجام شود زیرا فرق زیادی است بین ساکت کردن تا اقناع کردن وجود دارد.

امام جمعه رامسر با اشاره تطبیق  فرهنگ عاشورا با زمانه کنونی گفت : عبارت کل یوم عاشور و کل ارض کربلا به این معناست که در هر موقعیت و زمانی می بایست تفکر اباعبدالله، که همانا تفکر مقابله با ظلم و ستم و نصیحت فریب خوردگان بوده در سرلوحه امور خود قرار گیرد.

حجت الاسلام تقی پور همچنین فرهنگ عاشورا را مهمترین عامل نقش آفرین در پیشبرد اهداف جامعه امروز دانست و افزود : چنانچه بخواهیم معیارهای فرهنگ عاشورا را با زمانه کنونی تطبیق دهیم می بایست عاشورا را بی تحریف و از روی منابع متقن و با بیان هنرمندانه و عالمانه برای مردم تبیین کنیم و در عمل نیز به ان بپردازیم 

وی توضیح داد: ایثارگری امام حسین (ع) و یارانش در کربلا بخشی از کارهای انان برای رضای خداوند بود که اثرات و برکات زیادی داشت و مصداق این نوع ایثارگری را می توان در جمهوری اسلامی دید چرا که نظام اسلامی طی ۴ دهه در برابر همه ترفندها و خیانت های دشمنان توانسته ایستادگی کند و آسیبی به نظام نرسد.

وی گفت : نظام ما با وجود پیکره زخمی و مشکلات اقتصادی همواره از چالش ها و موانع عبور کرده  و این به دلیل ایثار ده ها هزار جوانی است که خون خود را به پای نهال نظامی که مروج اسلام است داده اند و این از برکات آموزه های اهل بیت و امام حسین (ع) است.

تقی پور با اشاره به سخنان امام حسین (ع) پیش از شهادتش با شمر ،  یاد اور شد: اگر امام حسین (ع) در لحظات اخر با شمر صحبتی داشته حمل بر مذاکره نشود زیرا هدف بازگشت یک منحرف از جاده گمراهی بود  و اکنون جامعه نیز باید با این شیوه الگو پذیری از کربلا را به منصه ظهور برساند

امام جمعه شهرستان رامسر در ادامه  با اشاره به دربرگیری فضای مجازی در جامعه امروز گفت: امروزه از ائمه جمعه انتظار می رود تسلیم صدای بلند و تبلیغات هالیوودی این فضاها نشوند چرا که  با وجود گستردگی فضای مجازی در میان رسانه های مدرن ، رسانه ائمه جمعه، قابل اطمینان، سیاسی و الهی است و خداوند در رسانه نماز جمعه رو در رو سخن گفتن با مخاطب را اصل قرار داده و قابل اطمینان و تاثیرگذار تر است.

وی الزامات تاثیر گذاری پیام های نماز جمعه را کوتاه، گویا، مفید، همراه با مضامین و مصادیق تاریخی و مفاهیم قرآن، عترت و موضوعات روز جامعه عنوان کرد و افزود: امام‌ جمعه قبل و بعد از خطبه می بایست مراقب رفتار خود و اطرافیانش باشد تا رفتار و عمل او قرین یکدیگر  و تاثیرگذار باشد.

شبهه افکنی در باره نذورات 

حجت الاسلام تقی پور با بیان اینکه نذر در فرهنگ عاشورا یعنی برای رضای خدا اقدامی انجام دادن و توسل به ائمه است تا خداوند به خاطر آنان دست مخلوق را بگیرد گفت : اینکه عده ای با این شبهه افکنی که چرا نذورات مردم صرف اقدامات عام المنفعه و فقرا نمی شود ولی این نذورات علاوه بر زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا یعنی ایستادگی در برابر ظلم ، کمک به تهیدستان و مستمندان هم است.

وی افزود : پشتیبانی از مجلس اباعبدالله که ایده او مبارزه با ظالمان است، علاوه بر اینکه روح را لطیف می کند،مرام امام حسین ( ع)را که همان  ایستادگی در برابر ظلم و دستگیری و دلسوزی مظلومان است در جامعه تسریع  می بخشد.

امام جمعه رامسر توضیح داد که چطور می توان فرهنگی که اشاعه دهنده کمک به تهیدستان  را فراموش کرد  در حالی که در این مجالس و پای منبر با طرح ایده خیر نذر انسانهایی تربیت می شوند که خود در آینده می توانند دست هزاران فقیر را بگیرند .

حجت الاسلام تقی پور اضافه کرد : پرداخت  زکات، رد مظالم، خمس، ثلث و مالیات  قانونا و شرعا و ...  برای محرومیت زدایی است و نذورات یکی دیگر از شیوه های کمک به محرومان است این در حالی است که برکات نذورات زیادی دارد که یکی از برکات آن حضور فقرا و اغنیا بر سر یک سفره است .

/۱۶۰۲/۹۹۲۲/۱۸۹۹