تهران- ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: به نظرم برای برخی از مسئولان جان انسان‌ها در حوادث جاده‌ای و هزینه‌های بعدی که به کشور تحمیل می‌شود، اصلا مهم نیست.

به گزارش ایرنا، محمد تقی زاده روز شنبه در شورای هماهنگی ترافیک‌ استان تهران با موضوع ارزیابی طرح کاهش آلودگی هوای تهران و آخرین وضعیت راه آهن حومه ای در شهرهای استان تهران افزود: به نظرم به موضوع تصادفات جاده ای نه فرمانداران و نه راهداری چندانی توجهی نکرده اند.

وی یادآورشد: به نظرم فرمانداران کاری مهمتر از رسیدگی به ماجرای کشته شدن مردم در جاده ها دارند و به همین منظور در شورای ترافیک استان به شخصه حاضر نمی شوند.

تقی زاده اظهارداشت: پس از سه ماه از جلسه خرداد امسال، با وجود پیگیری ها، هیچ کدام از دستگاه ها در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات جاده ای جوابی نداده‌ و پیگیری نکرده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: حتی اگر شانیتی برای این جلسه قائل نیستیم برای مردم ارزش قائل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید این جلسه، کاهش تصادفات جاده ای بود که جداول و آمار موجود می گوید، با وجود همه تاکیدها، اوضاع خوب نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز در این جلسه گفت: طی پنج ماهه گذشته امسال در این استان ۵۴۳ نفر در تصادفات جاده ای کشته شده اند.

مسعود قادی پاشا ادامه داد: ۳۸۵ نفر طی این پنج ماه در تصادفات درون شهری جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: ۱۴۸ نفر در تصادفات برون شهری و ۱۰ نفر در تصادفات راه های روستایی در این مدت کشته شده اند که به ترتیب این آمار نسبت به مدت مشابه ۲۹.۸ و ۲۳۳ درصد رشد دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در ادامه این جلسه از شناسایی ۶۳۸ نقطه پرتردد و حادثه خیز در سطح پایتخت خبر داد و گفت: مشکل ۳۹۵ نقطه تاکنون رفع شده است.

محسن پورسیدآقایی یکی از مهمترین عوامل منجر به حوادث رانندگی را عامل انسانی خواند و اعلام کرد: عامل اصلی ۲۵ درصدد تصادفات در سطح پایتخت موتورسیکلت ها، ۵۰ درصد عابران پیاده و ۲۵ درصد دیگر خودروها هستند.

وی تصریح کرد: پلیس همچون خودروها، اختیاری برای پلاک گذاری موتورسیکلت ها ندارد و از سوی دیگر پلاک اغلب موتورسیکلت ها مخدوش است.

پورسیدآقایی تاکید کرد: موتورسیکلت ها اغلب به شکل انبوه از سوی کارخانه در زمان تولید کدگذاری می شوند و چون بسیاری از مردم آنها را به شکل اقساطی خریداری می کنند، تا زمان تمام نشدن قسط، اسناد موتورسیکلت همچنان به نام کارخانه تولیدی باقی می ماند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه موتورسیکلت ها اغلب پلاک جلو ندارد و کد آنها توسط دوربین ها ثبت نمی شود، گفت: در این وضعیت امکان کنترل، شناسایی، تعقیب و حتی جریمه کرد موتورسیکلت ها وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص جلوگیری از ایجاد ترافیک به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید افزود: از استانداری درخواست داریم که مدارس را پیش از فرا رسیدن مهر ماه ملزم به هماهنگی با سرویس ها کند و از سوی دیگر ساعت کاری ادارات را شناور سازد تا به این طریق حجم ترافیک در ابتدای روز پخش شود.

تهرام/۳۰۰۱//۱۳۴۸