یاسوج- ایرنا- رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور گفت: عملیات کاوش در سه فصل در محدوده تاریخی دهستان سادات محمودی از توابع بخش پاتاوه در شهرستان دنا انجام شده است.

به گزارش ایرنا، روح‌الله شیرازی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از این محدوده تاریخی اظهار داشت: این کاوش‌ها با هدف نجات آثار تاریخی این منطقه پیش از آغاز بکار سد آبی خرسان بوده است.

وی عنوان کرد: در گورهای تاریخی دهستان تاریخی سادات محمودی تعدادی اشیای سفالی و ظروف مرمری کشف شده که به لحاظ تاریخی دارای اهمیت بالایی زیادی هستند.

شیرازی افزود: با توجه به وسعت گورستان و محوطه‌های تاریخی در دهستان سادات محمودی مطالعات باستان‌شناسی در فصل‌های بعدی نیز انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز تصریح کرد: مطالعات باستان‌شناختی در مجموعه باستانی گورستان سادات محمودی شهرستان دنا با تلاش کارشناسان باستان‌شناسی کشور در سه مرحله انجام شده است.

محمود باقری ابراز داشت: کاوش باستان‌شناسی پیش از آغاز به کار سد آبی خرسان و برای جلوگیری از نابودی آثار باستانی و تاریخی در این منطقه در چند فصل انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: آثار کشف‌شده گورستان مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد بوده و اشیایی که در این گورستان کشف‌شده ارتباط تجاری مردم این منطقه با شرق کشور را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود:آذرماه سال گذشته، پرونده پنج اثر منقول ( شی‌ء موزه‌ای )مربوط به گورستان ده پایین سادات محمودی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شد.

باقری ابراز داشت: اشیای کشف‌شده از گورستان سادات محمودی به موزه باستان‌شناسی مرکز استان انتقال داده می‌شود.

وی تأکید کرد: اشیای کشف‌شده در فصل سوم یک دوره جدید از فرهنگ مردم را نشان داده و اطلاعات تاریخی جدیدی را در اختیار باستان شناسان کشور قرار داده است.

۳ هزار و ۷۰۹ شی‌ء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۴۲۰ قلم مرمت شده است.
تاکنون ۷۳۱ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان شامل۶۱ آسیاب، ۵۰خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب‌انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت‌شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی‌بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصربه‌فرد است.
سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی ازجمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومترمربع مساحت دارد.

۹۸۶۸/۶۱۱۰