تهران - ایرنا - ایجاد بسترهایی برای عرضه دانش، علاوه بر فراهم آوردن ارزش‌های اقتصادی قابل توجه برای سازمان‌ها، منجر به رشد اقتصادی و فنی جامعه می‌شود. در حال حاضر که جوانان دانشگاهی به سمت فعالیت‌های دانش بنیان روی آورده‌اند در کشوری با جمعیت جوان حداکثری توجه به مقوله تجاری سازی کلید جذب بیشتر آن‌ها به سمت فعالیت‌های فناورانه است که قفل اشتغال را می‌گشاید.

از آنجا که به بازار رسانیدن یک محصول می‌تواند تضمین کننده موفقیت و بقای سازمان‌ها باشد، تجاری سازی فناوری به عنوان یک عامل حیاتی مطرح شده است. در سازمان‌های تحقیقاتی نیز بدون تجاری‌سازی یک محصول، تحقیقات معنایی ندارد. زیرا بدون دستیابی به مشتریان خاص یک محصول، تولید و یا انجام  آزمایش، در مورد یک ایده بی فایده به نظر می‌رسد.

اهمیت تجاری سازی R&D  و فناوری به حدی است که در حال حاضر بسیاری از موسسات تحقیقاتی با بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای و انجام پروژه‌های تحقیقاتی به صورت همکاری مشترک به تجاری‌سازی فناوری خود رسمیت داده‌اند و تعداد این گونه مراکز خدمات مشاوره‌ای در کشورهای پیشرفته صنعتی روز به روز در حال افزایش است. نکته حائز اهمیت آنکه تجاری‌سازی بخش مهمی از فرآیند نوآوری است و هیچ فناوری و محصولی بدون آن با موفقیت وارد بازار نمی‌شود.  

تجاری‌سازی ایده شرکت‌های استارتاپ حوزه فضا

در این خصوص علیرضا محدث کسایی سرپرست تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این پژوهشگاه درسال‌های اخیر رویکرد بسیار منسجمی در تجاری سازی فناوری‌ها داشته است تا جوانان با انگیزه بیشتری به سمت انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان جذب شوند.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده، ساختمانی در محدوده دانشگاه صنعتی شریف (طرشت) برای فعالیت شرکت‌های استارتاپی در حوزه فضایی در نظر گرفته شده است که می توانند در آنجا مستقر شوند و ایده‌های خود را در حوزه فضایی با امکانات پژوهشگاه ارتقا داده و به نتیجه برسانند.

محدث کسایی با اشاره به سایر حمایت‌های پژوهشگاه فضایی، تصریح کرد: در حوزه تجاری سازی حمایت آنها در خدمات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی است که پژوهشگاه با داشتن آزمایشگاه‌های مجهز و مرجع در فناوری‌های نوین حمایتی برای شرکت‌های استارتاپ است.

سرپرست تجاری سازی پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه تاکنون شرکت‌های بسیار زیادی تمایل داشته اند تا با پژوهشگاه همکاری داشته باشند و محصول ارائه کنند، تصریح کرد: در این راستا پژوهشگاه ۵ پژوهشکده فعال و یک معاونت طراحی و تضمین دارد که طیف وسیعی از این فعالیت‌ها را تحت پوشش خود قرار داده است.

محدث کسایی با بیان اینکه پژوهشگاه هم اکنون رویکرد حمایت را پیش گرفته است، عنوان کرد: پیش از این حمایت‌ها محدود بوده و شرکت‌ها با همکاری دانشگاه‌ها  فعالیت‌هایی را انجام داده اند اما حمایت از شرکت‌های استارتاپی حوزه فضایی اخیرا آغاز شده است.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی پژوهشگاه ساخت ماهواره است، اظهار داشت: پژوهشگاه تا کنون چندین ماهواره ساخته که پروژه هایی در سطح کلان ملی است. همچنین اقدامات زیر ساختی نیز برای ارائه خدمات و رساندن به تولید محصول داشته است.

سرپرست تجاری سازی پژوهشگاه فضایی ایران عنوان کرد: تاکنون ماهواره‌های ناهید۱ و ۲ و پارس ۱و۲ با همکاری دانشگاه‌ها ساخته شده است. همچنین تجاری سازی ایده‌های دیگر نیز که به  ساخت ماهواره مربوط می‌شود، در حال انجام است.