به گزارش روز چهارشنبه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام سید امین الله دادگر در سومین جلسه ستاد هیات اندیشهورز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، بیان کرد: برای عملیاتی سازی مفاد بیانیه گام دوم در دانشگاه، هر معاونت باید ظرفیتها و اختیارات خود را شناسایی و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد بهطور مستقل اقدامات خود را انجام دهد و این کار را معطل کمک گرفتن و همکاری با سایر بخشها نکند و در مرحله بعد به دنبال همکاری و مشارکت با سایر بخشها و معاونتها باشد.
وی با تأکید بر اولویت دادن و زمانبندی برای اجرای فعالیتها در راستای بیانیه اظهار داشت: دوستان دبیرخانه هیات اندیشهورز برای تشکیل منظم جلسات کارگروه جدیتر باشند و هر معاونت گزارشی از اقدامات مجموعه خود را برای تحلیل و ارائه بازخورد به موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ارسال کند.
اقدامات هر نهاد برای تحقق بیانیه گام دوم مدون شود
مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان گفت: بررسی و مشخص کردن کارهایی که هر معاونت میتواند بهطور مستقل و نیز با مشارکت سایر بخشها در راستای بیانیه گام دوم انجام دهد اقدام مناسبی است و همچنین مشخص شود کدام فعالیت فقط مختص بیانیه و در راستای آن است.
دادگر ادامه داد: عملیاتیتر شدن اقدامات به این صورت که مفاد بیانیه در قالب اقدام، فعالیت و برنامه در بودجه کدگذاری شوند. تنظیم برنامه عملیاتی سال ۹۹ همسو و با توجه به بیانیه گام دوم مناسب است، ولی هنوز شش ماه فرصت داریم و باید دید هر معاونت با توجه به امکانات و ظرفیتهای خود در این مدت نیز روی چه مقولههایی از بیانیه متمرکز شده و فعالیت می کند. برخی اقدامات هزینه مالی کمی لازم دارند و می توان به گفتمانسازی آنها پرداخت و ریلگذاریها را انجام داد.
وی خاطر نشان کرد: جلسات کارگروه به سمتی برود که یک گفتمان مشترک حول این بیانیه اتفاق بیفتد، البته گفتمانی که در ورای آن اراده بر تحقق وجود داشته باشد. ارائههایی که بهصورت پاورپوینت در این جلسات ارائه می شود، از نظر شکلی در قالب و فرمت یکسان باشد. نکتهای که مورد غفلت قرار میگیرد و اتفاقاً مورد تأکید مقام معظم رهبری هم هست، گفتمانسازی این بیانیه است. باید دید چه راهکارهای عملیاتی برای تحقق این امر وجود دارد که در فضای دانشجویی، استادی، مدیریتی و... با مشارکت مخاطبان به یک گفتمان تبدیل شود. بهعنوان مثال برنامه معاونت فرهنگی برای اینکه همه دانشجوها بیانیه را بخوانند و یا شوراهای صنفی و یا انجمنهای علمی بیانیه را بخوانند و برای تحقق بیانیه ایده بدهند چیست؟
دادگر گفت: می توان جشنواره ای ناظر به ارائه ایدهها برای نحوه گفتمانسازی و نیز تحقق بیانیه گام دوم که با مشارکت دانشجویان حوزههای مختلف همراه باشد و از ایده دانشجویان مختلف استفاده و ایدههای برتر تشویق شود، برگزار کرد. جدولی شامل گزارهها، متن و جملات کلیدی بیانیه تنظیم شود و اقدامات و فعالیتها در راستای آن گزارهها را دربرگیرد. شکلگیری کارگروهها در حوزههای مختلف دانشگاه قابل اتکا و امیدواری است و جای تشکر دارد، اما سرعت با افقهای مطلوب متناسب نیست و باید ضمن پرهیز از شتابزدگی، از تمام ظرفیت دانشگاه برای گفتمانسازی و تحقق بیانیه استفاده کرد.
وی در پایان تاکید کرد: گزارهها باید مورد بازبینی قرار گرفته و آنهایی که با مأموریت و رسالت دانشگاه فرهنگیان مرتبطتر است، شناسایی شوند. زمانی که گزارهها جمع و جورتر و دقیقتر شد و کار به نقطه مناسبی رسید، جلسهای با مؤسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری برگزار شود تا هیأت اندیشهورز و کارگروهها گزارشی از اقدامات و برنامه های عملیاتی خود ارائه دهند و از راهنماییها و مشاوره مؤسسه نیز استفاده کنند.