تهران- ایرنا- سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته تهران، دو قطبی‌سازی را مانع پیشرفت یک جامعه دانست و ‌گفت:‌ دوقطبی‌سازی باعث از بین رفتن شایسته سالاری می شود و سکوت اندیشمندان نتیجه دوقطبی سازی در آن جامعه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته تهران به تشریح ریشه های شکل گیری واقعه عاشورا پرداخت و اظهارداشت: در عزاداری های امام حسین (ع) باید به جنبه اعتراضی آن و به ریشه های شکل گیری کربلا هم اشاره شود.

 وی با شمارش برخی از این ریشه ها، یکی از آنان را شکل گیری جریان نفاق در زمان پیامبر اکرم (ص) دانست و تصریح کرد: شاید می توان گفت یکی از اولین ریشه ها در زمان خود پیامبر (ص) بود و جریان نفاقی که در این دوران شکل گرفت و موجب نزول سوره منافقینی شد که هر هفته در نماز جمعه بر خوانده شدنش تاکید می شود.

وی ادامه داد: این یعنی همه باید به معنای این سوره توجه کنند؛ این سوره وردی نیست که خواندنش مستحب باشد دانستن معنای آن و ارتباط با نماز جمعه بسیار قابل تامل است.

این استاد حوزه علمیه اظهارداشت‌: منافقین که در این سوره به ویژه به آنان اشاره شده، به سخنرانی عبدالله بن ابی در غزوه بنی المصطلق برمی گردد که او  در این سخنزانی جامعه را دو قطبی کرد و رسول خدا چنان از این سخن ناراحت شدند که لشکر را در زمان استراحت و زیر آفتاب حرکت دادند. سعد بن عباده از پیامبر دلیل ناراحتی شان را پرسید که ایشان پاسخ دادند گفت ندیدی ابن ابی چه گفت؟ گفت وقتی به مدینه برگردیم می خواهیم مهاجرین را بیرون کنیم. او دو قطبی مهاجرین و انصار درست کرد و این موجب غضب رسول خدا و موجب نزول سوره منافقین شد.

پناهیان با برکت خواندن وجود اختلاف نظر در جامعه اسلامی، گفت: اما دو قطبی کردن جامعه و ذلیل کردن یک قطب و عزیز کردن قطب دیگر درست نیست؛ این دو قطبی سازی است که سال ها در کشور ما شکل گرفته. اوایل معانی و مصادیقی داشت و دو قطب ها بعدها خوب شدند اما اسم این دو قطبی باقی ماند.

وی دو قطبی موجود امروز در جامعه را دو قطبی کاذب عنوان کرد و افزود: از رئیس جمهوری بابت سخنان اخیر و صحبت کردن علیه دوقطبی سازی تشکر می کنم.
این کارشناس مسائل مذهبی با بازگشت به عقب، ریشه دوم شکل گیری واقعه عاشورا را زمان خلافت برشمرد و تصریح کرد: این دو قطبی سازی ادامه یافت و مساله خلافت را هم تحت تاثیر این دو قطبی سازی قرار گرفت.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران ضرر دوقطبی سازی برای جامعه را ایجاد خفقان روانی و دیکتاتوری رسانه ای در جامعه دانست و گفت: این دوقطبی سازی موجب می شود شایسته سالاری از بین برود و هرفرد غیر شایسته ای از هر قطب بالا بیاید حتی بگویند از قطب ما است چاره ای نیست.
پناهیان تاکید کرد در جامعه دو قطبی سازی شده نمی توان مسائل را شفاف مطرح کرد و برخی که طرفدار شفافیت هستند، اگر طرف قطب مقابلشان از شفافیت دفاع کند، علیه شفافیت حرف می زنند. دیکتاتوری رسانه ای معمولا ذیل دو قطبی سازی انجام می شود و حتی شوم تر از برخی دیکتاتوری ها مانند رضاخان قلدر و آل سعود که محبوب ستکبار جهانی شدند.
پناهیان با لعن افرادی که به دو قطبی سازی در جامعه دامن می زنند، اضافه کرد: این افراد کسانی هستند که نمی گذارند جامعه جلو برود و فضای نقد در جامعه پیش بیاید. صهیونیست ها دو قطبی سازی را در کشورهای پیشرفته جهان اجرا کردند اما در کشور ما موفق نشدند؛ ‌آنان دعوایش را همیشه راه می اندازند و در این دو قطبی سازی، بی بی سی چی ها با تبعیت از آن، فرصت جولان پیدا می کنند.
این کارشناس دینی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: انتخابات مجلس از نظر رسانه ملی انتخابات پرتنشی نیست چون مناظره در رسانه مانند ریاست جمهوری شکل نمی گیرد اما انتخابات مجلس یکی از موقعیت هایی است که برخی می خواهند از آن سوء استفاده و آن را دو قطبی کنند. انتخابات در جامعه سالم، انتخاباتی است که نامزدها حرف های خود را بزنند نه با تخریب دیگر کاندیداها رای جمع کنند.
وی افزود: اگر همت بر تخریب نامزد دیگر آنهم به صورت دو قطبی سازی باشد، بسیار بد است، اگر انتخابات اینگونه باشد نتیجه سالمی نخواهد داشت، مانند دموکراسی غربی می شود که به هرکسی رای دهند صهیونیست ها روی کار هستند.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: این انتخابات مردم سالارانه حقیقی نخواهد بود. اگر بتوانیم به انتخاباتی برسیم که نامزدها با احترام به یکدیگر نه تهمت به یکدیگر طرح های خود را بیان کنند و اگر خواستند علیه طرف حرف بزنند، بگویند طرح و ایده من بهتر از طرح و ایده شماست جامعه دچار تنش نمی شود.

پناهیان یادآور شد: امام حسین(ع) با وجود این که قیام کرد، فرمود نمی خواهم جامعه را دچار تنش کنم. این درحالی است که وقتی یک نامزد انتخابات مجلس در حال تونس سازی ایران است، آیا قوه قضاییه و شورای نگهبان با افرادی که اینگونه دعوت به آشوب می کنند، قانونا نباید برخورد کنند؟
پناهیان با انتقاد از برخی رسانه ها در انتشار اخبار دروغ گفت:‌ این امر آرامش را در جامعه از بین می برد  مانند همانی که یزید بعد از قتل امام حسین (ع) به توهین آن حضرت مشغول بود و دو قطبی دیگری شکل داد و گفت بنی هاشم و بنی امیه دعوا داشتند زمانی بنی هاشم و زمانی هم بنی امیه بردند.
وی افزود: این روش قدیمی است که صهیونیست ها امروز مطرح و بی بی سی چی ها آن را دنبال می کنند، هرچه این روش ها بیشتر می شود، باید منتظر ظهور قریب الوقوع امام عصر(عج) باشیم.
پناهیان ریشه دیگر شکل گیری قیام عاشورا را فرازی از سخنان حضرت زهرا (س) خطاب به مردم مدینه عنوان و تصریح کرد: حضرت زهرا (س) دو ویژگی برای مردم مدینه برشمردند و فرمودند ای مردم سخن باطل می شنوید به سوی سخن باطل باسرعت بیشتر می روید تا حق. فعل قبیح خاسر می بینید که به جامعه ضرر می زند و از آن چشم پوشی می کنید و ندیده می گیرد.
این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: امیرالمومنین (ع) در کلام خود صریحا به دو عامل انحطاط جامعه اشاره می کند یکی کوتاه نیامدن از مُر حق و دیگری توهین کردن باطل؛ لذا از شورای نگهبان تقاضا می کنم در انتخابات از مُر حق کوتاه نیایند.

پناهیان ادامه داد: اگر شورای نگهبان نتواند وسط انتخابات مانند داور کارت قرمر نشان دهد یعنی از مُر حق کوتاه آمده است. شورای نگبهان باید کارت قرمز دهد و مردم بابت این اقدام خوشحال می شوند مانند داور زمین فوتبال، داوری را نمی توان حذف کرد.
وی اضافه کرد: برخی رسانه ها خودشان به روش بی بی سی خبیث برای یک آدم حاشیه درست می کنند و بعد از چند ماه می گویند فلانی پرحاشیه است؛ آن وقت اسم خود را رسانه می گذارند و خود را رسانه ای می دانند. انشاء الله زمان چیره گی حق بر باطل فراخواهد رسید. زمان امام عصر، فردی که سخن باطل می گوید و امام زمان(عج) او را اعدام می کند. در آن زمان هیچکس به انتخاب دین مجبور نمی شوند اما بیان بیمارگونه برخی جملات همراه با غرض ورزی و تخریب را همه مردم می فهمند و امام زمان هم طبق روایات، همه را اعدام می کند.
پناهیان با بیان اینکه اگر بخواهیم ریشه های قتل امام حسین(ع) را بشماریم زیاد است، یکی از این ریشه ها را در زمان امام حسن (ع) دانست و گفت: خیانت فرمانداران و سرداران امام حسن مجتبی به این امام به بهانه صلح و آرامش که موجب شده اند صلح به امام حسن (ع) تحمیل شود یکی دیگر از مقدمات شکل گیری کربلا بود.
وی یادآور شد: یادمان نرود اشعث با چه کلمات زیبنده و فریبنده ای صلح و مذاکره را به امام علی (ع) تحمیل کرد. یا ابوموسی اشعر ی در آن سستی که در مقابل معاویه داشت. حضرت علی، اشعث و ابوموسی را لعنت می کرد با اینکه در جرگه خودش بودند. اینها از عوامل شکل گیری کربلا بود. یعنی در مقابل دشمن کوتاه آمدن.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: پس از به نیزه کردن قرآن و مذاکره شوم، مقدمات قتل اباعبدالله(ع) است، امام حسین (ع) یک سال قبل از قیام خود در منا سخنرانی کردند و ۲۰۰ تن از صحابه و ۷۰۰ تن از تابعین به اضافه بنی هاشم را جمع و این چنین گفتند که از تاریخ عبرت بگیرید چرا علمای یهود دیگران را از سخنان بد، نهی نکردند. آن نهی از سکوت علما اگر انجام می شد، روز عاشورا اتفاق نمی افتاد.
وی به جمله محکم توام با آرامش حضرت زینب کبری (س) در بالای تل زینبیه خطاب به عمر سعد اشاره کرد و ادامه داد: ایشان فرمودند «ای عمرسعد! تو در قتلگاه شاهدی و می بینی حسین فرزند پیغمبر را می کشند.» این نه به این معناست که حضرت زینب (س) نمی داند عمرسعد جزو لشکر دشمن امام حسین (ع) است بلکه عقیله بنی هاشم اعلام می کند که ای مردم کسانی امام حسین (ع) رابه شهادت رساندند که ما از آنان چشم یاری داشتیم.