قشم - ایرنا - در چند روز اخیر تاربال‌های نفتی در سواحل جزیره قشم و لارک مشاهده شده که منشا اصلی آن هنوز مشخص نشده و علت‌های مختلفی از جمله شست و شوی مخزن نفتکش‌ها تا محموله‌های قاچاق پیش بینی می‌شود.

مواد نفتی در دریا بر اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیر گونه به خود می‌گیرد که جریان باد و امواج، آن‌ها را به صورت توده درآورده و به ساحل می‌راند.

مشاهده تاربال در سواحل، از اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی است و اهمیت گلوله‌های نفتی یا تاربال به سبب همین هشدار دهندگی است.

لکه نفتی در دریا مشاهده نشده‌است

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: در بازدیدهایی که توسط این اداره کل صورت گرفته و نیز در گزارش هایی که از اداره کل بنادر و دریانوردی استان دریافت شده ، تاکنون لکه نفت در سطح دریا مشاهده نشده‌است.

حبیب مسیحی تازیانی درگفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به این مساله پیش‌بینی می‌شود که این مواد از یک نفتکش که اقدام به توازن آب و یا شستشوی مخزن کرده، به دریا راه یافته‌است.

وی افزود: جستجوها همچنان برای یافتن منشا تاربال‌ها ادامه دارد و نمونه‌برداری‌های مختلفی انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان ادامه داد: ارتباط با دیگر دستگاه‌ها نیز ادامه دارد تا با گشت‌های هوایی و یا تصویرهای ماهواره‌ای از خلیج فارس، منشا نشت مواد نفتی به دریا کشف شود.

وی اظهارکرد: از تعاونی صیادان استان هرمزگان درخواست شده‌ در صورت مشاهده آلودگی نفتی در سطح دریا توسط کشتی های صیادی، مراتب را گزارش دهند.

آلودگی مربوط به یک ماه گذشته است

مسیحی تازیانی درباره زمان وقوع رخداد منجر به آلودگی ابراز کرد: با توجه به اینکه آلودگی‌ها در سواحل دیگر نقاط از جمله سواحل سرزمین اصلی مشاهده نشده، احتمال می‌رود واقعه کمتر از یک ماه پیش رخ داده باشد.

وی افزود: با توجه به وجود آثار آلودگی در جزیره قشم و لارک، دریا حداکثر در یک ماه گذشته آلوده شده‌است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: آلودگی در سواحل صخره‌ای مشاهده شده‌است، اما سواحل ماسه‌ای به دلیل جزر و مدها ممکن است تاربال‌ها در زیر لایه‌های بعد ماسه‌ها پنهان شده باشند.

وی گفت: از این رو برای بررسی ساحل‌های ماسه‌ای گروهی برای نمونه‌برداری به جزیره هنگام اعزام شده‌اند.

مسیحی تازیانی با اشاره به مدت یک هفته‌ای برای انجام آزمایش‌ها گفت: در صورت پیدا نشدن منشا اصلی، با انجام آزمایش های تخصصی و تفکیک مواد و با توجه به تفاوت مواد نفتی در میدان‌های نفتی مختلف داخلی و خارجی، برای کشف منشا آن اقدام می‌شود.

وی همچنین گفت: با انجام آزمایش‌ها در صورتی که میزان آلایندگی در شناگاه‌ها زیاد باشد، هماهنگی لازم برای جلوگیری از شنا در دریا صورت می‌گیرد.

جمع‌آوری تربال‌ها هزینه هنگفتی در بر دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان خاطرنشان کرد: جمع‌آوری تاربال‌ها از سطح دریا اگرچه امکانپذیر است اما مستلزم هزینه‌ای هنگفت است که امکان آن میسر نیست.

وی افزود: یک فناوری پیشرفته نیاز است تا با آب پرفشار و گرم بتوان تاربال‌ها را جمع آوری کرد که در حال حاضر این امر مقدور نیست.

منشا آلودگی، شست و شوی مخزن نفتکش یا بار قاچاق؟

معاون ایمنی دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: هیچگونه آلودگی رسمی به این اداره کل گزارش نشده‌است.

اسماعیل مکی زاده افزود:احتمال می‌رود مواد موجود از آلودگی‌های سرگردان باشد اما نظر قطعی در مورد آن پس از بررسی‌های تکمیلی از طریق روابط عمومی اعلام می‌شود.

رییس اداره بنادر و دریانوردی قشم در این‌باره گفت:با توجه به این تعطیلات محرم، در روزهای اخیر هیچگونه تخلیه بار در بنادر قشم صورت نگرفته است.

علی اشتری افزود: از این رو احتمال می‌رود این آلودگی بر اثر شست و شوی مخزن یک نفتکش و یا تخلیه بار قاچاق به دریا راه پیدا کرده باشد.

وی ارائه توضیحات بیشتر را به بررسی بیشتر مساله و انجام تحقیقات منوط کرد.

ورود دادستانی قشم به آلودگی نفتی سواحل قشم

دادستان قشم در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: بحث آلودگی نفتی ساحل جزیره های قشم و لارک در دستور کار قرار گرفت و اداره‌های حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی شهرستان ملزم به ارائه توضیحات شده‌اند.

رضا صفایی افزود: در صورت امکان این ۲ اداره مکلف می شوند با همراهی سازمان های مردم نهاد به پاک‌سازی مناطق آلوده بپردازند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
گزارش از حسین آزادمنجیری

۷۵۰۰