تهران- ایرنا- مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: سه میلیون دانش‌آموز متوسطه اول توسط مشاوران در مدارس غربالگری می شوند.

به گزارش روز شنبه آموزش و پرورش، مسعود شکوهی اظهار کرد: هدف از انجام این غربالگری کمک به ارتقای بهداشت روان دانش‌آموزان و پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌های روانی اجتماعی است که از سوی مشاوران مدارس انجام می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی افزود: به این منظور تعداد ۷۵۰ مرکز و هسته مشاوره منطقه‌ای و ۳۲ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی استانی به‌صورت تخصصی آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان و والدین آنان هستند.

شکوهی همچنین گفت: از آغاز سال تحصیلی جدید همانند سنوات گذشته مراکز و هسته‌های مشاوره مناطق و نواحی همه روزه آماده ارائه خدمات هستند. تمام مشاوران شاغل در هسته‌ها و مراکز مشاوره ادارت آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق سراسر کشور، بعد از انجام مصاحبه تخصصی و علمی از بین ۱۴ هزار مشاور شاغل در آموزش و پرورش انتخاب شده‌اند.

 بهمن سال ۹۷ برای تمام دانش‌آموزان غربال‌گری سلامت روان صورت گرفت و در پرونده سلامت ثبت شد. والدین و حتی مشاوران مدرسه می‌توانند برای برنامه‌ریزی‌های تحصیلی و فردی از آن استفاده کنند. این غربالگری شامل چند مرحله است که در مرحله اول، غربالگری پایه به‌وسیله معلمان صورت می‌گیرد و تمام نتایج در سامانه همگان ثبت و ذخیره می‌شود. برای مراحل بعدی نیاز به متخصصان مشاوره است. والدین موظف‌ هستند خارج از مدرسه فرزندان خود را نزد مشاوران ببرند و نتایج را به مدرسه ارائه دهند.

خانواده‌هایی که نمی‌توانند هزینه‌ها را متقبل شوند، به سازمان نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان معرفی می‌شوند و از خدمات مددکاری، بهداشتی برخوردار خواهند شد.

به‌طورکلی دانش‌آموزان در محیط مدرسه نیز از جهت سلامت روان و بهداشت، تحت کنترل و نظارت هستند که نشانه‌های کلیدی به معلمان مدارس توضیح داده می‌شود و درصورتی‌که معلم هر یک از نشانه‌ها را در دانش‌آموز ملاحظه کرد، اقدامات اولیه را انجام خواهد داد.

حال اگر معلمی نتوانست اقدامات اولیه را انجام دهد، مسئله را به مشاور مدرسه منتقل می‌کند. البته پیش از آن‌که معلم نشانه‌هایی را در دانش‌آموز ببینید و مشاور مدرسه را در جریان قرار دهد، هیچ‌گونه کدگذاری در پرونده او ثبت نخواهد شد و والدین نباید از این‌ نظر احساس نگرانی خاصی داشته باشند.

در واقع تست‌های سلامت و غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان را باید بدعتی سازنده برای کشف مشکلات کودکان و نوجوانان و برداشتن قدم‌های بزرگ برای رفع و درمان آن‌ها بدانیم. راه‌های تقویت روابط اجتماعی کودکان و بهبود شخصیت آن‌ها را می‌توان از همین مسیرهای اولیه پیدا کرد و به آن‌ها قوت بخشید.