«محسن حاجی میرزایی» روز شنبه در سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با روایتی از عضویت خود در انجمن های اسلامی اظهارداشت: افتخار این را داشتم از سال ۵۸ با حکمی از سوی آیت الله مدنی شهید محراب نماینده ایشان در اتحادیه انجمن اسلامی استان آذربایجان شرقی باشم.
وی افزود: یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت، دستیابی به سند تحول بنیادین است. این سند ذخیره بسیار ارزشمندی است که محصول اندیشه و تفکر صاحب نظران دینی و تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد :اگر تلاش و تکاپوی ما برای اجرایی کردن این سند به نحو شایسته به انجام برسد می تواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.
حاجی میرزایی گفت: تعلیم و تربیت تلاش های با ارزشی را در طی دهه های مختلف انجام داده است اما تدوین سند نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربیت توفیق زیادی نداشته و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: یکی از مفاهیم مهم این سند و برنامه درسی تنوع بخشی به محیط های یادگیری است. این فضا تنها کلاس مدرسه نیست، پشت درب های کلاس و مدرسه روابط میان دانش آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از این یادگیری ها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیری های رسمی در کلاس درس باشد. همه هستی عرصه یادگیری و آیات الهی بوده و این هنر ما است تا از این عرصه ها در جهت تحقق اهداف استقاده کنیم.
وی تاکید کرد: تشکل های دانش آموزی و به ویژه انجمن های اسلامی جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم داشته و این محیط های یادگیری یکسان نبوده و ویژگی های متمایزی دارند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان برخی ساحت ها را در محیط های فردی تربیت تقویت کرد. اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل شدن با دیگران بوده و هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش آموزان بیشتر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: متاسفانه به خاطر آسیب ها در شرایط خوبی نبوده و برای درمان و شناسایی آنها باید کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم محیط آموزش را مصونیت بخشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش آموزان و تشکل های دانش آموزی برای مصونیت بخشی به نسل نو استفاده کنیم.
حاجی میرزایی یادآور شد: تشکل های دانش آموزی داوطلبانه و آگاهانه بوده و شرایط جذاب تری را برای اثرگذاری برقرار می کند. همچنین این انجمن در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی داشته است.
وی گفت: انجمن ها نباید به عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام آموزشی تعریف شود چراکه بخشی از فرآیند آموزشی بوده و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت است که نقش های مهمی در پیگیری اهداف این ارکان دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فاصله گیری از حافظه محوری و نقش تشکل ها در موازات معلم مهم است اما باید ظرفیت ها و قابلیت ها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری را ایفا کند.
حاجی میرزایی به مصونیت بخشی دانش آموزان از آسیب ها اشاره کرد و اظهارداشت: شاید یکی از مهم ترین کارکرهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب نبوده و بتواند از هویت، دین، ارزش ها و اعتقادات خود حمایت کند.
وی به اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج و هلال احمر به عنوان ظرفیت های مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد و گفت: این نهادها می توانند در کنار هم جریانات دانشآموزی گستردهای را راهبری کنند که پویش سیل مهربانی همکلاسی ها گواهی بر این موضوع است.
وزیر آموزش و پرورش از اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشآموزان خواست دانش را تقویت کنند، اطلاعات را توسعه و به پژوهش اهمیت دهند. کارآفرینی و سرعت دستیابی به قله های دانش را پیشی بگیرید و در کسب مهارت ها اقدام کنید.
وی گفت: اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد. همچنین در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی داشته و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه داد.
وزیر آموزش و پرورش از رتبههای برتر کنکور که از اعضا و دانشآموزان اتحادیه انجمن های دانش آموزی بودند با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی تقدیر کرد.