تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: تشکل‌های دانش‌آموزی به ویژه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان جایگاه مهمی در پیگیری و تحقق اهداف دارند و از این جهت می‌توانند الگوی دانش‌آموزان کشور شوند.

«محسن حاجی میرزایی» روز شنبه در سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با روایتی از عضویت خود در انجمن های اسلامی اظهارداشت: افتخار این را داشتم از سال ۵۸ با حکمی از سوی آیت الله مدنی شهید محراب نماینده ایشان در اتحادیه انجمن اسلامی استان آذربایجان شرقی باشم.

وی افزود: یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت، دستیابی به سند تحول بنیادین است. این سند ذخیره بسیار ارزشمندی است که محصول اندیشه و تفکر صاحب نظران دینی و تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد :اگر تلاش و تکاپوی ما برای اجرایی کردن این سند به نحو شایسته به انجام برسد می تواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.

حاجی میرزایی گفت: تعلیم و تربیت تلاش های با ارزشی را در طی دهه های مختلف انجام داده است اما تدوین سند نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربیت توفیق زیادی نداشته  و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیم مهم این سند و برنامه درسی تنوع بخشی به محیط های یادگیری است. این فضا تنها کلاس مدرسه نیست، پشت درب های کلاس و مدرسه روابط میان دانش آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از این یادگیری ها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیری های رسمی در کلاس درس باشد. همه هستی عرصه یادگیری و آیات الهی بوده و این هنر ما است تا از این عرصه ها در جهت تحقق اهداف استقاده کنیم.

وی تاکید کرد: تشکل های دانش آموزی و به ویژه انجمن های اسلامی جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم داشته و این محیط های یادگیری یکسان نبوده و ویژگی های متمایزی دارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان برخی ساحت ها را در محیط های فردی تربیت تقویت کرد.   اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل شدن با دیگران بوده و هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش آموزان بیشتر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: متاسفانه به خاطر آسیب ها در شرایط خوبی نبوده و برای درمان و شناسایی آنها باید کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم محیط آموزش را مصونیت بخشیم.  

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش آموزان و تشکل های دانش آموزی برای مصونیت بخشی به نسل نو استفاده کنیم.

حاجی میرزایی یادآور شد: تشکل های دانش آموزی داوطلبانه و آگاهانه بوده و شرایط جذاب تری را برای اثرگذاری برقرار می کند. همچنین این انجمن  در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی داشته است.

وی گفت: انجمن ها نباید به عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام آموزشی تعریف شود چراکه بخشی از فرآیند آموزشی بوده و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت است که نقش های مهمی در پیگیری اهداف این ارکان دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فاصله گیری از حافظه محوری و نقش تشکل ها در موازات معلم مهم است اما باید ظرفیت ها و قابلیت ها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری را ایفا کند.

حاجی میرزایی به مصونیت بخشی دانش آموزان از آسیب ها اشاره کرد و اظهارداشت: شاید یکی از مهم ترین کارکرهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب نبوده و بتواند از هویت، دین، ارزش ها و اعتقادات خود حمایت کند.

وی به اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج و هلال احمر به عنوان ظرفیت های مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد و گفت: این نهادها می توانند در کنار هم جریانات دانش‌آموزی گسترده‌ای را راهبری کنند که پویش سیل مهربانی همکلاسی ها گواهی بر این موضوع است.

وزیر آموزش و پرورش از اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان خواست دانش را تقویت کنند، اطلاعات را توسعه و به پژوهش اهمیت دهند. کارآفرینی و سرعت دستیابی به قله های دانش را پیشی بگیرید و در کسب مهارت ها اقدام کنید.

وی گفت: اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد. همچنین در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی داشته و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه داد.

وزیر آموزش و پرورش از رتبه‌های برتر کنکور که از اعضا و دانش‌آموزان اتحادیه انجمن های دانش آموزی بودند با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی تقدیر کرد.