به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری، سرهنگ علی عباس نژاد در این باره افزود: دستورالعمل مبارزه با قاچاق چوب را به استانها ابلاغ کرده و براساس این دستورالعمل در مسیرهای تردد و گلوگاههای قاچاق چوب ایستهای بازرسی قرار داده شده و مقصدهای چوب در کارخانجات چوببری به صورت مستمر توسط بازرسان مورد بازدید قرار میگیرد.
وی گفت: میزان افزایش کشفیات ما نشاندهنده این است که با افزایش قاچاق چوب در سطح کشور مواجه هستیم، چرا که بعد از اجرا شدن طرح تنفس جنگل و وضعیت بازار، قیمت چوب افزایش بسیار قابل توجهی داشته است، وقتی قیمت بالا میرود و بهرهبرداری نیز از جنگل کم یا ممنوع میشود و از سوی دیگر نیز واردات با موانع مختلفی مواجه است، بسیاری از افراد به قاچاق چوب روی آوردهاند از همین روی مشکلات ما افزایش یافته است.
عدم بازدارندگی باعث تکرار جرم شده است
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره قوانین گفت: طبیعتا دستگیری و برخورد قضایی در این خصوص اگر بازدارنده نباشد، ما با تداوم این موضوع مواجه هستیم و این واقعیت وجود دارد که برخوردها در این زمینه بازدارنده نیست و عدم بازدارندگی باعث تکرار جرم در این حوزه شده است و افرادی هستند که بارها دستگیر شدهاند، اما باز هم اقدام به قاچاق میکنند، قاعدتاً وقتی یک جرمی تکرار میشود باید قانون درباره آن بازدارنده باشد و قوانین به شکلی باشد که افراد دیگر مرتکب جرم نشوند اما متاسفانه اکنون این مشکل وجود دارد.
عباسنژاد در پاسخ به این سوال که آیا قانون اجرا نمی شود یا قوانین بازدارندگی لازم را ندارند؛ تصریح کرد: من معتقدم در هر دو جنبه با مشکل مواجه هستیم وقتی فردی یک درخت تنومند را در جنگل قطع میکند و با جریمه اندکی آزاد می شود، نشاندهنده این است که این فرد دوباره اقدام به قاچاق چوب خواهد کرد.
بیشترین کشفیات مربوط به جنگلهای گیلان و مازندران است
وی با اشاره به بیشترین کشفیات چوب در جنگلهای شمالی یادآور شد: ما هم در جنگلهای شمال و هم در جنگلهای زاگرس و ارسباران کشفیات بسیاری داریم، اما در ماه گذشته که آمارها را بررسی می کردیم، بیشترین کشفیات مربوط به جنگل های گیلان و مازندران بود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به این سوال که آیا مافیا و باندهای بزرگ در این زمینه نقش دارند؛ گفت: یک سری از قاچاقها توسط روستاییانی است که در دل جنگل هستند و منبع درآمدی و امکانات سوختی ندارند، بنابراین هم برای استفاده خودشان و هم برای فروش اقدام به قاچاق می کنند. مسیرهای جنگلی توسط نیروهای ما کنترل میشود، اما باز هم مشاهده میکنیم انتقال چوب از طریق روستاها توسط اسب و قاطر بسیار زیاد شده است و عموما چوب را با قاطر جابجا میکنند و از مسیرهای ناهموار به بیرون از جنگل منتقل می کنند و بیرون از جنگل نیز با خودرو جابجا میشود.
عباسنژاد خاطرنشان کرد: خیلی از این بار قاچاق با خودروهای معمولی مانند پراید و پژو جابجا میشود، در جنگلهای زاگرس این اتفاق بسیار مشاهده میشود. با توجه به قیمت بسیار بالای چوبهای باارزش، قاچاق چوب برای قاچاقچیان به صرفه است و همانطور که گفتم قانون ما به گونهای است که وقتی درختی قطع میشود بسیار ساده به نظر میآید در صورتی که آن درخت ممکن است از نمونههای کمیاب باشد و قطع آن باعث حذف این گونه گیاهی شود.
در اعمال قانون ملاحظهکاری میشود
وی گفت: قانون وجود دارد، اما مسیر رسیدگی و مسیر برخورد طولانی است و اصل قانون نیز عموما بازدارنده نیست و در اعمال قانون ملاحظهکاری میشود و ما در این سالها با افزایش قاچاق مواجه بوده ایم، عموما چوبهای قاچاق در کارخانجات داخلی و همچنین زغال مورد استفاده قرار میگیرد. البته طرح توسعه زراعت چوب نیز وجود دارد و گسترش این طرح در برنامه سازمان جنگلها قرار گرفته، اما هنوز نتوانسته است بازار را اقناع کند.