بیروت- ایرنا- روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به اتفاق نظر سیاسی در داخل لبنان در خصوص محاکمه "عامر الیاس الفاخوری" جاسوسی اسرائیلی، نوشت: برخی اعضای کنگره آمریکا تماس‌های تهدید آمیزی با مسؤولان لبنانی داشته‌اند.

فشارهای آمریکا بر لبنان در حالی است که بازگشت الفاخوری به لبنان موجب خشم عمومی شده و مردم مجازات او را خواستار شدند و در پی آن  اداره کل امنیت عمومی لبنان جمعه  گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که الفاخوری مسئول سابق بازداشتگاه "الخیام" (در جنوب لبنان) بازداشت شده است.

الفاخوری به دلیل جنایت‌هایش در حق زندانیان این بازداشتگاه به "قصاب الخیام" معروف است و در بازجویی به همکاری با رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است.

به نوشته الاخبار، اتفاق نظر سیاسی در لبنان مبنی بر لزوم مجازات الفاخوری، موجب تشدید مداخلات آمریکا در این مسأله شده است تا جا یی که فشار آمریکا فقط بر مقامات سفارت و تحت عنوان "حمایت از شهروند آمریکایی" محدود نمانده است بلکه برخی  اعضای کنگره نیز در این خصوص دست به تحرکاتی زده اند به این ترتیب که به بهانه اینکه الفاخوری به عنوان یک شهروند آمریکایی وارد لبنان شده است،  در تماس با مقامات لبنانی آزادی وی را خواستار شده‌ و اعلام کردند آنچه به وی نسبت داده می‌شود با گذشت زمان از بین رفته است.

این روزنامه لبنانی یادآور شد، وکلای آمریکایی نیز با ارسال پیام‌های تهدیدآمیزی برای وزرای لبنانی هشدار داده‌اند که پرونده الفاخوری در دست اعضای کنگره است.

فشارهای آمریکا بر لبنان در ارتباط با الفاخوری در حالی است که وی در سال ۲۰۰۰ با سفر به فلسطین اشغالی، گذرنامه اسرائیلی دریافت کرد و از آنجا راهی آمریکا شد و تابعیت این کشور را گرفت.

"جبران باسیل"  وزیر خارجه لبنان هم در واکنش به بازگشت الفاخوری به لبنان، موافقت خود را با مجازات مرتکبان هر جنایتی علیه لبنانی‌ها اعلام کرد.  

"نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان که ریاست جنبش "امل " را برعهده دارد نیز  اعلام کرد، این جنبش در مقابل ورود جاسوسان به لبنان کوتاه نخواهد آمد.