تهران-ایرنا- رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده طرح‌ها در فضای رقابتی ارسال شود و در طول هر سال سه فراخوان در این زمینه ابلاغ می‌شود تا بهترین پروپزال پژوهشی دریافت شود گفت: سقف حمایت از طرح‌ها ۵۰ درصد افزایش یافته و در مرحله اجرایی شدن قرار دارد به طوری که مبلغ حمایت ها سال گذشته ۳۰ میلیون بوده و امسال ۴۵ میلیون تومان شده است.

ایمان افتخاری روز دوشنبه در نشست دستاوردها و بسته‌های حمایتی و رویکردهای جدید صندوق در سال ۹۸، اظهار داشت: امسال ۱۵ سالگی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است که نقش بال علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر عهده دارد، همچنین از نظر بین‌المللی نیز فعالیت صندوق مورد توجه است به طوری که سالانه‌ اجلاسی برگزار می‌شود که امسال در برزیل بوده و صندوق نیز در آن شرکت کرده بود.

وی ادامه داد: طرح‌های حمایتی صندوق در جلسه ۷۶۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و برای رئیس جمهوری نیز ابلاغ شد و اکنون در مرحله اجرایی قرار دارد، بیش از ۲۱ هزار طرح به صندوق ارائه و حدود ۷ هزار طرح مورد حمایت قرار گرفته است، همچنین در حوزه‌های بین‌المللی نیز  ۳۱ پتنت حمایت شده است.

افتخاری تصریح کرد: اکنون بزرگترین حامی دوره‌های پسا دکتری هستیم که حدود ۲ هزار درخواست دوره پسا دکتری ابلاغ شده و از ۹۰۰ درخواست حمایت شده است.

وی عنوان کرد: رویکردهای مهم صندوق در چند سر فصل علمی و فناوری اعم از توجه بیشتر به پژوهشگران جوان، علوم پایه، علوم انسانی و حضور موثر و پایدار خلاصه می‌شود.

رئیس صندوق  حمایت از پژوهشگران و فناوران تصریح کرد: ۴ رویکرد کلی صندوق اعم از تکثیر تعداد گروه های فناور تا زیست بوم برتر شدن در دنیا، تعادل با رویکرد پایدار، کیفیت پژوهش‎‌ها و رویکرد فعال و تعیین اهداف است.

به گفته وی سه برنامه بزرگ از جمله بهینه شدن پسا دکتری، حمایت از رساله‌ها و طرح‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی در خصوص حمایت از طرح‌های دانشجویان پسا دکتری گفت: افراد با سوابق درخشان در صندوق جذب شده و فعالیت می‌کنند و  از طرح های آنها ۳۶ تا ۴۵ میلیون تومان حمایت مالی می‌شود، همچنین رساله‌های دکتری در قالب دو فراخوان دریافت می‌شوند و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۸۰ مورد رساله ارسال و بیش از ۱۵۰ مورد جذب شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران عنوان کرد: در حوزه بین الملل تمرکز بر روی همکاری با کشورهای چین و روسیه است و با توجه به هزینه‌بر بودن اقدامات بین المللی تمرکز راهبردی با کشورهای مشخص انجام می‌شود. همچنین با همکاری وزارت علوم چین ۵۰ طرح جذب شده و با آکادمی علوم چین نیز در مطالعات آب فعالیت و همکاری می‌کنیم و با کشور روسیه نیز برنامه مشترک بسیار مثبت بوده است.

افتخاری تصریح کرد: ایران عضو شورای حکام یاسا موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم به همراه با ۲۴ کشور دیگر است که در مسائل کلان بین‌المللی و ملی نقش دارد و در عرصه‌های مختلف اجتماعی یا محیط‌زیستی فعالیت می‌کند، در این راستا بستری فراهم شده تا پژوهشگران مختلف با استفاده از سیستم‌های فنی این موسسه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: دو معاونت فعال متمرکز پژوهش و ترویج علم و فناوری به چارت سازمانی صندوق افزوده شده است. به عنوان مثال۸۰۰ هزار پایان نامه هر ساله انجام می‌شود که قابل عرضه نیست و  نیاز به رویکرد فعال و جامعه محور دارد که این مسئولیت را معاونت ترویج علم و فناوری انجام می‌دهد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تصریح کرد: دو برنامه کلی زیر ساختی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه پیشتازان و بنیان شکل می‌گیرد که در طرح بنیان از پژوهشگران حمایت می‌شود و پذیرش پروژه زیر ۵ درصد است زیرا داوری بسیار حساس و به صورت حضوری است.

افتخاری عنوان کرد: در حوزه علوم انسانی کل برنامه به بیانیه گام دوم توجه دارد و در این حوزه ۶ محور مشخص شده است تا گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده‌ها طرح را ارائه کنند و در نهایت یک پروژه تصویب و حمایت می‌شود که این حوزه‌ها شامل محور سبک زندگی، خانواده، اقتصاد مقاومتی، حقوق شهروندی، گردشگری و فضای مجازی است.

وی عنوان کرد: صندوق کمتر از ۲۰ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته و امیدواری ما این است که پژوهش‌ها به رسانه و مسئولان ابلاغ شود. همچنین پروپزال‌ها سه ساله و ۱۸ ماهه هستند تا به سرعت به نتیجه برسند، همچنین بر اساس برنامه میثاق که حمایتی است برای طرح‌های علوم پایه و پژوهشی ۱۰ میلیارد تومان بودجه مستقل در نظر گرفته است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران تصریح کرد: ۲۰۰ نفر از دانشمندان بزرگ در کارگروه‌ها فعالیت می‌کنند و ماهی یک روز از وقت خود را برای بررسی مسائل مختلف اختصاص می‌دهند که بسیار ارزنده است و به کیفیت طرح‌ها کمک می‌کند.