تهران – ایرنا - مسئول کمیته ورزش های هوایی شهرستان دماوند از آغاز سومین دوره مسابقات قهرمانی پاراگلایدینگ کشور به میزبانی شهرستان دماوند در آستانه هفته دفاع مقدس با حضور ۱۱۲ شرکت کننده در این شهرستان خبر داد.

علیرضا اثنی عشری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در حاشیه این مراسم اظهار داشت: این دوره از مسابقات که سومین دوره آن است از ۲۵ شهریور ماه آغاز و تا ۲۹ این ماه ادامه دارد و برندگان این دوره از مسابقات باید بالای ۲ هزار امتیاز را کسب کنند.
مسئول کمیته ورزش های هوایی شهرستان دماوند با بیان اینکه گروه های سنی شرکت کننده در این دوره از ۱۸ تا ۷۰ سال هستند و ۱۲ خانم در بین شرکت کنندگان حضور داشته که یکی از آنان قهرمان مسابقات هفته های گذشته در ترکیه است، گفت: نحوء برگزاری مسابقه به شکلی است که  بلندترین مسافت در کمترین زمان برای افراد محاسبه می شود و مسافت در نظر گرفته شده برای خلبانان توسط داورها در همان روز که بین 50 تا یکصد کیلومتر است مشخص و هر کس بتواند سریع تر مسیر را طی کند، بیشترین امتیاز را دریافت خواهد کرد و نسبت به زمان نفر اول، زمان مابقی افراد نیز محاسبه می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان تهران دارای دو سایت پروازی برای اینگونه مسابقات است که سایت پروازی شهید عسگری به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن مجوز پرواز در حد منطقه ای، امکان برگزاری اینگونه مسابقات را ندارد که در این راستا سایت پروازی شهر دماوند در منطقه چنار بهترین سایت برای میزبانی است و می توان این سایت را به عنوان پایگاه قهرمانی کشور دانست.

اثنی عشری افزود: سطح رقابت ها در این دوره از مسابقات در سطح قهرمانی و با هدف معرفی به تیم ملی و مسابقات قهرمانی برگزار می شود و در حال حاضر این مسابقات بالاترین رده قهرمانی مسابقات کشور  در این رشته است.

مسئول کمیته ورزش های هوایی شهرستان دماوند در جواب پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به افزایش ساخت و سازها در منطقه چنار، آیا در آینده سایت پروازی دماوند با مشکلات مواجه نخواهد شد نیز گفت: قطعا با توجه به اینکه این اراضی در حال ساخت می باشند مشکلاتی را در پرواز ایجاد می کند که لازم است برای حفظ سایت، مسئولان شهرستان حمایت های لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه شهرستان دماوند ظرفیت میزبانی مسابقات کشور و تورنمنت‌های بین‌المللی را دارد و امیدواریم با برگزاری این مسابقات زمینه حضور دیگر رشته‌ها در منطقه نیز فراهم شود.

 ورزش پاراگلایدر یا چتربال یک ورزش هیجان انگیز و ماجراجویانه است که در آن خلبان با در دست داشتن چتر و نصب متعلقات آن روی بدن خود به آرامی از سطح شیبدار که می تواند دامنه های کوه باشد به سمت پایین شروع به دویدن می کند و بعد از جداشدن از سطح زمین به آرامی در آسمان به پرواز در می آید.

در ابتدا پاراگلایدر وسیله ای شبیه چتر بود و با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی به شکل امروزی تغییر پیدا کرد و امروز به عنوان یک ورزش حرفه ای مورد استقبال بسیاری از ورزشکاران قرار گرفته است.

ایران به دلیل داشتن اقلیم مناسب و قرارگیری دشت ها و فضاهای وسیع در حاشیه کوها شرایط منحصر به فردی را برای انجام این ورزش مفرح فراهم می کند. پاراگلایدر جزو ساده‌ترین وسایل برای پرواز است و با وجود جدید بودن آن، هم به عنوان آموزش و هم به عنوان تور تفریحی پاراگلایدر متقاضیان زیادی را که زمان خود را برای گردشگری اختصاص داده اند به سوی خود جذب می کند.

تهرام/۷۲۴۶//۶۱۳۹