علیرضا پویا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فلسفه ایجاد مرکز آموزش های عالی آزاد پاسخگویی به نیازهای آموزشی بخشی از جامعه است که به دلیل مشغله های کاری و محدودیت زمانی امکان حضور در دانشگاه ها و کسب دانش آکادمیک را ندارند.
وی اظهار داشت: در این راستا کالج دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۸۶ اقدام به مدیریت، برنامه ریزی و برگزاری آموزش های عالی آزاد نموده که طیف وسیعی از مخاطبان و دانش پذیران را پذیرش نموده است.
وی گفت: در این دوره های آموزشی، فراگیران علاوه بر آموزش از خدمات مشاوره ای مدرسان دانشگاه نیز استفاده می کنند و این دوره ها توانسته اند تا حد بسیار ارتباط بین دانشگاه و جامعه را برقرار نمایند به گونه ای که بسیاری از مدرسان این دوره ها به عنوان مشاور در شرکتها یا واحدهای تجاری و صنعتی فراگیران دوره ها در حال فعالیت هستند.
پویا افزود: آموزش های عالی آزاد اغلب کاربردی و کوتاه مدت تر بوده و با نگاه به نیازهای روز بازار، صنعت، سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی راه اندازی شده اند.
وی اظهار داشت: این آموزش ها می توانند آموزش های تخصصی، تکمیلی و ضمن خدمت باشند.
وی گفت: شرکت کنندگان در این دوره ها پس از طی آموزش می توانند تقاضای صدور گواهی نامه از سوی دانشگاه نموده و گواهی نامه دریافت کنند.
استاد گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به فعالیت موسسات آموزش عالی غیر مجاز نیز افزود: برخی از این موسسات فاقد مجوز فعالیت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که پس از مدتی تعطیل می شوند و گواهی های صادر شده این موسسات نیز فاقد اعتبار می باشد.
وی اظهار داشت: به دلیل اینکه دانشگاه فردوسی مشهد جزو ۱۰ دانشگاه برتر ایران و همچنین دانشگاه مادر در منطقه شرق کشور معرفی شده است، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علاوه بر صدور مجوز فعالیت آموزش های آزاد برای این دانشگاه، اجازه صدور گواهی دوره ها را هم به دانشگاه واگذار کرده است تا برای تمام دوره ها تاییدیه قابل ترجمه ارائه شود.
رئیس مرکز آموزش های عالی آزاد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی گفت: در این مرکز با طراحی برخی سازوکارها به دنبال آن هستیم که علاقهمندان و دانش پذیران بدون آنکه نیاز به ثبت نام در دوره های بلند مدت دانشگاهی داشته باشند ضمن آموزش به وسیله کادر مجرب دانشگاهی و مدرسان با تجربه، سرفصلها و نکته های کاربردی را با زمانبندی مناسب، بگونه ای که به کار آنها لطمه وارد نشود، بیاموزند و در مدیریت کسب و کار یا سازمان و محل کار خود آن ها را به کار ببندند.
وی افزود: مرکز آموزش های عالی آزاد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به ظرفیت های داخلی خود از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون دوره های بسیاری از قبیل دوره های MBA، DBA، مدیریت کسب و کار را به عنوان دوره های بلندمدت و میان مدت و دوره های مهارت افزایی و کاربردی را به عنوان دوره های کوتاه مدت برای حوزه ها و اقشار مختلف جامعه شامل صاحبان صنایع، بازرگانان، اصناف و صاحبان مشاغل خدماتی، سازمان های دولتی و دانشگاهیان برگزار نموده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر دوره های متنوعی برای علاقهمندان به مباحث مدیریت کسب و کار، دورههای حقوقی و مالیاتی، دوره های حسابداری و مالی و حتی دوره های علوم سیاسی در این دانشگاه برگزار شده است.
پویا گفت: برنامه های آموزشی این مرکز در دو قالب عرضه محور و تقاضا محور ارائه می شوند که در بخش عرضه محور، دوره ها با توجه به نیازهای عمومی کسب و کارها، سازمانهای خصوصی و دولتی، صنایع و بازرگانی طراحی شده اند و محدودیت ها و نیازهای هر حوزه نیز در دوره های عرضه محور در نظر گرفته شده است.
وی افزود: دوره های "مدیریت کسب و کار" در گرایش های مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی و فروش، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت کسب و کار دیجیتال، مدیریت پروژه، مدیریت مالی و مدیریت گردشگری و دوره های "مهارت افزایی کاربردی" برگزار شده است.
وی اظهار داشت: دوره های "مهارت افزایی کاربردی" دوره هایی با ماهیت کوتاه مدت است که تفاوت اساسی با دوره های کلاسیک دانشگاهی دارد و فراگیر بنا بر نیاز خود می تواند در یک یا چند دوره حدود ۲۰ ساعته شرکت نماید. این دوره ها شامل "چگونگی تدوین طرح کسب و کار"، "مدیریت ارتباط با مشتری"، "اعتبارات اسنادی"، "قوانین مالیاتی"، "حسابداری برای غیرحسابداران"، "انبارداری"، "آمادگی آزمون وکالت" و "آمادگی آزمون انجمن حسابداران" است.
پویا گفت: با توجه به پشتوانه قوی علمی و تخصصی مرکز آموزش های عالی آزاد دانشگاه فردوسی مشهد، امکان برگزاری دوره های تقاضا محور بر اساس درخواست صاحبان صنایع، بازرگانان، ادارات دولتی و خصوصی نیز میسر است.
دانشگاه فردوسی مشهد تاکنون ۱۲ دفتر آموزش عالی آزاد برای دانشکدهای، ادبیات و علوم انسانی، علوم اداری و اقتصاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، علوم پایه، علوم ریاضی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دامپزشکی، کشاورزی، مهندسی، معماری و شهرسازی و همچنین پژوهشکده فناوری زیستی و علوم گیاهی ایجاد کرده است.
۲۰۳۰/۶۰۵۳