به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از فناوریهای موثر در ازدیاد تولید ماهی، کیت سنجش آب است، میزان کیفیت آب و مواد درون آن تاثیر چشمگیری در کیفیت و کمیت ماهیان پرورش یافته دارد به همین منظور کیتهای سنجش جداگانه ای برای پایش کیفیت آب تولید می شود، کیت های سنجش کنترل کیفیت آب شامل کیت های آمونیاک، نیترات، نیتریت، پی اچ و فسفات هستند که دانش فنی تولید آن به صورت کامل در داخل کشور بومی سازی شده است.
ایران رتبه اول تولید ماهی قزل آلا را در جهان دارد. شرکت های دانش بنیان با ساخت محصولاتی مانند کیت سنجش آب نقشی اساسی در توسعه پرورش آبزیان ایفا می کنند، فعالیت این شرکت ها و همت متخصصان جوان، کشور را به یکی از ۲۵ کشور اول جهان در تولید آبزیان تبدیل کرده است.
امروزه حدود ۴۷ درصد از ماهیان و آبزیانی که در جهان به مصرف انسان می رسد از طریق صنعت پرورش آبزیان تولید می شود، بر اساس پیش بینی فائو تا سال ۲۰۳۰ سهم تولیدات آبزی پروری از صید آبزیان پیشی می گیرد، با توجه به افزایش تاثیر فناوری در میزان تولید ماهیان و عدم کارایی روشهای سنتی ، ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی کرد تا شرکت های دانش بنیان را با فرصت های کاری جدید در حوزه شیلات آشنا کند، بومیسازی پرورش ماهیان در قفس یکی از طرحهای موفقی است که توسط این ستاد راهبری شد، تزریق دانش به این بخش و هدایت نیروی متخصص و شرکت های دانش بنیان به این حوزه باعث شد تا تولید آبزیان با احتساب « پرورش ماهی در قفس » در سال ۹۷ به ۴۹۰ هزار تن برسد .
کیت های مذکور، برای استفاده در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان شامل انواع ماهی و میگو و همچنین جهت استفاده در آکواریوم های آب شور و شیرین کاربرد دارد.
بومی سازی ۵ کیت اصلی
بیتا ارچنگی مدیر عامل شرکت پیام آبزیان اروند گفت: این شرکت موفق شده تا فناوری ۵ کیت کنترل کیفیت آب را بومی سازی کند، این کیت ها قابلیت استفاده هم زمان در آب های شور و شیرین را دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اضافه کرد که واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان توانسته دو کیت جدید برای سنجش غلظت قلیایی آب و همچنین کیت سنجش میزان اکسیژن آب را تولید کند.
وی ادامه داد: محصولات ما با یک پنجم قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می شود، با این همه از نظر کیفیت تفاوت چندانی با نمونه خارجی ندارند، تیم کاری ما شامل متخصصان و اساتید دانشگاهی هستند ، به همین خاطر محصولات تولید شده از نظر کیفیت بسیار خوب هستند، اما هنوز موفق به معرفی کامل این محصولات به بازار نشده ایم به همین خاطر هنوز واردات محصولات مشابه خارجی بالا است .
ارچنگی گفت: این مساله نشان می دهد که بازاریابی تا چه اندازه در معرفی محصولات دانش بنیان موثر است و علاوه بر کار علمی باید به جنبههای تجاری کار نیز توجه ویژه داشت.