بهزاد صدیقی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: بخش های مقالات پژوهشی رادی شناسی، نمایشنامهنویسی و رادیو رادی که مربوط به آثار نمایش رادیویی بر اساس نمایشنامه های زنده یاد اکبر رادی است سه بخش رقابتی این رویداد و اجرای آثار صحنهای و برگزاری سمینار بینالمللی نمایشنامه نویسی رئالیستی ایران، دو بخش غیررقابتی دومین جشنواره اکبر رادی است.
وی ادامه داد: در بخش نمایشنامه نویسی به عنوان یکی از بخش های رقابتی این جشنواره، کلیه نمایشنامه نویسان می توانند متقاضی حضور باشند، موضوع آثار در این بخش آزاد است. با وجود این، برای آنکه نمایشنامه نویسان آثارشان در این بخش برای رقابت پذیرفته شود باید پیش از این حداقل دو نمایشنامه از آنها به اجرای عموم رسیده و شرط دیگر آنکه نمایشنامه های ارسالی نباید تا به حال در هیچ کدام از مسابقات نمایشنامه نویسی شرکت کرده باشند.
این عضو انجمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر درباره بخش مقالات رادی شناسی جشنواره زنده یاد اکبر رادی به عنوان دیگر بخش رقابتی آن گفت: این بخش مختص حوزه پژوهشگران، محققان و افرادی است که حوزه مطالعاتی خود را برای مفاهیم مستتر و آشکار در نمایشنامه های زنده یاد اکبر رادی؛ مانند شهر و شهرنشینی، حقوق شهروندی، توجه به بنیان های نهاد خانواده، روایت و روایت شناسی نمایشنامه های اکبر رادی متمرکز کرده باشند.
صدیقی یکی از ویژگیهای متفاوت دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی در قیاس با گام نخست آنرا برگزاری بخش سمینار نمایشنامه نویسی رئالیستی ایران و جهان دانست و افزود: در این حوزه پژوهشگران تئاتر ایران و دیگر کشورها میتوانند با استناد به آثار اکبر رادی به عنوان نمایشنامه نویس ایرانی و نمایشنامه نویسانی چون اگوست سیمبرگ، هنریک ایبسن، آرتور میلر و آنتوان چخوف به عنوان نمایشنامه نویسان جهانی مقالات خود را برای حضور در این سمینار به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا فراخوان این جشنواره به شکل بین المللی برای پژوهشگران جهانی ارسال شده است یا خیر گفت: برای پذیرش آثار چون جشنواره ملی است؛ فراخوان این بخش را به شکل بین المللی منتشر نکردیم. اما بنا داریم با دعوت از پژوهشگران تئاتر ایران و جهان آنها را برای ارسال مقالات به این جشنواره دعوت کنیم. در حقیقت پژوهشگران مدعو مقالات ارسالی خود را بعد از ارائه به دبیرخانه و تایید هیات داوران می توانند در قالب سخنرانی در این جشنواره برای مخاطبان کشور ارائه دهند.
رادیو رادی بخشی جدید در جشنواره اکبر رادی
دبیر دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی درباره بخش رادیو رادی (تولید آثار نمایش رادیویی با استناد به نمایشنامه های اکبر رادی) توضیح داد: این بخش نیز به عنوان بخش جدید دومین دوره جشنواره برنامه ریزی شده است. در این بخش دو دسته از آثار صوتی در قالب رادیو تئاتر و نمایش های رادیویی می توانند شرکت کنند و این دسته از آثار باید با استناد به نمایشنامه های متعدد زنده یاد اکبر رادی تولید شده باشند.
هر چند این بخش غیر رقابتی در جشنواره برگزار میشود اما آثار پذیرفته شده در جشنواره مطابق جدول زمانبندی مشخص از شبکه رادیویی نمایش پخش خواهند شد.
این عضو بنیاد زندهیاد اکبر رادی با اشاره به بودجه محدود جشنواره تئاتر اکبر رادی که توسط بخش خصوصی برگزار میشود درباره جوایز بخش رقابتی این رخداد گفت: اهدای نشان استاد اکبر رادی، مدال استاد اکبر رادی، دیپلم افتخار و لوح سپاس به عنوان جوایز در سه بخش رقابتی این جشنواره است که هیات داوران به برگزیدگان ارائه خواهد کرد. در بخش مقالات نیز آثار برگزیده و مقالات منتخب در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید.
مؤسسه فرهنگی- هنری استاد اکبر رادی با همکاری نهادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی، دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی را از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ (۱۸ تا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹) در تهران برگزار میکند.
اجرای نمایشنامه خوانی یکی از آثار رادی در آمریکا
به گفته صدیقی نمایشنامه هاملت با سالاد فصل نوشته اکبر رادی به کارگردانی حسین فرخی بعد از ظهر روز یکشنبه (۳۱ شهریور۱۳۹۸) در سالن کتابخانه منطقه وست لس آنجلس آمریکا نمایشنامه خوانی می شود. آسیه ضیایی، فرامرز قره گزلو، ایلیا سعادتی، صادق خاموشی، شراره شهبازی، حسین فرخی و علی خامنه ای پور نقش خوانی این اثر را برعهده دارند.
استاد اکبر رادی نوشتن نمایشنامه هاملت با سالاد فصل را در سال ۱۳۵۶ در شهر لاهیجان به پایان برد و در همین سال در تهران این اثر را بازنویسی کرد و سپس این نمایشنامه برای نخستین بار در سال ۱۳۵۷ توسط انتشارات زمان منتشر شد.
هادی مرزبان این نمایشنامه را برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه برد و بار دوم این اثر را در سال ۱۳۸۸ با بازی بهروز بقایی، فرزانه کابلی، فردوس کاویانی، رضا فیاضی، بهاره رهنما، ایوب آقاخانی و نادیا فرجی در تالار سنگلج به صحنه آورد.
اکبر رادی (۱۳۱۸ تا ۱۳۸۶) یکی از بزرگ ترین و مطرح ترین نمایشنامه نویسان معاصر ایرانی بود که از سال ۱۳۳۷ کار خود را با نوشتن نمایشنامه از دست رفته آغاز کرد و بیش از سی نمایشنامه از وی برجای مانده است.