به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی قوه قضاییه در بخشنامه تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی که از سوی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ابلاغ شده، آمده است: با توجه به نتایج موثر عملکرد ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دوره های گذشته و نظر به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه ۱۳۹۸، ضروری است ضمن تشکیل هرچه سریع تر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در مرکز و شهرستان های سراسر کشور، با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب، منسجم و اثر بخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.
رئیس قوه قضاییه این بخشنامه را در اجرای ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷/۹/۱۳۷۸ با اصلاحات بعدی که مقرر می دارد «تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیأت اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می دارد» و موادی از قبیل مواد ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵ و ۶۶ قانون مذکور که مشتمل بر جرایم انتخابات مجلس شورای اسلامی است و فصل هشتم قانون مجازات اسلامی، در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات ابلاغ کرده است.
بر اساس این بخشنامه اعضاء ستاد مرکزی را دادستان کل کشور (رئیس ستاد)، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه (دبیر ستاد)، نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضائی نیروهای مسلح و صدا و سیما، رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران تشکیل می دهد که ریاست ستاد میتواند متناسب با موضوع از سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط دعوت نماید و با توجه به حضور رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستادمرکزی نیازی به تشکیل ستاد استان تهران نیست.
اعضاء ستاد استانی (مرکز استان) شامل رئیس کل دادگستری استان (رئیس)، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان (دبیر)، دادستان مرکز استان و مسئولان دستگاهها و نهادهای متناظر ستاد مرکزی در استان است که رئیس ستاد استان میتواند به تناسب موضوع از سایر دستگاهها و نهادها دعوت نماید و در سطح شهرستانها نیز ستادی با همین عنوان به ریاست رئیس دادگستری شهرستان واعضاء متناظر با ستاد استان تشکیل میگردد. البته رؤسای دادگستری شهرستان میتوانند بدون حق رأی در ستاد مرکز استان شرکت نمایند.
در تمامی شهرستان های استان ستاد مشابهی با مسئولیت رئیس دادگستری شهرستان و با ترکیب رده متناظر استانی، زیر نظر ستاد استانی وظایف محوله را انجام دهند.
وظایف ستادهای مذکور به قرار زیر است:
۱ ـ پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیتهای انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی؛
۲ ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاهها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛
۳ ـ تبیین و تعیین برنامههای پیشگیرانه و نحوه اجرای آن ها درزمینه پیشگیری از جرایم احتمالی؛
۴ ـ هماهنگی و تعامل مداوم با هیئتهای اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاهها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هرچه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون؛
۵ ـ ارشاد و راهبری ستادهای استانی و شهرستانی و نظارت بر آنها به ترتیب بر عهده ستاد مرکزی و ستادهای متناظر استانی میباشد؛
۶ ـ انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استان و ستاد مرکزی؛
۷ ـ توجیه، ارشاد و انذار تشکلها، احزاب، گروهها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛
۸ ـ اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازاتهای قانونی از طریق رسانههای جمعی با هدف ارتقاء آگاهیهای عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی؛
۹ ـ انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاهها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح؛
۱۰ ـ دبیرخانه ستاد مرکزی زیر نظر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دبیرخانه ستاد استانی زیر نظر رئیس کل دادگستری استان تشکیل خواهد شد؛
۱۱ ـ ستادها در سطح شهرستانها و استانها هر هفته یکبار گزارش اقدامات و فعالیتهای خود را به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی ارسال نمایند؛
۱۲ ـ لازم است گزارش نهایی عملکرد ستاد مرکزی و ستادها در استانها و شهرستانها به وسیله دبیر ستاد مرکزی جمعبندی و در پایان انتخابات برای اینجانب ارسال گردد.
رؤسای کل دادگستری های سراسر کشور نیز موظفند شعبی از دادگاه ها و دادسراهای حوزه قضائی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص دهند.