«مازیار بیگلو» امروز (چهارشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره دیدار اخیر اعضای دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با مدیرعامل ایران خودرو افزود: حرکت خوبی که «فرشاد مقیمی» مدیرعامل جدید ایران خودرو از زمان حضور در این شرکت آغاز کرده، تکمیل خودروهای ناقص باقیمانده در کف این کارخانه است.
به گفته بیگلو، در تعطیلات هفته گذشته هفت هزار دستگاه خودرو و در تعطیلات پیش از آن بیش از ۲۰ هزار خودروی ناقص باقیمانده در کف کارخانه ایران خودرو تکمیل شدند. این مهم، علاوه بر اثربخشی خوبی که در سطح جامعه با تحویل خودروها به مردم دارد، پول را وارد چرخه تولید خودروساز و قطعهسازان خواهد کرد.
بیگلو خاطرنشانکرد: اکنون برای تکمیل کمتر از ۶۰ هزار دستگاه خودروی ناقص باقیمانده ایران خودرو، علاوه بر فروش اموال غیرتولیدی این شرکت و همچنین بازگشت پول خودروهای تکمیل شده به چرخه، بانک مرکزی نیز باید با تزریق نقدینگی وارد عمل شود تا تولیدات ادامه یابد.
وی گفت: مدیرعامل جدید ایرانخودرو ضمن تعاملاتی با بانک مرکزی و بانکهای عامل، در این جلسه از آغاز روند تزریق نقدینگی به این شرکت خبر داده و اعلام کرده که تا حدود چهار هفته آینده این روند بهبود خواهد یافت و قطعهسازان میتوانند بخشی از مطالبات خود را دریافت کنند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، همچنین از دستور مقیمی به ساپکو برای بازنگری قراردادهای قطعهسازان با این شرکت خبر داد و یادآور شد: مهمترین موضوع در بازنگری قراردادها، تغییر نرخ ارز از ۸۵۰۰ تومان به نرخ روز است و بر این اساس، قطعهسازانی که با ایرانخودرو کار میکنند میتوانند به ساپکو مراجعه کنند.
وی پیشبینیکرد که این دو اتفاق یعنی تزریق نقدینگی و به روز شدن قیمت قراردادها، جهش مناسبی را در تولیدات ایران خودرو به همراه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، کمبود نقدینگی، اصلاح قیمتهای فروش قطعات، دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و تسویه خریدهای اعتباری مدتدار، برخی از مهمترین مشکلات قطعه سازان است.
کسری نقدینگی امسال قطعهسازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که مجموع مطالبات معوق زنجیره تامین داخلی خودروسازان از خودروسازان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
این در حالی است که مجموع مطالبات زنجیره تامین خودروسازان اکنون به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.