تهران- ایرنا- نتایج یک طرح مطالعاتی و پژوهشی نشان می‌دهد که استفاده مفرط کودکان و خردسالان از لوزام و تجهیزات دیجیتالی، باعث انحراف روند رشد مغز درحال تحول می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی این معاونت طرح مطالعاتی و پژوهشی را انجام دادند و این طرح با عنوان «بررسی تغییرات رفتار، شناختی و الکتروفیزیولوژی همبسته با مداخله جیره عاطفی در خردسالان با علائم اُتیسم» به سرانجام رسید.

این روزها به دلیل تغییرات در سبک زندگی، میزان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی افزایش یافته است. مطالعات علمی نشان می‌دهد که بهره‌برداری مفرط از این ابزارها توسط کودکان نه تنها باعث تاخیرهایی در رشد مهارت‌های اجتماعی، تاخیر زبان، کم تحرکی، حرکات تکراری و مشکلات توجه می‌شود بلکه می‌تواند باعث شروع یا تشدید علائم اختلالات رشدی مثل اختلال اتیسم نیز شود.

اگرچه کودکان و خردسالان در استفاده از وسایل دیجیتال می‌توانند توانایی‌های شناختی بیشتری بدست آورند اما مطالعات علمی نشان می‌دهد که این کودکان قدرت تعمیم این توانایی‌ها و یافته‌ها در زندگی روزمره خود را ندارند. بنابراین بیشتر تحت تاثیر اثرات مخرب آن قرار می‌گیرند.

مواجهه افراطی با وسایل دیجیتال سبب شکل‌گیری مدارهای غیر ارتباطی مغز و پردازش غیر اجتماعی و در نتیجه اختلالات عصبی-رشدی می‌شود.

برقراری ارتباط و تعامل بیشتر میان والدین و کودکان، مداخلات مدرسه محور، خانواده محور و مداخلات رفتاری به کاهش گرایش معنادار وابستگی به وسایل دیجیتالی منجر می‌شود و فضای لازم برای برقراری ارتباط موثر و فرصت‌های لازم و مهارت‌ها در امر یادگیری و روابط اجتماعی را برای آنان مهیا می سازد.

در این بین مداخلات خانواده محور به مراتب به سایر روش‌ها مرجح است، چراکه والدین با استمرار بهتری می‌توانند اقدامات آموزشی و توانبخشی را در کودکان خردسال به اجرا بگذارند.