ارومیه- ایرنا- آذربایجان‌غربی طی هفته گذشته روزهای پرخبری را پشت سرگذاشت و رویدادهایی نظیر سفر معاون رییس جمهوری به استان، ورود فعالان اقتصادی «ارزروم» ترکیه به ماکو، آغاز عملیات احداث بیمارستان تامین‌اجتماعی مهاباد، گشایش نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی عسل ارومیه، گشایش کنگره بین‌المللی درمان‌های حمایتی در بدخیمی‌های کودکان در ارومیه، جریمه شدن میلیاردی قاچاقچی نفت و آغاز رقابت‌های بین‌المللی کاراته جام وحدت و دوستی در ارومیه از جمله آنها بود.

سرزمین موسوم به رنگین کمان اقوام و ادیان در طول هفته گذشته میزبان رویدادهای مهم استانی و ملی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی بود و صبح روز شنبه گذشته معاون پارلمانی رئیس جمهوری به آذربایجان‌غربی سفر کرد و سیلوی ۷۰ هزار تنی بوکان و یک طرح عمران شهری را به بهره‌برداری رساند و کلنگ‌ مجتمع آبرسانی ۱۶۵ روستایی را در این شهرستان جنوبی استان به زمین زد.

همچنین عصر این روز نمایشگاه گروهی آثار عکاسان خوزستانی با موضوع حادثه سیل در این استان که ابتدای امسال اتفاق افتاد، در گالری میلان ارومیه گشایش یافت؛ این نمایشگاه با محوریت پوشش حادثه سیل خوزستان از ۲۲ تا ۲۸ شهریور میزبان علاقه‌مندان بود.

روز یکشنبه گذشته نیز هیاتی متشکل از اعضای اتحادیه کارآفرینان و صاحبان صنایع استان «ارزروم» ترکیه به منظور بازدید از مناطق آزاد و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی وارد ماکو در آذربایجان‌غربی شدند.

در این سفر ضمن بازدید از شهرهای مختلف و آشنایی با فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بخصوص منطقه آزاد ماکو و ارس، تعامل طرفین در زمینه‌های کشاورزی، ساخت و ساز، تبادل اطلاعات، حمل و نقل، تولید مواد غذایی، صنعت پلاستیک و تجارت مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این روز ۶ نفر از متخلفانی که با استفاده از جریان برق و مواد منفجره اقدام به کشتار ماهیان رودخانه زاب در شهرستان سردشت کرده بودند، با هوشیاری ماموران یگان حفاظت شناسایی و دستگیر شدند؛ این افراد در حاشیه رودخانه زاب با شیوه‌ای ناجوانمردانه و با استفاده از مولد برق و مواد منفجره به کشتار ماهیان این رودخانه و سپس صید غیرمجاز آنها اقدام می‌کردند.

دوشنبه هفته گذشته عملیات احداث بیمارستان ۹۶ تختخوابی تامین‌اجتماعی این شهرستان با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه آغاز شد؛ این بیمارستان به عنوان دومین بیمارستان تامین‌اجتماعی مهاباد در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع احداث میشود که برای خرید زمین آن ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین در این روز طرح‌ حفاظتی پرنده میش‌مرغ توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در  شهرستان بوکان آغاز شد.

پروژه‌های حفاظتی میش مرغ در قالب طرح «مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع محلی» (Community conserved areas) توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در بوکان اجرا می‌شود.

روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز صید ماهیان گرمابی از دریاچه پشت سد شهرستان مهاباد آغاز شد؛ تعاونی صیادان مهاباد با هماهنگی مسوولان جهاد کشاورزی و امور منابع آب این شهرستان هر سال از اواسط شهریور صید ماهی را در این دریاچه آغاز می‌کنند.

همچنین عصر این روز نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی عسل ارومیه با حضور مسوولان استانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پارک جنگلی ارومیه گشایش یافت.

کنسرسیوم‌هایی از کشورهای ترکیه و عراق و بازدیدکنندگانی از کشورهای هند، اسپانیا، لبنان، ترکیه، عراق، قطر، آذربایجان و قرقیزستان در نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی عسل در ارومیه حضور دارند.

در این نمایشگاه استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان، اصفهان، تهران و کرمانشاه حضور دارند.

چهارشنبه هفته گذشته نیز دوازدهمین کنگره بین‌المللی درمان‌های حمایتی در بدخیمی‌های کودکان به‌میزبانی شهر ارومیه گشایش یافت.

به گفته مسوولان  ۱۱۸ مقاله از سراسر  ایران و کشورهای مختلف از جمله ترکیه، کشورهای اروپایی و آمریکایی به این کنگره ارسال شده است.

همچنین در این روز پویش اقدامی برای کودکان در آستانه سال تحصیلی جدید توسط جمعی از خیّران در شهرستان مهاباد راه افتاد.

اعضای این پویش از چند روز قبل با همکاری موسسه خیریه «سُکنی» فعالیت خود را با برپایی ۲ چادر جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان نیازمند و بی‌بضاعت در این شهرستان آغاز کرده و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین را جمع‌آوری می‌کنند.

روز پنج‌شنبه گذشته با تلاش ماموران انتظامی، ۷.۵ تُن چوب قاچاق در بوکان شناسایی و توقیف شد؛ به گفته مسوولان در پی دریافت گزارش‌هایی از حمل و نقل چوب قاچاق با یک دستگاه کامیون در این شهرستان، ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بررسی این موضوع پرداختند.

ارزش چوب توقیفی به ۲۱۰ میلیون ریال می‌رسد و در این ارتباط ضمن دستگیری یک نفر و توقیف خودرو حامل بار، پرونده‌ای نیز تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.

همچنین در این روز قاچاقچی نفت در میاندوآب از سوی قاضی شعبه این شهرستان به پرداخت ۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون ریال جریمه محکوم شد.

این قاچاقچی قصد داشت ۳۳ هزار لیتر مواد سوختی را به خارج از کشور قاچاق کند که در ایستگاه شهید محمدنژاد میاندوآب توسط ماموران پلیس دستگیر شده بود.

روز جمعه گذشته نیز مسابقه‌های بین‌المللی کاراته جام وحدت و دوستی، صبح جمعه در سراسری ورزشی ۶ هزار نفری غدیر ارومیه آغاز شد.

پانزدهمین دوره این مسابقات تا ۳۱ شهریور ماه جاری با همکاری فدراسیون و هیات کاراته آذربایجان‌غربی در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان (مردان) و نیز دومین مرحله مسابقات لیگ کاراته پسران فقط در رده سنی نوجوانان و جوانان در حال برگزاری است.

همچنین در این روز جشنواره مشاغل زنان روستایی در روستای «آغکند» از توابع بخش باروق شهرستان میاندوآب برگزار شد.

در این جشنواره بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان فعال این شهرستان حضور داشتند که با پخت نان و آش، تهیه رب گوجه‌فرنگی، شیرینی و ترشی هنر خود را به نمایش گذاشتند.

رویدادهای خبری این هفته آذربایجان‌غربی را شنبه هفته بعد از طریق سایت ایرنا دنبال کنید.

۹۹۱۸‪ /۳۰۷۲