شهرکرد- ایرنا- رئیس آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری از استانداردسازی تجهیزات گرمایشی و مخازن ذخیره سوخت فسیلی مدارس این استان در آستانه بازگشایی مدارس و فصل سرما خبر داد.

حاتم خالدی روز  شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری ۱۶۸ مدرسه ثابت و ۲۴ کلاس درس سیار عشایر این استان مجهز به بخاری‌های ایمن و استاندارد شد. 
وی از اتصال بخشی از مدارس شبانه روزی و ثابت مناطق عشایری در مناطق مختلف استان به شبکه گاز شهری و روستایی خبر داد و گفت: برای مابقی مدارس که دسترسی به گاز طبیعی ندارند، سوخت فسیلی مورد نیاز (نفت سفید) تامین و در مخازن ایمن ذخیره‌سازی شده است. 
رئیس آموزش و پرورش عشایر چهارمحال و بختیاری همچنین از تجهیز مدارس عشایر ساکن، درون کوچ و برون کوچرو به رایانه و شبکه اینترنت خبر داد. 
خالدی ، از ساماندهی و اعزام آموزگاران  بومی همراه با دانش‌آموزان عشایر کوچرو به مناطق قشلاقی خوزستان خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، جشن شکوفه‌ها و زنگ مدارس عشایر کوچرو همزمان با سراسر کشور اول مهرماه  در مدارس سیار بصدا در خواهد آمد. 

به گفته وی، در راستای استفاده از خدمات آموزشی برابر، ۲۳ مدرسه سیار و ثابت شبانه‌روزی  عشایر کوچرو در مناطق قشلاقی این استان به اینترنت متصل و از خدمات این شبکه برخوردار شدند. 
وی گفت: با تمهیدات اندیشیده شده برای سال تحصیلی جدید هیچ‌گونه محدودیتی در سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در آموزش و پرورش عشایری استان وجود ندارد. 
وی، از تامین توزیع پوشاک و نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان عشایر کوچرو به صورت رایگان خبر داد و گفت: در صورت نیاز ، سوخت فسیلی و لوازم روشنایی کلاس‌های درس سیار نیز در زمان مقرر تامین و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 
رئیس آموزش پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری، تجهیز کانکس های کلاس درس عشایر به انرژی پاک نوین و آبگرمکن‌های خورشیدی را از مطالبات به حق دانش‌آموزان کوچرو عشایری استان عنوان و تاکید کرد: امید است کلاس های درس عشایر کوچرو به تجهیزات نوین انرژی خورشیدی مجهز شود. 

وی به وجود ۷ هزار و ۲۴۰ دانش‌آموز در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس عشایری استان اشاره کرد و اظهار داشت: دانش آموزان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه عشایر در مراکز شبانه روزی شهرستانهای عشایرنشین استان مشغول تحصیل هستند. 
به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۲۶ هزار عشایر برون و درون کوچ با بیش از یک میلیون راس دام سبک دارد، این استان از نظر جمعیت عشایری پس از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور است.

۶۱۹۹/۲۰۹۷