تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سنگین سایه کنکور بر نظام آموزش و تاثیر آن بر جهت گیری خانواده ها،‌ گفت: سال قبل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها برای ورود بدون آزمون درنظر گرفته شد که مثبت بود، اما هنوز باور اجتماعی نسبت به مطلوبیت این امر شکل نگرفته است.

 علیرضا کمریی با توجه به سند تحول بنیادین نیز گفت: بنیادی ترین سندی که باید محتوای نظام آموزشی را شکل داده و به جلو ببرد، سند تحول بنیادین است. تاکنون اتفاقات خوبی رخ داده و به نظر می رسد آنچه که اجرایی شدن سند را کف مدرسه تثبیت می‌کند، حاکم شدن گفتمان سند در کلیت نظام آموزشی است. این امر سبب می‌شود قواعد و مقررات متناسب با گفتمان سند شکل گرفته و مدیران مدارس خودشان را با قواعد تطبیق دهند و همه چیز رنگ و بوی سند تحول را بگیرد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر به ۳۰ برنامه مبتنی بر سند در دوره متوسطه در قالب چهار میز و استقرار آن در برنامه واحدهای عملیاتی در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: همین که پنج سال برای بازنگری سند زمان قرار داده و تصور کرده ایم، جاری سازی آن دو سه ساله ممکن است، تصور درستی نیست. نباید عجله کرد و تصور کنیم سیستم پنج ساله متحول شود که این امر مصداق عجله و شتاب است.

ثبت نام ۵۰۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ۲۸ هزار مدرسه

در ادامه رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس ایرانی در ۱۱۰ مدرسه، ۷۷ شهر و ۴۹ کشور گفت: البته مدارس ایرانی در برخی کشورها مانند امارات متحده عربی زودتر و از ۱۰ شهریور ماه بازگشایی می‌شوند، اما اکثر مدارس خارج از کشور سال تحصیلی را همگام با مدارس داخل کشور آغاز می کنند.

غلامرضا کریمی افزود: ۱۲ مدرسه بین الملل، ۴۸ مدرسه با نظام آموزشی کشورهای خارجی و ۹ مدرسه زیرنظر سفارتخانه ها داریم که اقدامات لازم برای بازگشایی آنها انجام شده است. همچنین تعمیرات، به روزرسانی تجهیرات و زیباسازی انجام شده است. مدارس جدیدالاحداث نیز داریم که مدارس لبنان از آن نمونه است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۴۰۰ دانش آموز خارجی با پدر و مادر خارجی در ایران تحصیل می کنند، گفت: شمار دانش آموزان اتباع خارجی قریب به ۵۰۰ هزار نفر است که ۱۲۳ هزار نفر بدون مجوز و حدود ۳۷۰ هزار نفر با مجوز هستند و در ۲۸ هزار مدرسه ثبت نام شده اند.