شهرکرد- ایرنا- کیفیت زمانی و مکانی مطالعه برای پشت کنکوری‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویانی که روزگار امتحان دادن آنها فرا رسیده است، یک مساله مهم و اساسی است.

این روزها ، مکان‌های برای رفع دغدغه این قشر ایجاد شده است که به آن " پانسیون‌های مطالعه" گفته می‌شود، اما اینکه این مکان‌ها برای مطالعه دارای چه استانداردهایی است ، نیازمند مباحث استانداردسازی محیطی است.

در سال‌های اخیر پانسیون‌های مطالعاتی که فضایی جدای از قرائت‌خانه‌ها و کتابخانه‌های عمومی دارد و بیشتر با هدف ارائه مشاوره و فراهم کردن فضای مطالعاتی برای داوطلبان کنکور ایجاد شده است در حال رشد است.

پانسیون‌های مطالعاتی که بیشتر با عنوان کتابخانه‌هایی ویژه کنکور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند به سرعت در حال رشد در سطح شهرها هستند و به راحتی می‌توان با گذر از خیابان‌های شهر تابلوهای پانسیون‌های مطالعاتی را مشاهده کرد.

دانش‌آموزان در سن ورود به دانشگاه یا در فصل امتحانات با ثبت‌نام و پذیرفتن قوانین این مراکز اجازه پیدا می‌کنند که در قبال پرداخت شهریه در این پانسیون‌ها حضور پیدا کنند.

مشاوره دقیق تحصیلی، استفاده بهتر از زمان و ایجاد عادت‌های خوب مطالعه از مزایای این مراکز برای جذب مخاطب از سوی گردانندگان پانسیونها اعلام شده است.

اگرچه این پانسیون‌ها با رعایت اصول و قوانین حاکم بر این فضاها می‌توانند مفید باشند اما نبود یک متولی مشخص و وحدت رویه در صدور مجوزها سبب شده است این پانسیون‌ها رشد چشمگیری داشته باشند.

جدا از اینکه قرائت‌خانه‌ها زیر نظر شهرداری‌ها فعالیت دارند، دو نهاد آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی مجاز به صدور فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی هستند و همین موازی‌کاری ها سبب شده تا برخی استانداردها و یا نظارت بر شیوه فعالیت این مراکز آنطور که باید انجام نگیرد.

مسئولان مربوطه عنوان می‌کنند که هنوز آمار دقیقی از تعداد پانسیون‌های مطالعاتی فعال در استان چهارمحال و بختیاری در دست نیست و این موضوع می‌طلبد تا جدی‌تر به این بحث وارد شد و نظارت‌ها را بیشتر کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: ضرروی است تا کمیته‌ای متشکل از نهاد کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش، اماکن و نوسازی مدارس استان تشکیل و فعالیت‌های مربوط به صدور مجوزها و نظارت بر پانسیون‌های مطالعاتی ساماندهی شود.

جعفر مردانی با تاکید بر تدوین شیوه‌نامه مشترک برای فعالیت این مراکز مطالعاتی، تصریح کرد: این آسیب در تمامی مناطق کشور خود را نشان داده و چنانچه ما بتوانیم شیوه‌نامه دقیق و مناسبی تهیه کنیم می‌توانیم الگویی برای سایر استان‌ها باشیم و از آسیب‌زا شدن پانسیون‌های مطالعاتی جلوگیری کنیم.

وی همچنین تهیه یک بانک اطلاعاتی از مراکز مطالعاتی استان را خواستار شد و افزود: اگر اطلاعات دقیقی از تعداد پانسیون‌های مطالعاتی، قرائت‌خانه‌ها و مراکز مطالعاتی فعال در سطح استان نداشته باشیم نمی‌توانیم این موضوع را به درستی مدیریت کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در نشست بعدی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان باید کارگروه ویژه ساماندهی پانسیون‌های مطالعاتی تشکیل و گزارشی از نحوه عملکرد و نظارت خود ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۶هزار دانش آموز و ۴۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

۷۳۶۳/۲۰۹۷