تهران ایرنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر به جوانان کشور مانند دهه اول انقلاب میدان داده شود در گام دوم انقلاب میدان داران خوبی خواهندبود، تاکید کرد: باید از تجربه‌های جوانانه هشت سال دفاع مقدس برای گام دوم انقلاب اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست استفاده کرد.

سید عباس صالحی روز سه شنبه در آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک فرارسیدن این هفته به همه رزمندگان اسلام ایثارگران، جانبازان .... وگرامیداشت یاد و خاطرشهدای این دوران، گفت: هشت سال دفاع مقدس یک رویداد بزرگ جهانی برای تشیع است که اگر نگوئیم بی مانند ولی کم مانند است. 
وی افزود: حدود دو هزار و ۸۷۷ روز دفاع مقدس در مقابل دشمن تا دندان مسلح دامنه گسترده ای را به این دوران بخشید که می تواند آموزه ها و تجربه های آن در موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره و ارائه آماری از مجموع شهدا، جانبازان، مفقود الاثر، اسرا و... آنها را از نمونه مظلومیت های هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: هشت سال دفاع مقدس برای میهن اسلامی ایران و برای نظام و انقلاب اسلامی به مانند معدن پر ذخیره‌ای است که هر رگه‌ای از آن برداشت می‌شود گمان می‌رود به پایان رسیده در حالی که رگه‌های دیگر مکشوف می‌شود که هنوز می‌توان از این معدن برداشت کرد.

به گفته وی دوران هشت سال دفاع مقدس به کمک جامعه اسلامی و تمدن‌سازی و رشد و پیشرفت اسلام، این اتفاق بزرگ و رویداد منحصر تاریخی جهان اسلام بود که در مدتها و نسل های آینده تجربه ها و آموزه های آن می تواند الگویی مناسب برای دیگران قرار گیرد.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی همراه با مقاومت، عزت و مظلومیت بود، جنگی که ما در شرایط سخت کشور در ۸ سال گام به گام پیش آمد و این روزها وقتی بحث عربستان مطرح می‌شود حرف از موشک و پهپاد به میان می‌آید در حالی که ما در طول ۸ سال دفاع مقدس ۵۵۵ موشک به ایران عزیزمان اصابت کرد و در کوچه و پس‌کوچه‌های شهرهای ایران شهدایی بر جای گذاشت. در حالی که جریانی که بر ضد ایران بود از آن دَم نزد.

صالحی در ادامه سخنان خود، در عین حال تصریح کرد: در برهه‌های مختلف از هشت سال دفاع مقدس درس‌آموزی‌های مختلفی داشته و پایان‌پذیری ندارد چرا که می‌توان چیزهایی از آن آموخت و آموزه‌ها را به میدان عمل آورد.

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که چندی پیش از سوی رهبر معظم انقلاب انتشار یافت اشاره کرد و اظهارداشت: معظم له طی یک منشور گام دوم انقلاب را مطرح کردند اینکه باید ۴۰ سال دوم را چگونه در تداوم ۴۰ سال نخست پیش بُرد.

صالحی اضافه کرد: یکی از مواردی که می‌توانیم دفاع مقدس را با ۴۰ سال دوم انقلاب مرتبط کنیم در پرتو همین منشور است؛ اینکه دفاع مقدس چگونه در مسیر گام دوم به کار آید و چگونه هشت سال دفاع مقدس را به عنوان یک تجربه عینی در خدمت گام دوم انقلاب قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: یکی از نکته‌های کانونی گام دوم توجه رهبر فرزانه انقلاب به جایگاه جوانان است زیرا آنها هم مخاطبان اصلی و هم کانون عملیاتی این بیانیه و گام دوم هستند.

صالحی افزود: اگر با این برش از قرائت منشور پیش آییم ترسیمی از فضای جوانان دارند که این تفسیر را ما در فضای دفاع مقدس به خوبی مشاهده و می‌ توان از آن تجربه با تکمیل و تکامل این بار به خدمت مسیر پیش‌رو گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به حضور پررنگ و گسترده جوانان در فضای هشت سال دفاع مقدس و نقش های اساسی و کلیدی آنها در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: از حدود ۲۱۳ هزار و ۲۵۵ شهید این دوران، حدود ۳۰ هزار نفر سن آنها بالای ۳۰ سال بود و حدود ۱۸۳هزار نیز زیر۳۰ سال سن داشتند.

وی ادامه داد: زمانیکه نگاهی به این ترکیب‌بندی می‌اندازیم مشخص می‌شود شهیدانی که سن ۱۵ تا ۱۹ سال داشتند حدود ۶۵ هزار نفر، شهیدانی که سن ۲۰ تا ۲۳ سال داشتند ۸۷ هزار نفر و شهیدانی که ۲۴ تا ۲۹ سال داشتند ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر بودند.

به گفته صالحی این در حالی است که ۵۵۵ هزار دانش‌آموز داریم که به جبهه رفته و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز را کشور تقدیم کرده ایم از این رو این مهم نشانگر این است که جنگ به عنوان یکی از نکته‌هایی که می‌تواند به ما تفسیری از دفاع مقدس را بدهد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد زیرا دفاع مقدس پویش جوانانه، همبستگی جوانانه برای مقابله با درنده‌خویی و تهاجم دشمن به شمار می رفت.

وزیر فرهنگ در عین حال خاطرنشان کرد: درطول هشت سال دفاع مقدس درحوزه مهندسی رزمی نیز با اتکا به جوانان از جمله عملیات والفجر ۸ که بسیار سنگین بود توانستیم با قدرت پیش روی کنیم.

صالحی تاکید کرد: جنگ ما و دفاع مقدس در یک قالب قابل توجه نشان می‌دهد جوانانه تدبیر شد و با عزت و خساراتی به پایان رسید اما اتفاقی بود که دندان طمع خیلی‌ها را از نظام و انقلاب کشید.

وی تصریح کرد: اینکه این دوران دفاع مقدس توانست خواب‌هایی را برای ما پس از واقعه ۱۱سپتامبر، وقایع رُخ داده درافغانستان و عراق دیده بودند به فراموشی بسپارد همچنین از سویی این مقاومت هشت ساله توانست به رویاپردازی و خواب و خیال خیلی ها پایان دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه گام دوم انقلاب اسلامی با این نگاه که ادبیات دفاع مقدس می‌تواند آموزه‌هایی داشته باشد، اظهار داشت: تجربه حضور جوانان در دفاع مقدس در گام دوم باید جدی گرفته شده و با این نگاه مدیریت برهه دوم انقلاب را پیش بُرد چرا که رهبر معظم انقلاب در این منشور تفسیری دقیق از نگاه به جوانان دارند که آن برخلاف نگاه‌های تیره و تار برخی‌هاست اما معظم له در عین حال جوانان کشور را با ویژگی‌هایی چون باهمت بودن، پشتکارداشتن، مبتکر بودن، دارای سرعت عمل و روحیه انقلابی و جهادی بودن، تسلیم‌ناپذیری و... مورد اهتمام و توجه قرار دادند که بیانیه و گام دوم انقلاب با اتکا به جوانان باید پیش رود.

صالحی، گفت: جوانان امروز می‌توانند میدان‌داران خوبی در گام دوم برای حراست از انقلاب، حراست از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب و ساختن ایران اسلامی باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به نکاتی که در این بیانیه وجود دارد اشاره کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب دراین  بیانیه اینکه فعال‌ ساختن ظرفیت‌های کم‌نظیر ایران، عبور از مرزهای کنونی دانش در تمامی رشته‌ها، پیشگامی در شکستن محاصره تبلیغی دشمن، اجرای عدالت و رفع محرومیت و تبعیض، تقابل با تهاجم‌های روزافزون به کانون‌های ضدمعنویت و اخلاق از موارد و اقداماتی است که ایشان در بیانیه گام دوم مورد توجه قرار داده اند.

صالحی تاکید کرد: ما نیز باید از آموزه‌های مستمرهشت سال دفاع مقدس در پیشبرد این اهداف بهره‌مند شویم. 

هفته دفاع مقدس برگزاری یک مراسم تشریفاتی نیست

در ادامه این مراسم فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: در آن روز دشمن پنجره های اقتصاد کشور ما را با موشک مورد هدف قرار داد و با چکمه های خود قصد داشت فرهنگ، شرف و استقلال ایران را از میان بردارد و قصد تجاوز بر حرم و حریم فرهنگ مقدس ناب اسلام را داشت.

حسین حاجی گفت: ولی وحدت ملی و انسجام ارتش و سپاه اجازه این تجاوز را به آن ها نداد و شهدای ۸ سال دفاع مقدس برای ناموس و حفاظت از فرهنگ جمهوری اسلامی ایران شهید شدند.

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هفته دفاع مقدس برگزاری یک مراسم تشریفاتی نیست بلکه آیینی است که باید در آن تجاوز به فرهنگ و تمدن کشورمان را محکوم کنیم و ارزش های دفاع مقدس را پاس بداریم.

تجلیل از ایثارگران ایرنا

در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شماری خانواده های معظم شهدا و همچنین ایثارگران و جانبازان تجلیل شد.

در این مراسم همچنین از «داریوش غفاری» و «رحمت الله رحمانی» از کارکنان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز به عنوان ایثارگران هشت سال دفاع مقدس تجلیل و لوح تقدیربه آنها اعطا شد.

در این مراسم علاوه بر کارکنان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اعضای بسیج سازمان ها، ادارات و دفاتر و... تابعه این وزارتخانه از جمله اعضای پایگاه بسیج خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز حضور گسترده ای داشتند.