قم- ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری قم گفت: باهدف پیشگیری از جرایم و تخلف‌های احتمالی، قراردادهای املاک و خودرو در قم همسان می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری قم، ابوالفضل مجدد با اشاره به ساماندهی اتحادیه‌های صنفی، افزود: در جلسه‌هایی که با اتحادیه‌های املاک و اتومبیل برگزار شد، سیاست‌های قضایی استان با رویکرد پیشگیرانه به اتحادیه‌های صنفی ابلاغ شد.

وی با اشاره تخلفات ناشی از نبود رویه واحد و ابلاغی در واحدهای صنفی، اضافه کرد: در معاملات املاک و اتومبیل مقرر شد که فرم‌های قراردادها به صورت چاپی و یکسان به واحدهای صنفی عرضه شود و از تنظیم قراردادهای دستی و خارج از فرم مربوطه پرهیز شود.

وی بیان کرد: همچنین به منظور ایجاد ضمانت اجرای این طرح، مقرر شد اتاق اصناف برای صدور و تمدید پروانه کسب فقط قراردادهای اجاره رسمی و پرینتی دارای هلوگرام و کد رهگیری را قبول نماید.

مجدد ضمن اشاره به نقش دلالان در به هم ریختن بازار معاملات و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها،‌ اضافه کرد: برای مقابله با دلالان، اتحادیه املاک و اتحادیه اتومبیل بنگاه‌های فاقد پروانه را به دادستانی معرفی کنند تا اقدام لازم صورت گیرد.

وی به تشکیل شعبه‌های تخصصی ویژه رسیدگی به قراردادهای معاملات املاک و اتومبیل اشاره کرد و بیان داشت: در بحث رسیدگی به این پرونده‌ها، داوری می­تواند نقش مهم و اساسی ایفا کند.

دبیر کمیته ملی توسعه داوری تاکید کرد: اتحادیه‌ها می­توانند نسبت به ترغیب اعضای خود برای گنجاندن شرط داوری در قراردادهایشان اقدام کنند.

وی افزود: داورها از بین افراد خبره معرفی‌شده از سوی اتحادیه­ به معاونت اجتماعی، انتخاب و آموزش‌های لازم و گواهینامه داوری برای آن‌ها صادر می­شود؛ همچنین دوره‌های آموزشی مربوط به داوری با همکاری اتاق اصناف در سرفصل‌های آموزشی اتحادیه املاک و اتومبیل قرار گیرد.

تولید شیشه ارزان در افغانستان زنگ خطر جدی برای جامعه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم کنترل و نظارت جهانی بر شبکه قاچاق افغانستان و سوءاستفاده از وضعیت نابسامان و ناامن این کشور، گفت:‌ ماده جدیدی در کشور در حال توزیع است به نام شیشه افغانی که دلیل ارزان‌قیمت بودن آن نسبت به دیگر مواد داخلی و قاچاق، از مقبولیت بالایی برخوردار است.

مجدد افزود: این ماده با وجود قیمت ارزان، از خلوص بیشتری نسبت به شیشه تولیدشده در آشپزخانه‌های داخلی برخوردار است، زیرا برای ورود پیش سازها به افغانستان، کنترل‌های سختی وجود ندارد و ماده خالص‌تری تولید می‌شوند.

وی اضافه کرد: این ماده خالص‌تر ممکن است عوارض جدی‌تری نسبت به شیشه داخلی از جمله وابستگی شدید و رفتارهای مخاطره‌آمیز داشته باشد.

وی لزوم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نسل جوان و خانواده‌ها را در خصوص تولید و عرضه این ماده در جامعه ضروری دانست و بیان داشت: در معاونت اجتماعی و فرهنگی دادگستری قم،‌ نمایشگاهی دائمی برقرار است که در خصوص انواع جرائم و آسیب‌های اجتماعی به اقشار مختلف از جمله دانشجویان، دانش آموزان، طلاب، بسیجیان، خانواده‌ها و دیگر گروه‌ها در قالب برگزاری کارگاه آموزشی، اطلاع‌رسانی می‌شوند.

مجدد ابراز امیدواری کرد: اطلاع‌رسانی و ارتقاء آگاهی‌های عمومی می­تواند هر فرد یا گروه را به یک دیده‌بان پیشگیری تبدیل کند تا در مقابل این هدف‌گذاری جدید قاچاقچیان،‌ مقابله و مبارزه کنیم.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/