این نمایشگاه نهمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است که ۲۰ اثر بر روی بوم و مقوا در ابعاد مختلف را عصر جمعه پنجم مهرماه ۱۳۹۸ در گالری سیحون به نمایش گذاشته می شود.
علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی و هنری ایرنا، گفت: سالهاست که در حوزه نقاشی و مرمت به صورت تجربی فعالیت کردم و گالری سیحون را به این دلیل انتخاب کردم که از سال ۱۳۴۵ در حال فعالیت است و موفق به معرفی هنرمندان صاحب نامی در دهه چهل و پنجاه شده است.
وی افزود: این نمایشگاه دربرگیرنده آثاری مدرن با هویت ایرانی است و تلاش کردم در این در نقاشی ها از تم های نقاشی دوره قاجار استفاده کنم و به دور از تقلید بتوانم به یک بیان متفاوت که بیانگر نوع نگاه من در بازتاب هویت هزار ساله این سرزمین باشد برسم.
این هنرمند اظهار کرد: بافت نقاشی ها از کاشی های ایرانی پیروی می کند و مخاطب در مواجهه نخست شاید احساس کند که با قاب هایی از کاشی رو در رو است درحالی که نقاشی هستند.
وی در بهره گیری از خط ثلث در آثارش گفت: این خط سابقه ۱۰۰۰ ساله در هنر و خوشنویسی ایران دارد که به اشتباه خاستگاه آن به عرب ها نسبت داده شده است و من توانستم از قدرت این خط در نشان دادن ادبیات و اشعار ایرانی بهره ببرم.
اشعاری از بزرگان ادبیات ایران همچون خیام، حافظ و سعدی با بهره گیری از خط ثلث در نقاشی هایم جان گرفتند و تمام تلاشم این بود که متون قابل خوانش باشد در حالی که برخی بر این باورند که در یک اثر نقاشی ضرورتی برای خواندن خطوط وجود ندارد.
وی با اشاره به رابطه ادبیات و نقاشی گفت: ادبیات در طول تاریخ بستری برای شکل گیری نقاشی و خوشنویسی بوده است در حالی که در سال های اخیر در کپی های رایج است نقاشان شاهد مغفول ماندن این گوهر ارزشمند هستیم.
بهره گیری از ادبیات خط در هنر ایرانی و اسلامی سبب شده است که گنجینه های ارزشمندی همچون شاهنامه بایسنقری و متون ارزشمند دیگری خلق شوند که پیوند نقاشی، خوشنویسی و ادبیات توانسته است قله رفیع هنر را فتح کند.
قهرمانی گفت: اگر هنرمندان امروز از داشته های ارزشمند تاریخی خود بهره ببرند بدون شک قادر به خلق آثار ماندگاری خواهند بود که بیانگر هویت و تاریخ این سرزمین باشد.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم توفان گرکانی آمده است: «حضور گذشته در امروز با نخستین نگاه به آثار علی قهرمانی و با وضوحی غیر قابل انکار به چشم می آید. حضوری سرخ و طلایی، رنگارنگ و پر ابهام ، آشنا اما نیازمند رمزگشایی؛ اما آنچه حال و هوایی حیرت انگیز به این محتوای آشنا می افزاید همانا حس «معاصر» بودن است که به گونه ای غریب از لابه لای آثار پیش رو منتقل می شود. معاصر به معنای امروز آن و به روایت آگامبن: آنکه نگاهش را سخت کوشانه به عصر خود اختصاص می دهد آنهم نه برای دیدن نور دورانش بلکه برای روایت تیرگی های آن... و البته معاصر به این معنا که تیرگی را با نور و رنگ و سبکبالی به تصویر می کشد و نگاه ما را با روایتی ناآشنا از نور و تیرگی آشنا می کند.
این چنین است که مرغها و آدم هایی که شباهتی به واقعیت خود ندارند اما به زبانی «که زبان من و توست» از عشق و دوستی، از خیانت و انزوا، و از بودن و نبودن می گویند و از بهایی که می پردازیم تا باشیم ، تنها و یا با آن دیگری... جادوی طلسم های علی قهرمانی در این است که جادویی و سحرآمیز نیستند بلکه هر کدام همچون آن «نی» مشهور حکایتی دارند و نه شکایتی و پای حکایت اینها نشستن همچون نشستن با آن غریب آشنا ، پای در گذشته و چشم به آینده داشتن و «حال» را در ابعادی دیگر تجربه کردن است...»
علی قهرمانی متولد ١٣٥٧ است و از شروع فعالیت هنری خود از سال ١٣٧٢ تا کنون فعالیت هنری در زمینه های تئاتر، نقاشی، خوشنویسی و مرمت آثار هنری داشته است و ارائه آثارش در گالری هفت آینه، کارنامه، گلستان، کویر، آشنا، شفق، آریا، فروزان، ماه و تابستان در کنار نمایشگاه های بین المللی در کشورهای فرانسه، لندن مالزی و کویت بخشی از فعالیت های این هنرمند است.
مرمت تابلوی نقاشیخط حسین زنده رودی درابعاد دو در دوازده متر به سفارش پرویز تناولی، مرمت پنج نقاشی دوره قاجار در خانه سفیر ایتالیا، مرمت تعدادی ازآثار نقاشان قهوه خانه ای در موزه هنرهای معاصر و مرمت بیش از هفتاد اثر نقاشی مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول و آثار مدرن و معاصر از سال ١٣٨٣ تا امروز به فعالیت های مرمت وی محدود می شود.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی علی قهرمانی با عنوان "باد صبا" عصر جمعه پنجم مهرماه ۱۳۹۸ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری سیحون برگزار می شود.
این نمایشگاه که در خیابان وزراء کوچه چهارم، پلاک ۱۱ واقع شده تا هفدهم مهرماه جاری همه روزه به غیر از دوشنبهها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ عصر میزبان بازدیدکنندگان و علاقه مندان است.