حمیدرضا شیخالاسلام روز پنجشنبه درجلسه شورای آموزشوپرورش قم با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن امام جواد(ع) استانداری ، اظهار داشت: درسال ۹۲ سازمان نوسازی مدارس کشور آماری از وضعیت فضاهای آموزشی ارائه کرد که برمبنای آن قم سی و دومین استان در زمینه کمبود فضای آموزشی و تراکم دانشآموز اعلام شد.
وی با اشاره به اجرای ۱۷۰ طرح آموزشی، تربیتی و ورزشی، احداث و مقام سازی مدارس در این استان گفت: با اقدامهای صورت گرفته رتبه قم از رتبه ۳۲ در سال ۹۲ به رتبه ۲۶ در سال گذشته ارتقا یافت ولی همچنان فضای آموزشی قم از میانگین کشوری پایینتر است.
شیخالاسلام بابیان اینکه ۹۵ درصد دانشآموز این استان درقم تحصیل میکنند و این وضعیتی خاص برای این شهر ایجاد کرده است، گفت: از ۲۶۵ هزار دانشآموز استان قم تنها ۱۰ هزار دانشآموز در شهرهای تابعه مشغول تحصیل هستند.
وی ادامه داد: تعداد دانش آموزان استان از ۲۵۵ هزار دانشآموز در سال تحصیلی گذشته به ۲۶۵ هزار دانشآموز در سال تحصیلی جدید افزایشیافته است که این افزایش آمار در سالهای اخیر بیسابقه بوده است.
شیخالاسلام اظهار داشت: از طریق ظرفیتهای قانونی ازجمله جذب سرباز معلم، دانشجویان دانشگاه تربیتمعلم و اساتید دارای صلاحیت برای جبران کمبود نیروی انسانی تلاش شده است ضمن اینکه ۱۸ مدرسه در استان به سمت خرید خدمات آموزش سوق دادهشده که بیش از هفت هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند.
وی بابیان اینکه تجهیز هر هنرستان نیازمند ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال اعتبار است گفت: ۳۰ درصد تراکم دانشآموزی در حوزه هنرستانهای قم میباشد که در زمینه تجهیز این هنرستانها با مشکل جدی مواجه هستیم.
شیخالاسلام بابیان اینکه چهارسال متوالی دانش آموزان قم در کنکور رشته زبان خارجی همواره رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادهاند، ادامه داد: با استعلامها انجامشده قم در کنکور اخیر رتبه ۱۱ رشته تجربی را کسب کرده است ضمن اینکه ۴۰۴ دانشآموز قمی موفق به کسب رتبه زیر سه هزار در کنکور سال جاریشدهاند.
مدیرکل آموزشوپرورش قم با انتقاد از کنکور محوری دبیرستانها گفت: پژوهش محور، کنکور محوری و المپیاد محوری سه رویکرد مراکز آموزشی است که تلاش شده تا دبیرستانهای استان گرفتار کنکور محوری نشوند.
وی با اشاره به حضور ۴۱ هزار دانشآموز در مسابقات قرآن و عترت گفت: استان قم در ۲ سال اخیر در آزمونهای قران و عترت جزو رتبههای برتر کشور بوده است.
وی تأکید کرد: دانش آموزان قمی در پایه دوازدهم در خرداد ۹۸ رتبه پنجم کشور در آزمونهای نهایی را کسی کردند که این افتخاری برای آموزشوپرورش استان است ضمن اینکه ۴ دانشآموز این استان در المپیاد دانشآموزی در رشته فیزیک، ادبیات و جغرافیا، ۲ نشان طلا و ۲ نشان برنز را کسب کردهاند.
مدیرکل آموزشوپرورش قم ادامه داد: تمام زمینهایی که کاربری آموزشی دارد باید برای جبران کمبود فضای آموزشی استان در اختیار آموزشوپرورش قرار گیرند.
شیخالاسلام همچنین بابیان اینکه ۴۶ قطعه زمین با کاربری آموزشی درمنطقه پردیسان قم بهآموزشوپرورش تخصیص دادهشده است گفت: در برخی مناطق به دلیل تراکم بسیار زیاد جمعیتی زیرساختهای آموزشی جوابگو نیست.
وی در پایان، وزیر آموزشوپرورش را شخصیتی مقبول و توانمند دانست و گفت: افتخار قم این است که فرزند این استان سکاندار مهمترین وزاتخانه در حوزه پرورش نسلهای آینده است.
۷۴۰۴ / ۱۱۷۵/