تهران- ایرنا- شاخص کل در بازار بورس روز گذشته با جهشی قابل ملاحظه پنج هزار و ۶۱۴ واحد افزایش داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۲۰ هزار و ۲۳ واحد رسید. در این میان رشد قابل توجه شاخص بورس مورد توجه و ارزیابی رسانه های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ پیش بینی نخست کارشناسان از زمانی که شاخص بورس در مسیر افزایشی قرار گرفت،  کانال ۳۰۰ هزار واحد بود که در چند روز گذشته بورس قادر به فتح قله نخست پیش‌بینی‌ها شد. پس از عبور شاخص بورس از کانال ۳۰۰ هزار واحد، مقاومت بعدی شاخص، کانال ۳۲۰ هزار واحد اعلام شد که دیروز بازار بعد از گذشت چند روز باز هم به قله دیگر پیش بینی ها دست یافت.

روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های دو جریان سیاسی (اصولگرا و اصلاح طلب) روند معاملات بورس و دلایل روند افزایشی شاخص بورس را در دستور کار قرار دادند.

رسانه های اصلاح طلب در گفت و گو با کارشناسان بازار سرمایه آورده اند: با توجه به رکود در بازارهای موازی، بازار سرمایه می‌تواند جایگزین خوبی برای بازار ارز، طلا و سکه باشد و در مجموع شش ماهه دوم سال روند مثبتی را شاهد خواهیم بود. این رسانه ها در گزارش های خود به محورهایی چون رشد شاخص بورس و اوراق بهادار؛ عملکرد مثبت مالی بانک صادرات ایران؛ هجوم هیجانی مردم به بازار بورس و آرامش در بازار سرمایه پرداختند.

رسانه های اصولگرا نیز رکورد زنی شاخص بورس را مورد توجه قرار دادند.

رسانه های اصلاح طلب

رشد شاخص بورس و اوراق بهادار

روزنامه آرمان ملی در گزارشی با عنوان عرض اندام بورس در برابر بازارهای موازی درباره رشد شاخص بورس نوشت: شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در نخستین روز هفته با رشد پنج هزار و ۸۰۴ واحدی به ارتفاع ۳۲۰ هزار و ۲۱۳ واحدی (تا زمان نگارش این مطلب) رسید. پیش از این، در پنج روز کاری هفته گذشته شاخص کل بورس توانست با تجربه رشدی بیش از۲۰ هزار واحد، وارد کانال ۳۱۴ هزار واحدی شود. رشد قابل توجه شاخص بورس همچنین سبب شده تا عده‌ زیادی از شهروندان برای اخذ کد بورسی به کارگزاری‌ها مراجعه کنند و صف‌های طویلی را تشکیل دهند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که با توجه به رکود در بازارهای موازی، بازار سرمایه می‌تواند جایگزین خوبی برای بازار ارز، طلا و سکه باشد و در مجموع شش ماهه دوم سال روند مثبتی را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر، بازار سرمایه روزهای پر حرف و حدیثی را پشت سر می‌گذارد. دستورالعمل جدید بازار پایه، سبب شد تا واکنش‌ها به تغییرات صورت‌گرفته بالا بگیرد. در حالی که برخی کارشناسان بر این باورند که تصمیم درستی برای بازار پایه اتخاذ شده است و تغییرات اعمال‌شده به صلاح فعالان بازار خواهد بود، عده‌ای نیز می‌گویند فروشندگان این روزهای بازار پایه در آینده‌ای نزدیک پشیمان و البته متضرر خواهند شد. همین اظهارنظرها سبب شد تا مجلسی‌ها به وزیر اقتصاد تذکر دهند.

شاخص بورس به قله پیش‌بینی‌ها رسید، عنوان گزارشی در روزنامه مردم سالاری است که در بخشی از آن می خوانیم: شاخص کل در بازار بورس روز شنبه پنج هزار و ۶۱۴ واحد افزایش داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۲۰ هزار و ۲۳ واحد رسید. درست زمانی که شاخص بورس در مسیر افزایشی قرار گرفت، پیش‌بینی نخست کارشناسان بورس برای شاخص کانال ۳۰۰ هزار واحد بود که در چند روز گذشته بورس قادر به فتح قله نخست پیش‌بینی‌ها شد. بعد از عبور شاخص بورس از کانال ۳۰۰ هزار واحد، مقاومت بعدی شاخص، کانال ۳۲۰ هزار واحد اعلام شد که بازار بعد از گذشت چند روز باز هم به قله دیگر پیش بینی ها دست یافت.

سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره و  بیان کرد: در هفته گذشته فاکتورهایی مانند قدرت جریان نقدینگی و سود انتظاری بازار از شرکت‌ها تاثیر ویژه‌ای را در روند معاملات و حرکت آتی بازار گذاشت. وی با بیان اینکه در بازار هفته گذشته حجم چشمگیر معاملات سبب بهبود کیفیت معاملات شد، اظهار داشت: در پیش‌بودن گزارش شهریور ماه و ۶ ماه شرکت‌ها از جمله عواملی است که شرایط مطلوبی را بر روند معاملات شرکت‌هایی مانند گروه پالایشی، فلزات اساسی، دارویی و سیمان که از پتانسیل سودآوری بالاتری برخوردار هستند ایجاد خواهد کرد. به گفته نصیرزاده، شرکت‌هایی مانند گروه ساختمان که دارایی محور هستند و همچنین گروه‌هایی مانند گروه خودرو که شامل تجدید ارزیابی بر دارایی می‌شوند شرایط مثبتی را در بازار هفته گذشته ایجاد کردند.

عملکرد مثبت مالی بانک صادرات ایران

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بررسی سهام بانک صادرات ایران طی هفته‌های اخیر نشان از روند رو به رشد سهم «وبصادر» دارد. عوامل بسیاری در رشد این سهم دخیل هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شودکه در صورت رفع تحریم‌ها بانک صادرات ایران، یکی از بانک‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران بورسی باشد. روندی که باعث شده این بانک همچنان در بین ۵۰ شرکت برتر بورسی قرار بگیرد.  به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، طی دو هفته گذشته نماد بانک صادرات ایران، عمدتا رنگ سبز به خود دیده و بررسی‌ها نشان از افزایش تدریجی قیمت سهم در هفته‌های اخیر داشته است.

بررسی و رتبه‌بندی فصلی بورس اوراق بهادار در حالی منتشر شده که بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های حاضر در بازار سرمایه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است... پیش‌بینی تحلیلگران بازار سرمایه، رشد چشمگیر سهم بانک صادرات ایران به دلیل خروج از زیاندهی و عملکرد مناسب در سال جاری است. از این روی بسیاری از تحلیلگران به فعالان بازار سرمایه و البته افرادی که برای نخستین بار می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند و خواهان خرید سهام از گروه بانکی هستند این است که  خرید سهم بانک صادرات ایران در سال جاری را در اولویت قرار دهند.

 هجوم هیجانی مردم به بازار بورس

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به با عنوان روزهای رویایی بورس به اقبال هیجانی مردم به بازار بورس در پی ناامیدی از بازارهای طلا، مسکن و خودرو پرداخت و در این زمینه نوشت: بورس این روزها، روزهای رویایی را سپری می‌کند. بازارهای موازی از جمله بازار مسکن، خودرو، سکه، طلا و... این روزها در رکودی سنگین به سر می‌برند، بنابراین بهترین نقطه برای مردم سرمایه‌گذاری در بورس است. از این رو بروز رفتارهای هیجانی در این حوزه که موجب رشد شاخص‌ها و باعث رکورد زنی تاریخی در این بخش شده هر چندکه به اعتقاد کارشناسان این رفتارهای هیجانی ممکن است پس از مدتی فروکش کند.

روزهای رویایی بورس تهران در حالی ادامه می‌یابد که در کلیه بازارهای موازی رکود سنگینی حکمفرما شده و روند کاهش قیمت و افت حجم معاملات در بازارهای طلا، ارز و مسکن غالب شده است. مطالعه الگوهای تاریخی نشان می‌دهد که در سیکل‌های تورمی، توالی پیک زدن قیمتی در بازارهای مختلف به ترتیب در بازار ارز و طلا، مسکن و در نهایت با یک فاز تاخیر در بورس اتفاق افتاده است. توجه به این الگو در کنار مقایسه ارزش بازار فعلی با متغیرهایی نظیر تولید ناخالص داخلی، نقدینگی و ارزش ارزی کل بورس نشان می‌دهد که احتمالا بازار سرمایه نیز به یکی از پیک‌های تاریخی خود در سطح شاخص کل نزدیک شده است؛ اتفاقی که تاخیر یا عدم وقوع آن وابسته به تحولات مثبت در حوزه قیمت‌های جهانی، نرخ ارز یا تخفیف تحریم‌های خارجی خواهد بود.

آرامش در بازار سرمایه

در بخش دیگری از گزارش آفتاب یزد می خوانیم: ابراهیم خلیلی کارشناس بازار سرمایه گفت که آرامش و تعادل در بازارهای مختلف و نیز رسیدن اثرات تورم تحمیلی به اقتصاد کشور به بازار سرمایه از دلایل اصلی رکوردشکنی شاخص بورس و ورود نقدینگی به بازار سهام و بهبود معاملات است.  ابراهیم خلیلی گفت: پس از تلاطم و افزایش قیمت های زیادی که در بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا که در سال گذشته رخ داد، اکنون شاهد آرامش و تعادل در این بازارها هستیم که بر این اساس بخشی از نقدینگی به سمت بازار سهام سرازیر شد.  از سوی دیگر به طور معمول پس از هر تورمی در اقتصاد کشور، اثر افزایش قیمت ها با تاخیر به بازار سهام نیز می‌رسد که در حال حاضر اثرات تورم تحمیلی به اقتصاد کشور در ماه های گذشته را این روزها در این بازار شاهد هستیم.

رسانه های اصولگرا

 رکورد زنی شاخص بورس

روزنامه جوان در مطلبی با عنوان بورس آمریکا ریخت، بورس ایران رکورد زد، نوشت: در حالی که تهدید ترامپ به حذف شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا  باعث شد تا قرمز شدن شاخص‌های بورس آمریکا  نسبت به ابتدای هفته معاملاتی شد، در نخستین روز معاملات هفته جاری بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل با رشد ۵ هزارو ۶۰۰ واحدی و رکورد جدید ۳۲۰ هزار واحدی را به ثبت رساند، وضعیت کنونی بازار سرمایه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بی‌تفاوت نسبت به تحریم و جنگ اقتصادی اقدام به معامله در بازار می‌کنند که نشان از اطمینان به آینده شرکت‌های بورسی و بهبود وضعیت اقتصاد دارند.

ورود نقدینگی جدید موجب قرمزپوش شدن تابلوهای بورس و تشکیل صف‌های خرید در بازار شد. به اعتقاد برخی از تحلیلگران بازار، گزارش‌های ماهانه شهریور ماه شرکت‌ها انتظار سهامداران از رشد قیمت‌ها در بازار را افزایش داده‌است و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار باشد.  ارزش کل معاملات فرابورسی ۱۰۱۲ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد در این قسمت هم ۹۳۸ میلیارد تومان ثبت شد؛ در ادامه خالص خرید اشخاص حقیقی ۶۹ میلیارد تومان به ثبت رسید. در حالی روز گذشته شاهد رشد بازار سرمایه کشور بودیم که تهدید ترامپ به حذف شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا  باعث شد تا قرمز شدن شاخص‌های بورس آمریکا  نسبت به ابتدای هفته معاملاتی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، درجریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد ۴ میلیارد و  ۷۷۹ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش۲۲۲۱میلیارد تومان در ۵۱۱ هزار نوبت مورد دادوستد قرارگرفت و شاخص بورس با رشد ۵۶۱۴ واحدی در ارتفاع  ۳۲۰هزار و ۲۳ واحد قرار گرفت.  بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران و توسعه معادن و فلزات شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی شیراز با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

خبرگزاری فارس درباره رکوردشکنی جدید بورس تهران گزارش داد: کارشناسان دلیل رکورد شکنی بورس تهران را در مرحله اول فضای مثبت مذاکرات سیاسی و امید به باز شدن راه‌هایی برای انتقال پول و باز شدن راه صادرات دانستند.  همچنین تامین نقدینگی برای شرکت‌های بورسی از یک طرف، رکود در بازارهای موازی مانند سکه، طلا، ‌ارز، مسکن، همچنین افزایش درآمد ریالی شرکت‌های صادرات محور بعد از جهش نرخ ارز از دلایل رکورد شکنی بازار در بورس اوراق بهادار تهران به شمار می‌رود.