گچساران - ایرنا - باوجودی که کهگیلویه و بویراحمد دارای یکی از بالاترین سرانه فضاهای آموزشی در کشور است اما پراکندگی روستاها،کوهستانی بودن استان،به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان و فرسودگی ساختمان برخی مدارس از مشکلات آموزش و پرورش برای ساماندهی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید است.

به گزارش ایرنا،سرانه فضای آموزشی در کهگیلویه وبویراحمد هم اینک ۸.۲ متر مربع است که بعد از یزد دومین استان به لحاظ سرانه فضای آموزشی در کشور است.

ظرف پنج سال گذشته در استان ۱۳۴ کلاس درس با زیربنای بیش از ۶۲هزار مترمربع و با اعتباری افزون بر ۴۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی استان ساخته شده است.

راه اندازی ۱۶۵ مدرسه پیش ساخته در سطح روستاها و مناطق عشایری این استان از دیگر فضاهای آموزشی جدید ایجاد شده در سال های اخیر است.

از سویی به گفته مسئولان آموزش و پرورش استان ،هم اکنون ۳۰ درصد مدارس کهگیلویه و بویراحمد فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی  است.

دیدگاه های مسئولان درباره چالش های فضاهای آموزشی 

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که پایین بودن تراکم دانش آموزی از جدی ترین چالش های فضاهای آموزشی در سال تحصیلی جدید است که نیازمند مشارکت والدین برای پیشگیری از اتلاف هزینه و افزایش کیفیت آموزشی است.

هادی زارع پور اضافه کرد: در زمان حاضر از سه هزار و ۲۰ مرکز آموزشی شامل پیش دبستانی و مقاطع مختلف تحصیلی در کهگیلویه و بویراحمد ۸۱۷ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش آموز دارد.

وی با اشاره به اخبار برخی رسانه ها درباره تعطیلی مدرسه متوسطه دوم روستای شوتاور با تائید این خبر اظهار داشت: در حالی که استاندارد احداث دبیرستان ۱۲۰ دانش آموز و شرط استمرار آن ۷۰ نفر است اما این مدرسه تنها ۱۱ دانش آموز دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورت فعالیت این تعداد دانش آموز ، شمار کادر آموزشی و معلمان مدرسه بیشتر از دانش آموزان خواهد بود.

زارع پور ادامه داد: در خرداد ماه سال جاری پس از بررسی ها و مشخص شدن تعداد دانش آموزان چند نشست با والدین دانش آموزان برگزار شد و قرار شد دانش آموزان در مدرسه شبانه روزی قلعه رئیسی تحصیل کنند و والدین هم با پذیرش مشکلات اقتصادی کشور حاضر به همکاری شدند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان از روستای شوتاور تا  شهر قلعه رئیسی را پرداخت می کند و درصورتی که دانش آموزی بخواهد هر روز به خانه برود نیز هزینه های ایاب و ذهاب او پرداخت خواهد شد.

زارع پور با اشاره به اینکه خوابگاه شهر قلعه رئیسی امسال با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده است افزود: نیاز است تا والدین و دانش آموزان در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کنند.

تراکم جمعیت در دبیرستان های روستایی

وی عنوان کرد: هم اکنون ۱۱۴ دبیرستان در مناطق روستایی استان زیر استاندارد تعریف شده جمعیت دانش آموزی دارند که به دلیل مشکلات جغرافیایی و خطرهای طبیعی احتمالی برای دانش آموزان از سویی و نبودن امکانات فضاهای خوابگاهی امکان تجمیع این مدارس وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: براساس قانون از شمار کلاسهای موجود در استان باید ۲۵۰ کلاس درس کم شود.

فرسوده و غیرمقاوم بودن مدارس

زارع پور فرسوده بودن ۲ هزار و ۶۰۰ کلاس درس و استیجاری بودن ۱۲۹ مدرسه را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش استان ذکر کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سرویس های بهداشتی ۲۵۰ مدرسه و فضای آموزشی در سطح استان بویژه در روستاها غیرقابل استفاده هستند که این مهم نارضایتی والدین را در پی داشته است.

هادی زارع پور گفت: بخش عمده ای از مدارس فرسوده ،استیجاری و فاقد امکانات در شهرستان بویراحمد و روستاهای ان قرار دارند و از سویی تراکم دانش آموزی استان بیشتر در شهرستان بویراحمد است.

راه اندازی کانکس برای مدارس کم جمعیت روستایی

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ظرف پنج سال گذشته ۱۶۵ مدرسه پیش ساخته در روستاها و مناطق عشایری استان راه اندازی و تحویل آموزش و پرورش شده است.

وی تصریح کرد: کانکس به دلیل قابل انتقال بودن و وجود فضای استاندارد بهترین راهکار برای ساماندهی مدارس کم جمعیت در دوره ابتدایی است.

زارع پور با بیان اینکه بیشترین نیازهای آموزشی و تجهیزات در حوزه هنرستان ها و مدارس روستایی و عشایری است، گفت: ساخت ۱۵ استخر و سالن ورزشی نیمه تمام در سطح استان به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است.

مقاوم سازی مدارس نیازمند اعتبار

مدیرکل نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و ۳۸۰ کلاس درس در این استان برای مقاوم سازی نیاز به حدود یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

پیروز کرمی اظهار داشت: همچنین ۷۲۷ کلاس درس در این استان نیاز به تخریب و بازسازی کامل دارد که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی آنان یک هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: در زمان حاضر ۲۹ پروژه با ۱۱۹ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد در دست بازسازی است .

وی عنوان کرد: هم اینک ۱۱۵ طرح نیمه تمام مدرسه سازی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که حدود ۹۵ درصد از آن ها امسال فعال شده اند.

بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود این مشکلات  اما ۴۶۵ دانش آموز پسر و دختر مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیل این استان در سال تحصیلی به چرخه تعلیم و تربیت برگشتند و این روند همچنان ادامه می یابد .

هادی زارع پور اظهار داشت: ۶۸۰ دانش آموز مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیل در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده اند.

وی افزود: سال تحصیلی گذشته نرخ پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی در کهگیلویه و بویراحمد ۸۲.۲ درصد بود. نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی این استان در سال تحصیلی گذشته را ۹۸.۹۳ درصد اعلام کرد.

زارع پور بیان کرد: سعی می شود که با برنامه ریزی های لازم این میزان در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ به حدود ۱۰۰ درصد برسد.
وی افزود: طرح انسداد مبادی بیسوادی شامل کودکان ۶ تا ۱۲ سال است که با هدف افزایش میزان پوشش تحصیلی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود.

در سال تحصیلی جدید ۱۶۱ هزار دانش آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم روانه کلاس درس شدند.این تعداد دانش‌آموز در سه هزار و ۲۰ مدرسه و در قالب ۹ هزار و ۱۲۱ کلاس مشغول تحصیل شدند.

آمار موجود و بررسی ها نشان می دهد بیشترین مشکل فضای آموزی در این استان مربوط به شهرستان بویراحمد است.مهاجرت بی رویه از سایر مناطق استان 

به شهرستان بویراحمد اکنون در بخش آموزش به یک معضل جدی تبدیل شده است .

مسئولان آموزش و پرورش و مدیران استانی اگر برای حل این معضل در کوتاه مدت و بلند مدت چاره اندیشی نکنند مسیر شیوع آسیب های اجتماعی از کانال آموزش شتاب گرفته و دامن خانواده های بسیاری را آلوده می کند.

جمعیت شهرستان بویراحمد از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشته و کمتر از نیمی از جمعیت استان را شامل می شود.در یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد و همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد براساس آمار رسمی هم اینک به افزون بر ۲۵۰ هزار نفر خدمات رسانی می شود در حالی که جمعیت این شهر از ۱۵۰ هزار نفر کمتر است. 

حدود ۷۰ هزار نفر از جمعیت دانش آموزی کهگیلویه و بویراحمد در بویراحمد تحصیل می کنند یعنی نزدیک به ۵۰درصد دانش اموزان استان در این شهرستان زندگی می کنند.در حالی که از نظر فضای آموزشی ،تربیتی ، ورزشی و ... همگام با رشد جمعیت دانش آموزی،فکری برای شهرستان بویراحمد نشده است.

رشد جمعیت دانش آموزی در شهرستان بویراحمد به مرز انفجار رسیده است باید با برنامه ریزی اصولی با انفجار این بمب خاموش جلوگیری کرد که در آن صورت تر و خشک یک جا و با هم می سوزد.   

۸۱۴۳/۱۶۶۲