بجنورد- ایرنا- ارائه خدمات مراقبتی به ۶۰ هزار نفر سالمند در مراکز بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، اسباب رضایت‌ این قشر را فراهم آورده است.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی روز دوشنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع جمعیت زیر پوشش مراکز درمانی و بهداشتی این دانشگاه را ۷۴۲ هزار و ۵۵۹ نفر اعلام کرد که ۹ درصد آنان را سالمندان تشکیل می دهند.

دکتر مریم پورآدینه افزود: خدمات ارائه شده به سالمندان در ۲ بخش خدمات ادغام یافته و برنامه بهبود شیوه زندگی به آنها صورت میگیرد.

 وی برنامه مراقبت های ادغام یافته را شامل بررسی سالمندان از نظر احتمال سقوط، دیابت، خطرسنجی، افسردگی، تغذیه، بیاختیاری ادرار و سلامت دهان و دندان عنوان کرد و گفت: برنامه های بهبود شیوه زندگی نیز در حوزه های آموزش سبک زندگی سالم از نظر تغذیه، سلامت روان، آلزایمر، افسردگی و فعالیت بدنی است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی این موارد در صورت نیاز، خدمات و آموزش های لازم در قالب های مختلف فردی و گروهی به افراد سالمند ارائه می شود.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی سالمندان ساکن در روستاهای استان، اظهار داشت: تمامی افراد بالای ۶۰ سال می توانند با مراجعه به نزدیکترین خانه بهداشت از خدمات لازم بهداشتی و درمانی بهره مند شوند.

وی گفت: هم اکنون بهورزان به تمامی سالمندان حتی در دورترین نقاط روستایی خدمات لازم را ارائه می دهند و حتی در صورت ناتوانی سالمندان، با مراجعه به منازل آنها مراقبت های لازم را کرده و خدمات مورد نیاز را به آنها می دهند.

پورآدینه یادآور شد: در صورتی که با مراقبت های صورت گرفته سالمندی دچار مشکل یا بیماری شناخته شود در مرحله اول به بهورزان و یا پزشکان عمومی مراکز بهداشت و در مراحل بعد به پزشکان متخصص ارجاع داده می شوند.

وی  افزود: در این راستا با توجه به مراقبت های انجام گرفته ۳۳ هزار و ۶۱ سالمند دارای مشکل امسال به پزشک ارجاع داده شده اند.

خراسان شمالی دارای ۳۲۱ خانه بهداشت روستایی، ۴۸ پایگاه سلامت شهری و ۸۳ مرکز جامع سلامت است.

بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت این استان ۸۶۳ هزار نفر اعلام شده است.

ط/۵۱۳۲