پکن- ایرنا- «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین اظهار کرد امروز چین سوسیالیست در شرق جهان ایستاده است و هیچ نیرویی نمی تواند موضع چین را تکان دهد و هیچ نیرویی نمی تواند مانع حرکت جمهوری خلق چین شود.

«شی جین پینگ» روز سه شنبه در سخنرانی قبل از رژه گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در میدان «تیان آن من» پکن افزود: تاسیس جمهوری خلق چین بطور کامل سرنوشت مصیبت بار چین را تغییر داد و ملت چین در مسیری پهناور رو به تحقق احیای عظیم به راه افتاد مردم همه ملیت های چین در این ۷۰ سال با همبستگی به ثمرات عظیمی نایل آمده اند.

او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره عمیق پیشکسوتان و شهدای انقلاب که برای استقلال ملت چین، آزادبخشی مردم، قدرتمند و ثروتمند شدن ملی و رفاه مردم دستاوردهای جاودانی را محقق کردند از دوستان کشورهای خارجی که به پیشرفت و توسعه چین توجه و از آن حمایت می کنند، صمیمانه تشکر کرد.

شی گفت که دیروزِ چین در کتاب تاریخ بشر ثبت شده و امروزِ چین را بیش از یک میلیارد نفر جمعیت چین ایجاد می کنند و فردای چین حتماً زیباتر خواهد شد.

او از مردم چین درخواست کرد که همبستگی خود را نزدیکتر کرده و پیوسته در راه توسعه جمهوری خلق چین و تحقق اهداف دو سده گرد و تحقق رویای چین تلاش کنند.

به گزارش رادیو بین المللی چین،  رییس جمهوری چین تاکید کرد چین در راه پیشرفته باید به راهبرد «وحدت صلح آمیز، یک کشور دو نظام» پایبند باشد و برای حفظ صلح و شکوفایی دراز مدت مناطق هنگ کنگ و ماکائو و پیشبرد توسعه صلح آمیز روابط دو تنگه تایوان تلاش کند.

وی از سراسر کشور درخواست کرد با همبستگی برای تحقق نهایی وحدت ملی کوشش کنند.

شی جین پینگ اعلام کرد: چین در روند پیشرفت خود باید ضمن پایبندی بر راه توسعه صلح آمیز، راهبرد باز مبتنی بر منافع متقابل و برد برد در پیش گیرد و همچنان همراه با مردم کشورهای دیگر جهان برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک اقدام کند.

او تاکید کرد: چین در روند پیشرفت خود باید ضمن پایبندی بر رهبری حزب کمونیست، مردم محوری و راه سوسیالیسم با ویژگی چین، به طور همه جانبه تئوری، خط مشی و رهنمود اساسی حزب را اجرا کرده و با پاسخگویی به خواست مردم برای زندگی دلپذیر و زیبا، امور تاریخی جدیدی بیافریند.

بعد از سخنرانی «شی جین پینگ» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست، رییس جمهوری و رییس کمیته نظامی مرکزی چین، آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در میدان «تیان آن من» شهر پکن برگزار شد.  

این مراسم ابتدا با شلیک ۷۰ گلوله توپ با هدف ادای احترام به شهدا و جان باختگان انقلاب چین آغاز شد و به دنبال آن ده ها هزار نفر یک صدا سرود ملی این کشور را خواندند و سپس آیین بر افراشتن پرچم ملی برگزار شد.

رژه بزرگ و راهپیمایی با شکوه

بعد از آیین گرامیداشت هم بزرگترین رژه تاریخ چین برگزار شد که اولین نمایش متمرکز نظامیان چین پس از اصلاحات است این رژه حدود ۸۰ دقیقه طول کشید  «شی جین پینگ» سوار بر خودروی نشان هونگ چی (پرچم سرخ) تولید چین به پرچم حزب کمونیست، پرچم ملی و پرچم نظامی ادای احترام کرد و سان دید.

این رژه متشکل از ۵۹ تیم با حدود ۱۵ هزار سرباز، بیش از ۱۶۰ فروند هواپیما و ۵۸۰ دستگاه تجهیزات نظامی برگزار شد که بزرگترین رژه نظامی در چین به شمار می رود و چهره چین پس از اصلاحات و توسعه صنایع علمی،  فنی، دفاعی و دستاوردهای سازندگی ارتش را نشان می دهد.

چین در رژه امروز بسیاری از دستاوردها و توانمندی های نظامی خود از جمله موشک های هسته ای DF-۴۱، موشک های jl-۲، DF-۳۱G، DF-۵B، هواپیماهای DF-۱۰۰ هایپرسونیک، DF-۲۶، تانک های عظیم و بسیاری دیگر از تجهیزات و تسلیحات های نظامی ناشناخته را به نمایش گذاشت.

پس از رژه، راهپیمایی با شکوهی با حضور ۱۰۰ هزار نفر و ۷۰ دستگاه گاری بزرگ و آراسته در ۳۶ گروه برگزار شد.

در هفتاد سال اخیر، توسعه اقتصادی و اجتماعی در چین به پیشرفت های چشمگیری رسیده و چین از یک کشور فقیر و ضعیف به دومین جامعه اقتصادی جهان، قدرت اول تجارت کالا و ذخایر ارزی و دومین کشور بزرگ با سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده و عمر متوسط مردم از ۳۵ سال در سال ۱۹۴۹ به ۷۷ سال در سال ۲۰۱۸ ارتقاء یافته و به طور اساسی، بزرگترین سامانه تامین اجتماعی در جهان را ایجاد کرده است.