تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

تهران- ایرنا- یکم اکتبر هر سال به مناسبت سالروز تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور جشن روز ملی برگزار می‌شود تا نشان داده شود پس از ۷۰ سال این کشور همچنان در حال پیشرفت و ایجاد رفاه برای مردم کشورش است.

تهران- ایرنا- یکم اکتبر هر سال به مناسبت سالروز تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور جشن روز ملی برگزار می شود تا نشان داده شود پس از ۷۰ سال این کشور همچنان در حال پیشرفت و ایجاد رفاه برای مردم کشورش است.

بعد از تسلیم ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، ارتش این کشور مناطق اشغالی چین را تخلیه و عقب نشینی کرد. از آن پس نواحی آزاد شده به رهبری «مائو تسه تونگ» تحت تسلط کمونیست‏‌ها قرار گرفت و این امر آتش جنگ داخلی چین را شعله‌‏ور ساخت. در این جنگ، قوای کمونیست مائو بر نیروهای ملی‏ گرای «چیان‏کایچک» پیروز شدند و رژیم وی را ساقط کردند.

کمونیست‏‌ها در مدتی کمتر از چهار ماه، باقی‏مانده خاک چین را بدون مقاومت زیادی به تصرف خود درآوردند و به این ترتیب روز اول اکتبر ۱۹۴۹ میلادی مائو در میدان «تیان آن من» شهر پکن تاسیس جمهوری خلق چین و روز ملی چین نامگذاری شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، در پرونده پیش رو اخبار مربوط به مراسم جشن هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را که با سخنرانی «شی جین پینگ» رییس جمهوری و دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور در میدان «تیان آن من» شهر پکن برگزار شد، منتشر کرده است.

رییس جمهوری چین در این مراسم گفت: امروز چین سوسیالیست در شرق جهان ایستاده است، هیچ نیرویی نمی‌تواند موضع چین را تغییر دهد و مانع حرکت جمهوری خلق چین شود.

در این مراسم بزرگترین رژه تاریخ چین متشکل از ۵۹ تیم با حدود ۱۵ هزار سرباز، بیش از ۱۶۰ فروند هواپیما و ۵۸۰ دستگاه تجهیزات نظامی برگزار شد و این کشور همزمان با برگزاری یک رژه بزرگ، نیروی بازدارندگی هسته‌ای و بازوی نظامی قوی خود را به رخ دیگران از جمله آمریکا کشاند.

چین در این روز موشک جدید اتمی خود، موشک هسته‌ای «دی‌اف-۴۱» یا «دونگ فانگ ۴۱» (DF۴۱)، موشکی سه مرحله‌ای با سوخت جامد و برد بیش از ۱۲ هزار کیلومتر که قادر است هر نقطه‌ای در خاک آمریکا را هدف قرار دهد را رونمایی کرد و موشک کروز مافوق صوت جدید  DF-۱۰۰ یا دونگ فانگ-۱۰۰ نیز که قادر است ظرف نیم ساعت به آمریکا برسد را به نمایش گذشت. تانک های عظیم و بسیاری دیگر از تجهیزات و تسلیحات نظامی ناشناخته نیز در این مراسم به نمایش درآمد.

بزرگداشت قهرمانان این کشور نیز از دیگر مراسم مربوط به روز ملی چین بود.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، «محمد کشاورز زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از جمله مقام هایی بودند که طی پیام هایی‌ روز ملی چین را تبریک گفتند.

«چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در تهران نیز در گفت و گو با روزنامه ایران از برنامه های توسعه پکن و روابط دوجانبه با تهران سخن گفت و گسترش مناسبات ایران و چین طی چند سال اخیر را مورد ارزیابی قرار داد و اظهارداشت:‌ در سال‌های اخیر دو کشور روابط نزدیک خود را حفظ کرده‌اند و حوزه‌های استراتژیک مناسبات دوجانبه همچنان در حال تعمیق و گسترش است؛ بر این مبنا همکاری‌های دو طرف به‌گونه‌ای بی‌وقفه در حال توسعه است.