تهران- ایرنا- دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اقبال خوبی به مساله نقد و بررسی کتاب های درسی نشان داده است و اکنون کتاب های درسی زیر ذره بین حوزه علمیه قرار دارد.

علیرضا حاجیان زاده در جمع مدیران و معاونان ارشد حوزه و آموزش و پرورش با  اشاره به نقد و بررسی کتاب‌ های درسی از سوی معاونت تبلیغ حوزه علمیه و ارائه به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، افزود: گروهی که در حوزه علمیه این امور را رصد می کند، به صورت علمی و حرفه ای به نقد کتاب ها می پردازد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، حاجیان زاده در دومین نشست فصلی شورای عالی سیاست گذاری این ستاد که با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: از فصل گذشته تاکنون اقدامات اثرگذاری برای تحقق سیاست های این دو نهاد انجام شده است که مهمترین آن، تصویب برنامه پنج ساله همکاری در شورای ستاد، تهیه نسخه نهایی و امضای ریاست عالی ستاد است.

دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارشی از اهم فعالیت های این ستاد تصریح کرد: تبیین مفاد برنامه در شورای معاونان حوزه‌های علمیه و تقسیم کار میان معاونان حوزه برای اجرایی شدن آنها، ابلاغ برش سال ۱۳۹۸ برنامه پنج ساله به تمام ادارات کل و مناطق آموزش‌ و پرورش از سوی وزیر آموزش‌ و پرورش از دیگر اقدامات موثر برای تحقق برنامه پنج ساله است.

حاجیان زاده در ادامه، ابلاغ هم زمان برنامه به مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها در سراسر کشور از سوی آیت‌ الله اعرافی و نیز ابلاغ هم‌ زمان برنامه به ائمه جمعه سراسر کشور از سوی حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست گذاری امامان جمعه را مورد توجه قرار داد و گفت: تلاش کرده ایم از همه ظرفیت های دستگاه های مرتبط برای اجرایی شدن برنامه های سال اول برش پنج ساله استفاده کنیم.

دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، تدوین برنامه هر استان در قالب تفاهم‌نامه و امضای امام جمعه، مدیر کل آموزش‌وپرورش استان، معاون پرورشی استان و دبیر ستاد همکاری‌ها و نیز تشریح برنامه به تفکیک در جلسات پنج قطب کشوری دبیران کمیته‌های استان‌ها را از دیگر فعالیت های موثر برای نهادینه شدن همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی گفت: خوشبختانه گفتمان سازی در این زمینه پاسخ داده و مسئولان مربوطه در سراسر کشور به خوبی بر اهمیت کار و نیز اجرای برنامه ها طبق زمان بندی مشخص و مصوب اهتمام دارند. گام های موثر تربیتی حوزه و آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب از برنامه ها است.

حضور چهره به چهره در جمع کمیته های استانی

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: در سفرهای استانی با رویکردهای جدیدی در جمع ائمه جمعه شهرستان‌ها، روسای آموزش‌وپرورش، معاونان پرورشی مناطق و نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیر کل آموزش‌وپرورش، مدیران کل سازمان تبلیغات، اوقاف و امور خیریه، دانشگاه فرهنگیان و... گردهمایی کمیته‌های شهرستانی را در مرکز استان برگزار می کنیم و به صورت چهره به چهره پیشنهادات و انتقادات اعضای کمیته ها را می شنویم و برای رفع مشکلات به راهکار عملیاتی می رسیم. در سه ماه اخیر استان های اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، چهارمحال‌وبختیاری، کرمان، البرز و کاشان را مد نظر داشته ایم.  

وی از تشکیل کارگروه‌های تخصصی پژوهش، تبلیغ و امور فرهنگی تربیتی، برنامه‌ درسی، نیروی انسانی، مدارس وابسته و مدارس علوم و معارف اسلامی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی تحقق بندهای مرتبط در برنامه پنج ساله خبر داد و گفت: خوشبختانه معاونان ستاد حوزه و آموزش و پرورش در این زمینه همکاری و مساعدت خوبی را برای به سامان رساندن این امور با دبیر خانه ستاد داشتند.  

حاجیان زاده توجه ویژه به حوزه علمیه خواهران را از اولویت های کاری ستاد دانست و خاطرنشان کرد: با بهره مندی از نظرات حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، یک هسته و کارگروه تخصصی ویژه خواهران با مشارکت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در ستاد همکاری‌ها تشکیل خواهد شد تا در خصوص فعالیت های حوزه علمیه خواهران که می تواند نیمی از جمعیت دانش آموزی را تحت پوشش فعالیت‌های خود دهد، برنامه ریزی منسجم و منطبق براسناد بالادستی داشته باشیم.

آغاز راه‌ اندازی مدارس علوم و معارف

حاجیان زاده، در ادامه به اقدامات مربوط به اجرای برخی از محورهای برنامه در سه ماه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه‌های علمیه (در تهران، قم و تربت حیدریه ) توسعه رشته‌های مرتبط با روحانیون در آزمون استخدامی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در رشته های معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فلسفه، تاریخ، علوم اجتماعی، مربی تربیتی، آموزگاری اولین اقدامات این ستاد برای اجرایی شدن سال اول برنامه است. 

وی از تاسیس مرکز تربیت مبلغ - معلم وابسته به دانشگاه فرهنگیان با مشارکت حوزه‌های علمیه در استان های (قم، خوزستان، فارس) خبر داد و گفت: امیدواریم، سایر استان هایی که زمینه این کار را دارند در سال های آینده شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی این مرکز برای تربیت طلابی در تراز تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور باشیم.

حاجیان زاده در ادامه از ارتقای سهمیه سرباز طلبه ها با پیگیری های ستاد همکاری ها خبر داد و اظهار داشت: از ظرفیت ۵۰۰ نفری در سال گذشته، شاهد جذب  ۷۰۰ نفر از طلاب در سال جاری با اولویت مناطق در قالب نظام وظیفه عمومی برای بکارگیری در امورتربیتی و آموزشی مدارس بودیم.

وی همچنین از برنامه‌ ریزی طرح حکمت از سوی حوزه‌های علمیه برای توانمندسازی مدیران، معلمان و مربیان در قالب آموزش ضمن خدمت خبر داد و افزود: ارزیابی، بازنگری و توسعه طرح تربیتی امین نیز به تفکیک خواهران و برادران انجام شد و برنامه ریزی برای جذب طلاب در قالب خرید خدمات آموزشی- تربیتی در حال انجام است.