ولی الله تیموری روز سه شنبه در نشست خبری در سالن اجتماعات دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان در حاشیه همایش گردشگری استان همزمان با هفته گردشگری، افزود: سال گذشته هفت میلیون و ۸۰۰ گردشگر و پنج ماهه اول امسال چهار میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور سفر کردند، بررسی آمار سال ۹۶، ۹۷ و پنج ماه امسال نشان دهنده افزایش ۸۰ درصدی گردشگران ورودی به کشور است.
وی ادامه داد: بررسی آمار گردشگران ورودی به کشور در پنج ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته نشاندهنده افزایش ۳۰ درصدی گردشگران خارجی و مقایسه آمار گردشگران ورودی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نشاندهند افزایش ۵۲ درصدی است.
وی ابراز داشت: براساس تحقیقات جهانی از هر پنج گردشگر بین المللی، چهار گردشگر به منطقه خود سفر کرده است و آمار حاکی از آن است که عمده گردشگران ورودی به ایران از کشورهای همسایه بودند که ضریب متوسط شب اقامتشان ۴.۹ بوده است.
به گفته تیموری، افراد گذر موقت که برای خرید وارد مرز میشوند و بازمیگردند و شب ماندگاری ندارند و افرادی مقیم خارج کشور که دارای پاسپورت ایرانی هستند، جزو آمار گردشگران ورودی به کشور نیست و مبنای آمار گردشگران ورودی به کشور آمار پلیس مهاجرت است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: براساس طبقه بندیهای جهانی، ایران جزو منطقه جنوب آسیا است که میزان متوسط هزینه کرد گردشگران ورودی برای این منطقه یک هزار و ۴۹۰ دلار برآورد شده است.
وی اضافه کرد: گردشگری داخلی در کشور به میزان خوبی اتفاق میافتد، اما اولویت در گردشگری داخلی ساماندهی است، چراکه در برخی نقاط کشور تراکم گردشگری بالاست و برخی مناطق با وجود ظرفیت بالای گردشگری، به دلیل ناشناخته بودن، مقصد نیست، سیاست توزیع سفر در شهرستانها و سفر برنامه ریزی شده در راهبرد وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است.
به گفته وی، تدوین تقویم رویداد گردشگری، کمک بزرگی به مناطق کمبرخوردار در حوزه گردشگری داخلی برای جذب گردشگر است.
تیموری خاطرنشان کرد: گردشگری مزیت برای کشور محسوب میشود و اگر تبدیل به عزم و اراده ملی شود، توسعه و رونق گردشگری در کشور افزایش مییابد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: گردشگری بهتنهایی یک اولویت است و جذب گردشگر خارجی ارزآوری مستقیم دارد، اما از گردشگری داخلی نمیتوان غفلت کرد، چرا که گردشگری داخلی بستری برای توسعه گردشگری ورودی است.
وزارتخانه به دنبال رکود گردشگران خروجی نیست
وی یادآور شد: سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور باعث خروج ارز می شود که در سیاستگذاری وزارت میراث فرهنگی نیست، ولی بخش عمده خانواده گردشگری به هر دلیل و سیاست در این عرصه فعال هستند، حدود ۹۰ درصد دفاتر مسافرتی در بحث خروج گردشگر فعالیت دارند که متوسط پنج خانواده از این دفترها ارتزاق میکنند و به همین دلیل به دنبال رکود این دفاتر نیستیم.
وی افزود: ۱۰ کشور که به ایران گردشگر میفرستند، گردشگر از ایران میپذیرند، به دلایلی سال گذشته خروج مسافر از ایران دچار رکود شد، اما امسال در کنار گردشگر ورودی ، گردشگر خروجی هم داریم و روند افزایشی است.
تیموری گفت: در تهیه برند گردشگری نظرسنجی از گردشگران تهیه شده که مهماننوازی شاخص مردم ایران از نگاه گردشگران بینالمللی بوده است.
به گفته وی، بیش از ۲هزار نظرسنجی از گردشگران داخلی و خارجی انجام شده تا برند ملی گردشگری تدوین شود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: برای شناسایی بازارهای هدف گردشگری، ۱۳ محور اصلی تعیین و ۱۶۵ سوال زیرمجموعه مطرح شده که راهبرد بازاریابی گردشگری در کوتاه، بلند و میان مدت است، لغو روادید برای جذب حداکثری گردشگر یکی از این راهبردهای بازایابی بود و در ۲ سال گذشته با لغو روادید کشور عمان، گردشگر ورودی به ایران به صورت چشمگیر افزایش یافته است.
وزارتخانه میراث فرهنگی به دنبال تکمیل امور زیربنایی است
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: چند برنامه زیربنایی که سالهای سال تکمیل نشدهبود با وزارتخانه شدن دنبال میشود، ولی ترکیب وزارت همان ترکیب سازمان است، امسال بعد از ۱۷ سال برنامه توسعه ملی گردشگری به عنوان نقشه راه توسعه گردشگری کشور با همکاری مرکز تجارت جهانی و یونسکو در حال بازنگری است.
وی اضافه کرد: وزارتخانه میراث فرهنگی به دنبال مشخص کردن جایگاه گردشگری در اقتصاد و اشتغال کشور با استقرار حساب اقماری گردشگری(نظامی محاسباتی در سطح ملی که تمام پیامدهای مستقیم گردشگری بر اقتصاد را نشان میدهد) در کشور است.
وی با بیان اینکه امروز معدود کشورهایی در جهان هستند که همه ۱۰ جدول حساب اقماری را در کشور خود استقرار داده اند، بیان کرد: پنج جدول حساب اقماری گردشگری بر اساس تفاهم نامهها و قراردادهای امضا شده با دستگاههای مرتبط در کشور استقرار مییابد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در شرایط موجود کشور، شرایط بینالمللی و خروج از برجام و سر و صداها، پروازهای مستقیم گردشگری را از دست دادیم، شایعات و تبلیغات منفی نسبت به کشور به عمد در سطح بینالملل مطرح میشود و پروژه ایرانهراسی دنبال میشود، با وجود اینکه مقصد امن عامل مهم در رونق گردشگری است، اما موج ایرانهراسی موجی از تردید را برای مقصد گردشگری ایجاد کرده است.
وی افزود: دشمنان انواع تشنج آفرینی را در منطقه ایجاد میکنند تا از ایران چهره ناامن و تنشآفرین نشان دهند و همین اقدام موجب ریزش بخشی از گردشگران ورودی به کشور میشود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از صنعت گردشگری به عنوان صنعتی ترسو یادکرد که موج منفی سال ها زحمت بازاریابی را از بین میبرد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور شرکت در همایش گردشگری آموزش، مهارت و اشتغال استان سمنان همزمان با هفته گردشگری در تالار دانش دانشگاه سمنان حضور یافت.
پنجم مهر ماه برابر با ۲۷ سپتامبر روز جهانی جهانگردی نامگذاری شده است. شعاری که سازمان جهانی جهانگردی برای سال ۲۰۱۹ برگزیده «گردشگری و اشتغال؛ آیندهای بهتر برای همه» است. برنامه های هفته گردشگری امسال در ایران نیز با شعار «آموزش، مهارت و اشتغال» از پنجم مهرماه آغاز شده است.
۷۳۴۲/۶۱۰۳