سنندج - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، راهپیمایی اربعین حسینی را نشانه وحدت و قدرت جهان اسلام دانست و گفت: حضور پرشور زوار ایرانی و دیگر ملت‌ها در این آیین معنوی نمایش قدرت مسلمانان و خنثی کننده توطئه‌های دشمنان است.

حسین خوش اقبال روز چهارشنبه در چهارمین جلسه ستاد اربعین حسینی کردستان اظهار داشت: جمعیت کثیری که در مراسم راهپیمایی اربعین حضور خواهند داشت، نشان از وحدت و همدلی جهان اسلام دارد و اقدامی مهم و ارزشمند در نمایش وحدت است.

وی یادآور شد: در شرایطی که استکبار جهانی توطئه‌های وسیعی برای مسلمانان طراحی کرده است حضور عاشقان اهل بیت در کربلای معلا می‌تواند توطئه‌های شوم دشمنان را خنثی کند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار کردستان بر برنامه ریزی برای نمایش قدرت بهتر جهان اسلام در مراسم اربعین تاکید کرد و افزود: اربعین حرکتی خودجوش و مردمی است بنابراین اولویت ما باید مشارکت مردم در این کار باشد و مقدمات برای خدمات رسانی به آنها فراهم شود.

خوش اقبال با بیان اینکه از فرصت حضور و تردد زائران از کردستان برای معرفی توانمندی های استان استفاده شود، اضافه کرد: با توجه به بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران به کربلا و شرکت در مراسم اربعین، فرصت خوبی برای معرفی کردستان و فرهنگ منطقه به زائرین عبوری از این استان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست اعتباری به ستاد تسهیلات سفر اربعین استان کردستان تزریق شود،  گفت: دستگاه های متولی باید از توان و ظرفیت خود و خیران برای مدیریت و ارائه خمدات بهتر به زائران بهره گیرند.

معاون استاندار کردستان تاکید کرد: هر چقدر هم برای این مراسم ارزشمند هزینه شود، بهره کافی برای دستگاه ها و مردم خواهد داشت ضمن اینکه امسال با حضور باشکوه مردم در کربلا، خیر و برکت در راستای برقراری نظم و امنیت جهان اسلام ایجاد می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: باید تلاش کنیم در حوزه اسکان و ارائه خدمات به زائران، خاطره خوشی برای آنان در سفر به کردستان فراهم کرده و امنیت لازم را نیز تامین کنیم.

شهرام ملکی خواستار حضور پررنگ پلیس در مسیرهای منتهی به استان کرمانشاه شد و اضافه کرد: کردستان در کنار پنج استان دیگر در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها برای تردد زائران به کربلا به عنوان معین استان کرمانشاه انتخاب شده است.

وی به تشکیل جلسات برای برنامه ریزی و ارائه خدمت مطلوب به زائران اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۴ دستگاه ماشین الات سنگین با همکاری دستگاه‌های مختلف به مرز خسروی اعزام شده و در شهرداری قصرشیرین مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستند و در صورت نیاز تعداد آنها را بیشتر می کنیم.

۱۰۰ درصد ناوگان راهداری کردستان در خدمت زائران اربعین است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده از ۲۴ تا ۲۹ مهر، ۱۷۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ درصد ناوگان راهداری استان کردستان در خدمت زائران اربعین خواهند بود.

سیدالبرز حسینی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسی استان در طول ۱۷ روز طرح ستاد اربعین به زائران خدمات می دهند، افزود: در ۶ روز (۲۴ تا ۲۹ مهر) حرکت ناوگان باری و ترانزیتی در محورهای منتهی به کرمانشاه محدودیت دارد ضمن اینکه در این ایام تمام شرکت‌های حمل و نقل عمومی به صورت رفت و برگشت بلیط صادر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام راهدارخانه‌ها و غذاخوری‌های بین راهی در این ایام پایش می شوند، یادآور شد: برنامه ریزی برای مدیریت تردد زائران از محور زنجان - بیجار - سریش آباد به سمت کرمانشاه و بوکان - سقز - سنندج به کرمانشاه باید انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: تاکنون چهار دستگاه کامیون و یک دستگاه بولدوزر از کردستان به مرز خسروی اعزام شده و یک دستگاه لودر و جرثقیل نیز در مرز مهران مستقر است ضمن اینکه در ایام بخشی از ناوگان حمل و نقل مسافری ما در استان های ایلام و کرمانشاه حضور خواهند داشت.

ثبت نام ۴۵۱۸ نفر در کردستان برای حضور در اربعین حسینی

جانشین مدیرکل حج و زیارت کردستان نیز در این جلسه گفت: تاکنون چهار هزار و ۵۱۸ نفر در استان برای حضور در مراسم راهپیمایی اربعین و حضور در کربلا ثبت نام کرده‌اند که ۱۶۷ مورد آن ثبت اولی و موقت است.

علیرضا خسروی با بیان اینکه این افراد قرار است از مرز خسروی به کربلا سفر کنند، افزود: در حال حاضر روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از این مرز به عراق سفر می کنند که آمار کمی است و با توجه به ظرفیتی که وجود دارد باید اطلاع رسانی شده تا جمعیت بیشتری از این مرز رسمی برای سفر به عراق استفاده کنند.

وی یادآور شد: تمام ۱۶ دفتر زیارتی استان کردستان در خدمت زائران هستند و متقاضیان می توانند از طریق این دفاتر برای ثبت نام حضور در آیین پیاده روی اربعین اقدام کنند.

لقمان حیدری معاون خدمات شهری شهرداری سنندج هم اظهار داشت: برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین ساماندهی ورودی های شهر در دستور کار قرار دارد و چند دستگاه آتش نشانی و ماشین آلات سنگین به مرز خسروی اعزام می شود ضمن اینکه ۱۰ دستگاه اتوبوس برای اعزام زائران سنندجی به این مرز در نطر گرفته شده است.

یحیی نظری معاون سیاسی فرماندار سنندج هم گفت: ۱۵ مهر موکب ها در مسیر سنندج به کرمانشاه مستقر می شوند و قرار شده میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی به معرفی جاهای دیدنی این شهر به زوار بپردازند.

نماینده معاونت اجتماعی فرمانده انتظامی کردستان نیز اظهار داشت: تهدیدات لازم برای حفظ امنیت زائران اربعین در این استان اندیشیده شده و حضور واحدهای گشت ما در محورهای مواصلاتی به استان کرمانشاه تشدید خواهد شد.

سرهنگ حیدر اعظمی با اشاره به اینکه ۲۸۰ نیرو به استان های کرمانشاه و ایلام اعزام می شوند، افزود: با توجه به اینکه زائران از کشورهای آذربایجان و ترکیه از مسیر کردستان برای سفر به کربلا استفاده می کنند تمام تلاش خود را برای تامین امنیت آنان به کار می‌گیریم.

طبق پیش بینی های انجام شده حدود ۲۰ هزار نفر از استان کردستان برای حضور در مراسم رهپیمایی اربعین حسینی به کربلا سفر خواهند کرد.

۷۳۵۵/۹۱۰۲