تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می گوید: استفاده کودکان زیر ١۴ سال از فضای مجازی نه یک حق که نوعی امتیازدهی به آن‌ها محسوب می‌شود و باید با نظارت خانواده همراه باشد.

بهاره نصیری روز چهارشنبه در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی "سواد رسانه‌ای نیاز خانواده های ایرانی" اظهار داشت: در زمان حاضر رسانه ها نه یک ابزار که در حقیقت فضایی به منظور شکل‌دهی ساختار و محیط اجتماعی محسوب می‌شوند. 
وی در این برنامه که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: به عبارت دیگر مفهوم رسانه به تکنولوژی تولید و توزیع نمادها اشاره می کند و با فناوری های فرهنگی متفاوت است. 
نصیری ادامه داد: تکنولوژی‌های فرهنگی (شبکه‌های اجتماعی و...) در حال کاربست نمادها و معناها است و شیوه‌های زندگی بشری (تفکرات و اندیشه و...) را تحت تاثیر قرار می دهد. 
به عقیده وی در حال حاضر متخصصان علوم ارتباطات نیز بر این تاثیر اذعان می کنند و فرار از تاثیر رسانه ها به مانند عدم تنفس در یک محیط آلوده است. 
نصیری در ادامه با اشاره به تعاریف متعدد سواد رسانه‌ای تاکید کرد: هدف اساسی سواد رسانه‌ای آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه در مسیر ایجاد حمایت، آماده سازی و تدارک گری است. 
این عضو هیأت علمی همچنین ادامه داد: سواد رسانه‌ای همواره باید رشد و توسعه یابد؛ چراکه فناوری و تکنولوژی به طور مداوم به روز می شود. 
نصیری با بیان این‌که سواد رسانه‌ای یک علم بین رشته ای است، افزود: سواد رسانه ای به رشته‌های علوم ارتباطات محدود نمی‌شود و بسیاری از رشته های هنری، علمی و آموزشی را دربرمی گیرد. 
وی یادآور شد: سواد رسانه ای جامعه را از بی عدالتی رسانه ای خارج می‌سازد. از این رو، برخی از معیارهای آموزشی و جایابی نقش ها موضوعی راهبردی است که باید به عنوان کاربست های فکری در دستورکار والدین نیز قرار گیرد. 

اهمیت سواد رسانه ای در خانواده 
نصیری ادامه داد: آموزه های جامعه باید با تربیت والدین سازگار باشد؛ در حال حاضر ابزارهای کمی رسانه ای افزایش یافته اما انتخاب والدین در زندگی رسانه ای کودکان و نوجوانان کاهش یافته است. 
وی تاکید کرد: در طول تاریخ بشریت آموزه‌های اجتماعی نسل به نسل و چهره به چهره انتقال یافته و قابل الگوبرداری است؛ چرا که در سال های پیشین جریان تغییر تدریجی بود. 
این مدرس افزود: امروزه انگیزه، علاقه و سطح دسترسی فرزندان به منظور بهره برداری از سواد رسانه‌ای و همچنین دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی والدین افزایش یافته و بر این اساس فرزند هزاره سوم نیازمند برخی از ملاحظات است. 
نصیری عنوان کرد: بهره‌برداری از فضای مجازی (بازی های رایانه ای و...) از روابط اجتماعی کودکان می کاهد و این مهم باید برای آن‌ها تفسیر شود. 
وی افزود: کودک امروز از لمس حیوانات، طبیعت و... فاصله گرفته است. این امر سبب تبعات روحی و روانی متعددی می‌شود. 
نصیری یادآور شد: والدین امروز باید حداقل ۵٠ دقیقه برای کودکان و نوجوانان زمان صرف کنند. تجارب مشترک داشته باشند و درک و اعتماد متقابل را افزایش دهند. 
این تحلیل گر ارتباطی با اشاره مهارت‌های دیداری، شنیداری، خواندن و نوشتن اظهار داشت: تمرکز و ارتقای مهارت های فردی بسیاری از سوالات سواد رسانه‌ای را پاسخ و مسئولیت اجتماعی را ارتقا می بخشد. 
نصیری افزود: والدین و فرزندان باید در خصوص افکار و علایق خود با یکدیگر گفت و گو کنند. چراکه عدم توجه به این مهم ارتباطات اجتماعی و روابط عاطفی را تحت‌تأثیر قرار می دهد و این امر باید مورد نظر قرار گیرد. 

دیجیتالی شدن فرهنگ ایرانی نیازمند والدگری رسانه ای
وی در ادامه با تاکید بر این‌که دیجیتالی شدن فرهنگ ایرانی نیازمند والدگری رسانه ای است‌، خاطرنشان کرد: والدین مدیریت را از خود آغاز کنند؛ با فرزندان وقت بگذرانند، حریم خصوصی را بازتعریف کنند و به منظور کاهش فاصله در روابط اجتماعی و خانوادگی در خصوص نیازمندی ها و علاقه‌مندی فرزندان همواره گفت و گو کنند.