شهرکرد- ایرنا -رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در بخش صنایع تبدیلی این استان خبر داد و گفت: با احتساب میزان سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی در گذشته ، ارزش صنایع کشاورزی این خطه به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

ذبیح‌الله غریب روز چهارشنبه در ایین آغاز به کار همایش مسوولان صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی، تعداد واحدهای صنایع تبدیلی چهارمحال و بختیاری را ۲۱۰ واحد عنوان کرد و افزود: افزون بر ۳ هزار نفر در بخش صنایع کشاورزی استان مشغول کار هستند.

وی، میزان تسهیلات بانکی دولت دوازدهم برای رونق صنایع تبدیلی در دوسال گذشته را یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در این مدت نیز ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش در اختیار بهره‌برداران صنایع کشاورزی استان قرار گرفته است. 

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، ضریب اشتغال این استان در بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید را ۲۲ درصد عنوان کرد و تصریح کرد: این در حالی است که این رقم در سال ۹۲ کمتر از  ۱۵ درصد به ثبت رسیده است.

وی از تولید ۱۵درصد آبزیان کشور در این استان خبرداد و گفت: این استان باتولید ۲۴ هزار تن ماهی سردابی ، ۴۵درصد تولید خوراک ماهی قزل آلا ، حدود  ۱۵ درصد خوراتک میگو و ۳۰ درصد تولید خوراک ماهی گرمابی کشور ، زنجیره تولید شیلات و آبزیان آن تکمیل شده است.

غریب به توسعه و کاشت ۳ هزار هکتار گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و گفت: از این میزان ۳۰۰ هکتار زیر کشت زعفران و ۲۰۰ هکتار  محصول گل‌محمدی قرار دارد که فرآوری  و ایجاد صنایع تبدیلی محصولات تولیدی در بخش گیاهان دارویی یک ضرورت انکارناپذیر است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش  گفت:  وجود رودخانه‌های زاینده رود، کارون و  بخشی از دز در استان و وجود خاک مستعد کشاورزی موجب شده این استان به یک قطب کشاورزی و دامپروری کشور تبدیل شود.

الله کرم نصیری افزود: کسب رتبه های اول تا سوم در  تولید  و صادرات حدود  ۱۰ محصول  در این استان از جمله محصول بادام مامایی ، ماهی سردابی ، قارچ دکمه ای و محصولات سردرختی همچون هلو و محصولات لبنی  در این استان ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی را دو چندان کرده است.

وی، وجود بیش از ۲ میلون ۷۰۰ هزار دام سبک  عشایری و روستایی و تولید بیش از ۷۰ هزار تن محصول چغندرقند و ۲۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی را یک ظرفیت برای استان قلمداد کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و نبود زنجیره تولید، یک نقض برای بهره برداران و تولید کنندگان منطقه است، که باید با همکاری مسئولان متولی ، زنجیره تکمیلی در استان ایجاد شود.

به گزاش ایرنا، در این همایش دو روزه  معاون وزیر جهادکشاورزی به همراه مدیران صنایع تبدیلی سراسر کشور به بررسی مشکلات صنایع کشاورزی پرداختند.

۶۱۹۹ /۲۰۹۷