مشهد- ایرنا- مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیشابور گفت: از ابتدای امسال حدود ۱۸ هزار تماس تلفنی با سامانه ۱۲۵ این شهرستان برقرار شده که ۸۷ درصد آنها غیر مرتبط و مزاحمت بوده است.

سیدمهدی حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز آتش‌ نشان با بیان اینکه بیشترین زمان این تماس‌ها هنگام تعطیلی مدارس است افزود: ۹۰ درصد سامانه جامع آتش نشانی در ستاد فرماندهی نیشابور با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال راه‌ اندازی شده است.
وی اظهار داشت: در این‌ راستا با یکپارچه سازی سیستم‌ های اداری آدرس تماس گیرنده به صورت خودکار نمایش داده می شود و پس از عملیات فرم حادثه صادر و بدین ترتیب یک بانک‌ عملیاتی کارآمد ایجاد می‌ شود.
وی گفت: از ابتدای امسال یک هزار و ۶۲۶ حادثه حریق و نجات در نیشابور بوقوع پیوسته که از این تعداد یک هزار و ۵۳ مورد حریق و مابقی نجات و امداد بوده است.
حسینی افزود: در این مدت ۶ حادثه غریق و ۲ حادثه تصادف باعث فوت ۶ نفر شده است.
وی اظهار داشت:  طی یک سال گذشته ۶۰ درصد ماموریتها در خارج از محدوده شهر و مربوط به آتش سوزی‌های مزارع بوده و طی این مدت ۶ حادثه مرتبط با تانکرهای حامل سوخت بنزین، اسید سولفوریک و گاز مایع در شهرستان نیشابور به وقوع پیوسته که ۲ مورد آن منجر به حریق شده است.


وی ادامه داد: تابستان امسال برای ۱۵۰ نفر سه دوره آموزشی در قالب طرح آتش‌ نشان داوطلب برگزار شد و سال گذشته نیز برای اولین بار از این نیروها برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال استفاده شد.

حسینی گفت: از ابتدای امسال برای حدود ۱۱ هزار نفر در سطح ادارات، کارخانه ها، مدارس و مهدهای کودک نیشابور دوره های آموزشی آتش‌ نشانی برگزار شده است.



۴۵۰ نقطه ناایمن در شهر نیشابور شناسایی شد

وی افزود: بیش از ۴۵۰ نقطه نا ایمن در شهر نیشابور شناسایی شده که برای اصلاح آنها به دستگاههای مرتبط اطلاع رسانی شده است.
وی اظهار داشت: طی یک سال گذشته از حدود ۲۰ مکان تجاری در شهر نیشابور بازدید و توصیه های ایمنی لازم داده شد و اماکن تجاری بازار سرپوش و پاساژ قائم (عج) جزو مکان‌های پرخطر و ساختمان جهاد دانشگاهی نیشابور به عنوان ساختمان نمونه ایمن و پاساژ امیران به عنوان مکان تجاری نمونه ایمن شناخته شده است.
حسینی گفت: ۹۹ درصد اماکن اقامتی نیشابور فاقد تاییدیه ایمنی بوده و ۹۰ درصد احداث کنندگان ساختمان ها برای دریافت تاییدیه ایمنی نکات فنی لازم را رعایت‌ نمی کنند.
وی ادامه داد: بر اساس استانداردها هر محدوده پنج هزار مترمربعی شهر با ۵۰ هزار نفر جمعیت نیازمند یک ایستگاه آتش نشانی است لذا هفت ایستگاه فعال در سطح نیشابور کافی به نظر می رسند اما به دلیل گستردگی حومه شهر در مواقع بروز بحران نیاز به اعزام نیرو از شهر وجود دارد که باید با هماهنگی فرماندار و شهردار صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیشابور افزود: خودرو پله نردبان تخصصی آتش نشانی و خودرو فوماتیک برای مقابله با حریق‌ های گسترده از نیازمندی های اصلی آتش نشانی نیشابور است.
سازمان آتش نشانی نیشابور با هفت ایستگاه، ۲۸ خودرو سبک و سنگین و ۱۳۷ نیروی عملیاتی و اداری فعال است.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
۹۸۶۹ /۶۰۵۳