تهران- ایرنا- ملی‌پوش بسکتبال ایران که برای نخستین‌بار حضور در لیگ خارجی را تجربه می‌کند، گفت: بازی کردن در یک لیگ خارجی و در کشور چین چالشی جدیدی است و از این موضوع احساس خوبی دارم.

«بهنام یخچالی» امسال لژیونر بسکتبال کشورمان است که در لیگ چین به میدان خواهد رفت و پس از سال‌ها حضور در تیم پتروشیمی ماهشهر قرار است نه تنها شهری جدید بلکه در کشوری جدید دست به توپ شود. یخچالی قبل از آغاز جام‌جهانی قراردادش را با تیم «نانجینگ» چین بست و با خیالی آسوده راهی جام‌جهانی شد و در این تورنمنت نیز عملکرد خوبی داشت.

حال نزدیک به ۲ هفته است که در شرق دور حضور دارد و آنطور که خودش می‌گوید یک چالش جدید پیش رویش است. «بهنام یخچالی» که پس از «حامد حدادی»، «صمد نیکخواه‌بهرامی»، «ارسلان کاظمی» و «مهدی کامرانی» پنجمین بسکتبالیست ایرانی است که لیگ چین را تجربه می‌کند روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، درباره این تجربه جدید صحبت کرده که مشروح گفت و گویش را در ادامه می‌خوانید:

بعد از سال‌ها بازی در جنوب ایران قرار است لیگ چین را تجربه کنی. چطور این تصمیم را گرفتی؟

در اردوی تیم ملی بودیم که این پیشنهاد به دست من رسید. چند سال در ماهشهر بودم و در جنوب بازی کردم و این پیشنهاد برای من یک چالش جدید بود که خارج از ایران بازی کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتم که به این پیشنهاد پاسخ مثبت بدهم. حدود ۲ هفته است اینجا هستم و با تیم تمرین می‌کنم. تمرین‌های خوبی هم داریم.

اوضاع تیم چطور است؟

روزی ۲ جلسه تمرین داریم و برای لیگ آماده می‌شویم. تمرین‌های پیش فصل است و برای بازی‌های پیش فصل آماده می‌شویم. قبل از شروع لیگ همه تیم‌ها بازی‌های پیش فصل دارند تا آماده شوند و لیگ را با بهترین شرایط آغاز  کنند. همه چیز خوب است.

چند سال ماهشهر بودی. این زندگی جدید چطور است؟

بعد از چند سال زندگی در ماهشهر چالش جدیدی بود و از این تصمیم خوشحال هستم. در ماهشهر و در تیم پتروشیمی روزهای خوبی داشتم. با مربیان خوبی کار کردم. از همه کسانی که به من کمک کردم ممنون هستم، به خصوص آقای یاوری. همه این دوستان خیلی کمک کردند و باعث پیشرفت من شدند. حالا در چین تجربه جدیدی پیش رویم قرار دارد و احساس خوبی دارم.

با زبان چینی به مشکل نخوردی؟

زبان چینی که خیلی سخت است اما اینجا همه تیم‌ها مترجم دارند. من و ۲ بازیکن خارجی دیگر در تیم هستیم که مترجم کارهای ما را می‌کند. سرمربی تیم چینی است و یک مربی اهل لیتوانی داریم که او کار ترجمه را هم انجام می‌دهد. از نظر ارتباط  گرفتن مشکلی نداریم.

غذای چینی همیشه برای بازیکنان ایران مشکل‌ساز بوده. بعد از سال‌ها رفت و آمد در چین با این موضوع کنار آمده‌ای؟

بله ما بارها به چین آمده‌ایم. البته غذای اینجا بد نیست. چون بارها به چین آمده‌ام با شرایط اینجا آشنا هستم. از بازیکنان ایرانی که قبلا در چین بودند نیز مشورت گرفتم و با خودم غذا آوردم. رستوران‌هایی هم داریم که از نظر غذایی خوب هستند و از آنها استفاده می‌کنیم.

بازیکنان خارجی تیم چطور هستند؟

جز من ۲ بازیکن خارجی در تیم هستند. این بازیکنان در موقعیت‌های یک و ۵ بازی می‌کنند و سابقه بازی در لیگ NBA را هم دارند. بازیکنان خوبی هستند بازیکنان چینی خوبی هم داریم و امیدوارم نتیجه خوبی در لیگ کسب کنیم.

در روزهای اول زندگی در کشوری جدید و دور از ایران دشوار نبود؟

ما بارها به چین سفر کرده‌ایم و من محیط این کشور را می‌شناسم. از طرفی در ایران هم سال‌ها در ماهشهر بودم و دور از خانواده زندگی کردم. یا ماهشهر بودم یا در اردوی تیم ملی به همین دلیل به اینگونه زندگی کردن عادت کرده‌ام. باید بگویم که زندگی در غربت برایم سخت نیست و مشکلی ندارم.

زمانی به لیگ چین رفتی که بسکتبال ایران المپیکی شده بود. وقتی به تمرینات تیم اضافه شدی صحبتی از جام‌جهانی نبود؟

کاملا همه چیز تحت تاثیر جام جهانی و المپیکی شدن ایران بود. همه به من تبریک می‌گفتند از طرفی هم هواداران، مربیان و بازیکنان چینی به شدت از عملکرد تیم ملی چین انتقاد داشتند. آنها تاکید داشتند که با این همه امکانات و برنامه‌ریزی تیمشان اصلا عملکرد خوبی در جام‌جهانی نداشت.  از عملکرد تیم ایران تعریف کردند و اعتقاد داشتند که بهتر از چین کار کردیم.

جام‌جهانی را چطور دیدی؟

ما ۲ هدف در این جام داشتیم. اول اینکه سهمیه المپیک بگیریم و سپس به جمع ۱۶ تیم اول برسیم. خدا را شکر که به هدف اصلی رسیدیم.  فکر می‌کنم بسکتبال ایران به این صعود احتیاج داشت و باید بعد از چندین سال دوباره به المپیک می‌رسیدیم. به طور قطع با المپیکی شدن بسکتبال روزهای خوبی پیش‌روی تیم خواهد بود.  

عملکرد تیم ملی و خودت را چطور دیدی؟

ماه‌ها تمرین کردیم. امسال با شرایط اقتصادی خاصی که کشور داشت فدراسیون هم برنامه‌ریزی مناسبی برای تیم ملی تدارک دید و بازی‌های دوستانه واقعا خوب بودند. همه بازیکنان تلاش کردند و به نظرم نتیجه همین زحمات را گرفتیم. من هم مثل همیشه سعی کردم بهترین عملکردم را داشته باشم و هرجا که کادر فنی می‌خواست کارم را انجام می‌دادم. خوشحالم که جام جهانی با المپیکی شدن ما تمام شد.

زمان زیادی نیست که در چین هستی اما در این مدت اصلی‌ترین تفاوت بسکتبال ایران با چین را در چه دیدی؟

اصلی‌ترین تفاوت ایران با چین به موضوع مشکلات اقتصادی بازمی‌گردد که در ورزش تاثیر گذاشته‌ است. در اینجا همه تیم‌ها یک ماه قبل از لیگ نفراتشان را جذب کرده‌اند، بازیکنان خارجی آمده‌اند و تمرینات پیش‌ فصل شروع شده‌ و قرار است بازی‌های پیش‌فصل برگزار شود. خب این اتفاق خوبی است که یک تیم بتواند از یک ماه قبل لیگ، بازیکنان خارجی‌اش را داشته باشد و تمرین کند.  تفاوت دیگر بازی‌های پیش‌ فصل است. در اینجا همه تیم‌ها قبل از شروع فصل چند مسابقه دارند و این موضوع باعث می‌شود که دیگر تیمی در هفته‌های نخست لیگ به دنبال آماده شدن نباشد بلکه همه تیم‌ها با آمادگی کامل وارد مسابقات می‌شوند.

امکانات چین هم که اصلا با ایران قابل مقایسه نیست.

بله. امکانات خوبی در چین هست. مشکل اصلی همه بسکتبالیست‌ها در ایران این بوده که حتی یک سالن استاندارد نداریم اما در چین هر شهری چند سالن دارد. امکانات اینجا فوق‌العاده است. شاید اگر ما این امکانات را داشتیم خیلی بهتر کار می‌کردیم و قطعا برای لیگ می‌توانستیم برنامه‌های بهتری داشته‌باشیم.

امسال هم شماره ۸ را انتخاب کرده‌ای؟

من شماره ۸ را دوست دارم اما یکی از بازیکنان با سابقه تیم که کاپیتان هم هست این شماره را به تن می‌کند و برای همین امسال شماره پیراهنم ۸۸ است.