خمین -ایرنا - مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: محرومیت‌زدایی و کمک به توسعه همه‌جانبه کشور مقوله‌ای محوری در ماموریت‌های بسیج سازندگی است.

به گزارش ایرنا، «امید محترمی» عصر پنجشنبه در آیین نمادین بهره‌برداری از طرح‌های محرومیت‌زدایی کنگره ملی نقش امام راحل در جنگ تحمیلی و ۶ هزار و ۲۰۰ شهید استان مرکزی در خمین افزود: بهره‌برداری از ۳۶۲ طرح محرومیت‌زدایی در بخش‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی از برنامه‌های اصلی این کنگره ملی است که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران محقق شد.

وی توضیح داد: ۵۶ مورد از این طرح‌ها در بخش‌های انتقال و لایروبی قنوات، ۸۰ طرح فرهنگی از جمله ساخت و مرمت مجتمع‌های فرهنگی، یادمان‌های شهدا و ساخت مسجد، ۹۳ طرح آموزشی از قبیل ساخت و مرمت مدارس، ۵۹ طرح ساخت خانه محروم، ۱۳۴ طرح ساخت و مرمت مراکز پزشکی و بهداشتی، ۳۹ طرح اشتغالزایی و ۲۲ طرح نیز ساخت پل و جاده های روستایی است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی یادآور شد: ۴۷۰ گروه جهادی شناسنامه‌دار در استان مرکزی فعالیت دارند.
محترمی ادامه داد: این گروه‌های جهادی در چهار استان آسیب‌دیده از سیل شامل ایلام، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و مرکزی به هموطنان خدماتی نظیر لایروبی ۲۹۰ واحد مسکونی و پاکسازی خیابان‌ها ارایه دادند.
وی اظهار داشت: در رزمایش جهادگران که از برنامه‌های کنگره نقش امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی و ۶ هزار و ۲۰۰ شهید استان مرکزی بود بالغ بر ۳۰۰ گروه جهادی در ۲۰۰ منطقه خدمات پزشکی، عمرانی و دامپزشکی ارایه دادند.
مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: طرح‌های کوچک و زودبازده در دستور کار بسیج سازندگی استان قرار دارد و خدمات رسانی به مردم محور اصلی اجرای این طرح‌ها هستند.
محترمی با اشاره به اینکه پنج هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در استان در سیلاب بهاره آسیب دیده است، گفت: ۲۱۰ واحد آسیب‌دیده در حال دیوار کشی و  ۳۰ واحد تحویل داده شده است.
وی افزود: ۱۱ واحد مسکونی روستای مزرعه قاسم از توابع خمین که در سیلاب بهاره امسال خسارت دیدند از سوی بسیج سازندگی در این روستا بازسازی و آماده بهره‌برداری است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: ۱۰۰ مدرسه  نیز از سوی بسیج سازندگی در این استان مرمت و بازسازی شده است.
 آیین نمادین بهره‌برداری از طرح‌های محرومیت‌زدایی در قرارگاه محرومیت‌زدایی خمین برگزار شد.

این قرارگاه با ۱۲۰ مترمربع مساحت و ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار ساخته و با  ۵۰۰ میلیون ریال تجهیز شده و ۱۲ اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

کارگاه خیاطی، مشاوره و پیشگیری از اعتیاد از جمله بخش‌های این قرارگاه است.

کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی و ۶ هزار و ۲۰۰ شهید استان مرکزی از سال ۱۳۹۳ در اراک کلید خورد و در این مدت ۱۶ اجلاسیه شهدا و اقشار مختلف از قبیل دانشجویان، پیشکسوتان، روحانیت، امر به معروف و نهی از منکر، شهدای گمنام، فرهنگی و دانش‌آموزی، سنگرسازان بی‌سنگر، کارگران و بانوان برگزار شد.

اجلاسیه نهایی این کنگره ملی روز پنجشنبه با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصلی بیت‌المقدس اراک جریان داشت.

/۶۰۱۳/۹۹۳۰

۹۹۳۰