سمنان- ایرنا- حذف قبض کاغذی گاز، کمبود ۶۷۲ مربی تربیت بدنی در آموزش و پرورش، افزایش ۲۹ درصدی صادرات، کشف ۸۳ دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق، دستگیری چهار شکارچی در دامغان و راهیابی ۲ ورزشکار دامغانی به اردوی تیم ملی تیراندازی، از خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.

استان سمنان در هفته گذشته (از ششم تا دوازدهم مهر ۹۸) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.

اقتصادی
محمد فرزاد مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و با ایرنا، ابراز داشت: تنها ۳.۶ درصد بانوان کشاورز، روستایی و عشایر استان در صندوق بیمه اجتماعی ثبت نام کردند و ضروری است فرهنگ بیمه در بین این قشر تقویت شود.
بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز سه‌شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری ابراز داشت: ۷۰۰ فرصت شغلی با پرداخت ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش صنعت استان سمنان در سال مالی ۹۷ ایجاد شد.
علیرضا شریفی نژاد مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: بیشترین مصرف گاز در این استان در ۶ ماه نخست امسال مربوط به نیروگاه‌ها بوده است.
مراد خادم مدیرکل امور عشایری استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: طرح شناسنامه‌دارکردن دام‌های عشایر و روستایی از طریق پلاک‌کوبی، به منظور مبارزه با قاچاق و جلوگیری از سرقت، تا پایان سال ۹۸ کامل می‌شود.
لطف‌الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز سه ‌شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: امسال تولید زردآلو از باغ‌های استان به ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن رسید که نسبت به سال گذشته کاهش داشت.
سیدمحمد موسوی زاده مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان عصر دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: اوج بار مصرف برق تابستان ۹۸ شهروندان این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش داشته است.
حمیدرضا عبدوس رئیس منابع طبیعی مهدیشهر عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: نیمه نخست امسال ۲۷ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی این شهرستان در آتش سوخت.
علی سعد الدین مدیرکل گمرک استان سمنان روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهارداشت: ۱۲۸ هزار و ۶۸۴ تن کالا در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۸ از این استان صادر شد که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشت.
مریم عرب رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۱۶۰ مورد پرونده تخلف واحدهای صنفی شهریور ۹۸ در هشت شهرستان استان تشکیل شد.

احسان عباسپور مدیر تعاون روستایی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سه سال گذشته از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷، حدود ۲هزار و ۲۴۰ تن محصولات باغی پس از تبدیل در واحد فرآوری شاهرود به کنستانتره به خارج از کشور صادر شد.
حذف قبض‌های کاغذی گاز از اوایل آذر امسال و صدور صورت حساب‌ بهای گاز مصرفی به صورت پیامکی برای مشترکان استان سمنان و کاهش ۶۰ درصدی فراوانی کالای قاچاق در بازار به ویژه در بخش لوازم خانگی شهرستان سمنان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بخشی از مهمترین خبرهای اقتصادی استان سمنان در هفته گذشته بود.


فرهنگی
سید عباس دانایی فرماندار سمنان روز پنجشنبه در نشست کمیته نظارت و ارزیابی ستاد اربعین حسینی در سالن اجتماعات فرمانداری گفت: ۳۵ موکب استان ظرفیت اسکان و تغذیه ۳۴ هزار زائر را در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی دارد.
خلیل دلپاک مدیرحج و زیارت استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: شمار مشتاقان ثبت نام شده در سامانه سماح برای پیاده‌روی اربعین حسینی در این استان براساس آخرین آمار به ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن رسید.
هانی رستگاران مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی ادره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ایل عشایر سنگسر به عنوان ایل عشایر دامنه جنوبی رشته کوه البزر در مسیر ثبت ملی قرار دارد.
مهدی قاسمی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سه درخت چنار ۳۰۰ ساله چشمه‌علی و درخت کهن ۵۰۰ ساله روستای تویه دروار، در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.
برگزاری پنجمین سوگواره ملی و عاشورایی «عطر سیب» به مدت پنج شب با حضور گروه بین‌المللی تعزیه و شاعران برجسته کشوری در تالار تئاتر شهر سمنان، از دیگر خبرهای فرهنگی استان سمنان در هفته گذشته بود.


اجتماعی
علیرضا حاج قاسمی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به کمبود آموزگار در نظام تعلیم و تربیت، گفت: استان در سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ با کمبود ۶۷۲ مربی تربیت بدنی در دوره‌ متوسطه و ابتدایی مواجه است.
علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان روز دوشنبه ضمن گرامیداشت روز جهانی سالمندان به خبرنگاران اظهار داشت: طرح‌های توانمندسازی و مراقبت از سالمندان در منزل از جمله اقدام‌های مهم این اداره کل در راستای خدمت‌رسانی به این قشر است که ۱۵۰ نفر در استان سمنان از این خدمات بهره‌گیری می‌کنند.‌

محسن مسعودیان راد مدیرکل کمیته امداد استان سمنان روز یکشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) استان سمنانگفت: مرحله دوم جشن عاطفه‌ها با عنوان «شور عاطفه‌ها» از دهم مهر ۹۸ در ۴۰۰ مدرسه این استان برگزار می‌شود.

سعید اسمعیل‌پور مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان شنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۷۰ درصد مدارس دولتی و غیردولتی شهر سمنان استانداردهای ایمنی را برای مقابله با بلایای طبیعی و غیرطبیعی احتمالی رعایت نمی‌کنند.

حمیدرضا حسینی پیش  از خطبه های نماز جمعه سمنان در مصلای این شهر در سخنانی افزود: مایه کوبی رایگان طیور بومی روستاهای به منظور حمایت از رونق تولید، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار روستاییان انجام می‌شود.

مهدی ابراهیمی مسوول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دامغان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: شب گذشته بر اثر آتش سوزی در یک واحد تولید مرغ گوشتی واقع در روستای اگره، بیش از ۱۰ هزار عدد مرغ در آتش سوخت.
علی اکبر عباسی راد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: بیش از سه هکتار از مراتع روستای طزره دچار حریق شد.
سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ساماندهی و رفع نقاط حادثه‌خیز در محورهای اصلی و فرعی استان برای کاهش تصادف و افزایش امنیت تردد به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
سرهنگ عبدالله حسنی فرمانده انتظامی استان سمنان به مناسبت هفته نیروی انتظامی در آیین نماز جمعه در مصلا شهر سمنان گفت: کشف جرایم سایبری در یک سال گذشته در این استان ۹۲ درصد افزایش یافت.
سرهنگ سیدرضا علوی فرمانده نیروی انتظامی دامغان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه هفته نیروی انتظامی در سالن جلسات فرماندهی انتظامی دامغان گفت: ۹۶۹ متخلف در نیمسال نخست ۹۸ به دلیل ارتکاب جرایم گوناگون در این شهرستان دستگیر شدند.
کشف ۸۳ دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق با تلاش ماموران انتظامی شهرستان گرمسار،  توقیف ۲ دستگاه کامیونت حامل یک هزار و ۵۴۰ قطعه مرغ گوشتی قاچاق در شهرستان مهدیشهر بخشی از مهترین خبرهای انتظامی استان سمنان در هفته گذشته بود.

علمی

امیرعبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا،  با بیان اینکه طرح محدودیت سرعت خودروها در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان برای حمایت از گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی تصویب شده است گفت: تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای نظارت و تضمین کاهش سرعت بزودی نصب می‌شود.

علی آذر پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: چهار شکارچی متخلف در منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک و تالو شیربند، به دلیل حمل سلاح و شکار غیرمجاز دستگیر شدند.
جواد شاه حسینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آرادان شامگاه سه‌شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: عاملان شکار غیرمجاز قوچ وحشی در منطقه شکارممنوع خنار در حوزه این شهرستان دستگیر شدند.
مهدی میرکو رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز دوشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهارداشت: ۴۶ شرکت دانش‌بنیان این استان برای نوآوری و گسترش دانش و فناوری در اشتغال برنامه‌ریزی کنند.
فرشاد ورامینیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان عصر یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: ۴۰ درصد ظرفیت ورودی امسال مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه همچنان خالی است.

ورزش
برگزاری مجمع انتخابات هیات تنیس و هیات ورزش زورخانه‌ای استان، برگزاری اولین مرحله لیگ استانی رشته ورزشی دو و میدانی گرامیداشت هفته دفاع مقدس در ۲ بخش بانوان و آقایان، اعزام گلف‌باز سمنانی به رقابت‌ کشوری و راهیابی ۲ ورزشکار دامغانی، با اعلام رسمی و دعوت کمیته استعدادیابی فدراسیون تیراندازی کشور، به اردوی تیم ملی این رشته ورزشی، مهترین خبرهای ورزشی استان سمنان در هفته گذشته بود.

۷۳۴۲/۶۱۰۳