تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش حضور هنرستان ها در کنار بخش خصوصی را کمک به متناسب سازی آموزش ها در شاخه کاردانش با نیازهای جامعه دانست.

«مصطفی آذرکیش» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا نوع آموزش های مهارتی در رشته کاردانش را تقاضا محور عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی بیشترین متقاضی فارغ التحصیلان این رشته است و این بخش باید در آموزش مشارکت فعالی داشته باشد.

وی درپاسخ به این سوال که بیشترین متقاضی کاردانش در چه رشته هایی است، اظهارداشت:  تقاضا بر حسب نیاز منطقه و اینکه چه مهارتی برای آن منطقه کاربرد دارد، تغییر می کند به طور مثال در رشته های دریایی همچون پرورش میگو و شیلات، قطعا در شمال و جنوب متقاضی بیشتری وجود دارد.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه بگوییم یک رشته در بیشتر شهرها متقاضی ندارد یا اقبال آن کم است، حرف به جایی نیست بلکه در هنرستان های کاردانش و رشته های تحصیلی نیاز منطقه و به نوعی تقاضا را ایجاب می کند.
آذرکیش یادآور شد: در روستاها رشته های کشاورزی دارای جذابیت بیشتری بوده و بر این اساس تعدد رشته ها و تنوع و گسترش آن متناسب با نیاز بازار کار است. زمانی که صحبت از کشت زعفران می کنیم، قطعا در همه مناطق کشور امکان اجرا و کشت این محصول وجود ندارد یا در برخی رشته ها همچون برق ساختمان و تامین موتور خودرو نسبت به بقیه رشته ها گستره بیشتری را به دلیل مورد نیاز بودن اکثر مناطق کشور دارا می باشد.  
وی خاطرنشان کرد: باید دید در هر شهر و منطقه که مورد بررسی است چه مشاغلی در اولویت است که همان بررسی مبنایی برای تقاضای ورود به آن رشته خواهد شد.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از روش های اجرایی در نظام کاردانش آن است که بخش خصوصی از جمله کارخانه ها بتوانند، هنرستان داشته باشند برای نمونه برخی از شهرک های صنعتی، همچون شهرک صنعتی یزد دارای ۱۶۰ هنرجو کار دانش است.

آذرکیش افزود: شاخه کاردانش دارای انعطاف است. وجود انعطاف این امکان را ایجاد می کند که آموزش ها را هم در هنرستان ها داشته باشیم و هم در خارج از هنرستان ارائه دهیم، سال گذشته ۵۵ هزار دانش آموزان در خارج از هنرستان ها آموزش دیدند. آموزش می تواند به صورت ترکیبی در هنرستان و مراکز صنعتی باشد.

وی تاکید کرد: این روش کمک می کند تا آموزش ها شاخه کاردانش، متناسب با نیازهای جامعه کار باشد.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: بر طبق قانون در قالب هنرستان های وابسته که برخی دستگاه های اجرایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی دریایی ارتش می‌توانند بر اساس اساسنامه مدارس و هنرستان های وابسته اقدام کنند، بخش خصوصی نیز در قالب وابسته و غیر دولتی این امکان را دارد.  

آذرکیش یادآور شد: این بخش در قالب توسعه مشارکتی و آموزش های مهارتی با آموزش و پرورش همکاری می کند و این همکاری در این قالب است که دانش آموزان وارد شهرک های صنعتی شده و به صورت تولیدی- خدماتی وارد آموزش مهارتی می شوند و دروس عمومی را عمدتا در هنرستان  ها و دروس مهارتی را در واحدهای موسسات تولیدی و خدماتی و کارخانجات می‌گذرانند.  
وی همچنین گفت: فرآیند آموزش شامل تدوین استاندارد، اجرای آموزش، برگزاری آزمون و صدور گواهی نامه است. با اتفاقاتی که در قالب شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی در حال پیگیری است، مطمئنا در آینده حضور پُر رنگ تری را از بخش خصوصی شاهد خواهیم بود کما اینکه حضور بنگاه های اقتصادی برای متناسب سازی آموزش ها با نیاز بازار کار ضرورتی اجتناب ناپذیر است.  
مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر می خواهیم آموزش ها تناسب بیشتری با نیاز بازار کار داشته باشد قطعا باید با بنگاه های اقتصادی و نظام اقتصادی پشتیبانی بیشتری در اعلام نیاز و تعهد برای جذب داشته باشد.
آذرکیش یادآور شد: دولت و مجلس نیز باید در قالب وضع قوانین و مشوق های لازم امکان حضور بخش خصوصی را برای فرآیند آموزش بیشتر کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ورود فن آوری های نوین،  تعدد و گسترش مشاغل طلب می‌کند تا مستمرا رشته هایی که اشتغالی برای آنها وجود نداشته حذف و متناسب با تغییرات جدید رشته‌های جدید ورود پیدا کنند.  
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آینده مشاغل زیادی وارد بازار کار می شوند که مبنای آنها بر بستر دیجیتال خواهد بود. خودروهای بدون راننده یا پرینترهای سه بعدی از مواردی هستند که قطعا مشاغل و فناوری های قدیمی در عصر جدید و انقلاب صنعتی جایگاهی نداشته و باید به روزآوری و جایگزین شوند.