مسئول روابط بین الملل دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه گفت: بین المللی شدن یکی از محورهای طرح تحول راهبردی دانشگاه است و دانشکده علوم انسانی طرحی تدوین کرده تا این دانشکده به دلیل ماهیت ذاتی خود در عرصه بینالملل اثرگذار شود.
«مسعودموسوی شفائی» افزود: دانشکده علوم انسانی تلاش می کند گروهها و اساتیدی که ظرفیت و توانایی لازم را دارند ولی از تجربه کافی برخوردار نیستند را وارد فرایند بین المللیسازی کند. هر یک از اعضای هیات علمی نیز باید برنامه تخصص محوری را برای ۵ سال آینده خود با محوریت فعالیتهای بین المللی تعریف کنند.
این مسئول در خصوص برخی فعالیتهای بین الملل دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس اظهارداشت: دانشگاه تربیت مدرس تا کنون با دانشگاه مطالعات خارجی پکن، دانشگاه لیون فرانسه، دانشگاه تامپره فنلاند، موسسه سنجش از راه دور آکادمی علوم چین، دانشگاه آنتورپ بلژیک، مرکز مطالعات فرهنگی دانشگاه کره، دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک، کالج مطالعات جهانی فرانسه، اتحادیه اروپایی مطالعات خاورمیانه و دانشگاه مسینا ایتالیا تفاهم نامه همکاری امضا کرده است.
وی از دیگر فعالیت های بین المللی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس را چاپ دو مقاله توسط دانش آموختگان دانشکده در مجله ساینس، برگزاری نخستین دوره مدرک دوگانه با دانشگاه مسینا ایتالیا، رصد فعالیتهای آژانس های فرانسه زبان، اعزام اعضای هیات علمی دانشکده جهت تدریس به دانشگاههای خارج از کشور، برگزاری کارگاهها، همایشهای بین المللی، برگزاری دورههای آموزش زبان فارسی، برگزاری۲۲ دوره دانش افزایی کوتاه و بلند مدت برای دانشجویان خارجی، جذب عضو هیات علمی وابسته بین المللی در دانشکده و پروژه های مشترک پژوهشی اعضای هیات علمی با دانشگاههای خارج برشمرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس، شفاهی ادامه داد: امسال به همت شورایی متشکل از اساتید جوان دانشکده، ۷ بسته موفق طرح تحول برای دانشکده مشخص و تدوین شد که ۳ بسته مربوط به حوزه بین الملل است. این ۳ بسته شامل آسیب شناسی عدم اجرای مناسب برخی تفاهم نامهها، ایجاد مدرسه مجازی زبان فارسی برای دانشجویان خارجی و بررسی ضریب تاثیر اجتماعی اساتید است.
وی خاطرنشان کرد: تقویت مهارت تعاملات بین المللی در اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده بسیار مهم است. همچنین توسعه تعاملات علمی با حوزه اتحادیه اروپا در چارچوب برنامههای حمایتی موجود و بر اساس تجارب اعضای هیات علمی دانشکده، معرفی فرصتهای همکاری بین المللی موجود جهت توسعه انجام پروژههای مشترک، تشویق و ترغیب اعضای هیات علمی دانشکده برای جذب دانشجویان خارجی برای گذراندن دوره کوتاه مدت مطالعاتی نیز چشم انداز آینده دانشکده است.
توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه برای جذب پروژههای پژوهشی
براساس این گزارش «احسان اله اشتهاردیان» عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس نیز در سخنانی در همایش توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه در جذب و انجام پروژههای پژوهشی گفت: روند انعقاد قراداد با صنعت از اهمیت و مزایایی بالایی برخوردار است. از جمله این مزایا، اعتباربخشی و امتیاز به مجری طرح، استفاده از امکانات دانشگاه برای انجام پروژه، حاشیه امن اساتید در پروژههای محرمانه یا نظامی، تکمیل ساعات موظفی کاری دانشگاه، ارتقای اساتید، ترک تشریفات مناقصه و معافیتهای بیمهای و مالیاتی است.
وی گفت: مشکلات بیمه، کسورات مالیات و بالاسری دانشگاه در قراردادهای پژوهشی، دریافت نیاز پژوهشی اعضای هیات علمی از طریق خود اعضای هیات علمی، نامههای دانشگاه در اتوماسیون اداری، سامانه معاونت پژوهشی، سامانه اطلاع رسانی طرحها و خدمات پژوهشی دانشگاه و سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری)، موارد مهم در قراردادهای پژوهشی است.