تهران- ایرنا- رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: دست دانشگاه‌ها از سنجش و پذیرش کوتاه شده است حال آنکه برای ارتقاء نخبه‌پروری نقش مراکز آموزش عالی باید برجسته باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، نسرین نورشاهی در نشست تخصصی کنکور؛ چالشها و راهبردها که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: حوزه آموزش عالی تحول رویکردی در ۱۵ سال گذشته داشته اما این تحول با ساز و کارها و فرایندهای متناسب خود تغییر نکرده است.
وی با بیان اینکه این فقدان تناسب بین رویکرد و سازوکارها، حواشی کنکور را ایجاد کرده است، یادآور شد: پیش از انقلاب هم کنکور داشتیم اما آن دوران دانشگاه ها نخبه گزینی می کردند و در کنکور سعی بر استعدادیابی بود.
نورشاهی نقش دانشگاه را در نخبه گزینی برجسته دانست و خاطرنشان کرد: در زمان حاضر از نخبه گرایی به سمت توده گرایی حرکت کرده ایم و ساز و کار بین این دو باقی مانده ولی تناسب ایجاد نشده است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاکید کرد: مشکل فعلی دیگر، کوتاه شدن دست دانشگاه ها در بخش نخبه گزینی و نخبه گرایی بود و تناسب نداشتن در این بخش خود را بیشتر نشان داد.
وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در این فقدان تناسب اظهار داشت: در پی کم شدن نقش دانشگاه ها در نخبه گزینی، سنجش و پذیرش یکی شد و همه چیز را به دست سازمان سنجش آموزش کشور سپردیم.
به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بسیاری از کشورها در رشته های خاص نخبه گرایی دارند و در واقع دولت آنها را انتخاب و حمایت می کند.
وی تاکید کرد: در این کشورها معیار، تست زنی نیست بلکه هوش و استعداد مورد سنجش قرار می گیرد اتفاقی که اکنون در کنکور نمی افتد.
نورشاهی افزود: آموزشگاه های آمادگی، به مدارس رفته اند و در پی ایجاد مهارت، تست زنی در کنکور و تقویت آن در دانش آموزان هستند.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه بحث نخبگی و هوش و استعداد در کنکور مطرح نیست خاطرنشان کرد: اگر این مسئله مهم بود هدایت تحصیلی جایگاه خود را داشت.
وی تاکید کرد: همه ما فکر می کنیم آموزش عالی باید حلّال همه مشکلات باشد اما این مسئله نه تنها درست نیست بلکه در دنیا هم چنین اتفاقی رخ نمی دهد.
به گفته نورشاهی، چالش دیگر دانشگاه فرهنگیان است و با راه اندازی این دانشگاه به عنوان متولی تربیت معلم، نخبگی در آموزش و پرورش هم از دست رفت.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاکید کرد: دانش آموزانی که نخبه بودند به دلیل مسائل فرهنگی، رشته معلمی را انتخاب می کردند که این امتیاز را هم از دست دادیم.