«فرهاد کریمی» شامگاه شنبه در نشست تخصصی کنکور؛ چالش ها و راهبردها که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، افزود: کارکرد نظام آموزشی یعنی آموزش و پرورش و دانشگاه به عنوان نهاد یکپارچه دچار اختلال شده است و با مجمع الجزایری از نهادهای آموزشی فرهنگی مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: نهاد آموزش در ایران با توجه به اینکه تاریخچه عاریه ای دارد با ویژگی های جامعه ایرانی هماهنگ نبوده و از جامعه ایرانی برنخاسته است؛ بنابراین با یک نهاد قرضی مواجه هستیم که کارکرهای خود را ندارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: بین آموزش و پرورش و آموزش عالی هم هماهنگی وجود ندارد و این دو بیشتر اسیر نظام اشتغال شده اند؛ سامانه اشتغال در کشور با توجه به اینکه دارای آسیب های متعدد است ظرفیت های خود را در حوزه تاثیرگذاری بر قشر متوسط از دست داد.
کریمی یادآور شد: در حالی که دانشگاه و آموزش باید نهاد شکل دهنده به سیاست های اشتغال باشند، وضعیت اشتغال و سیاست های آن موثر بر ظرفیت نهاد آموزشی واقع شده است.
وی به پذیرش بدون آزمون در ۸۵ درصد رشته ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قانون سوابق تحصیلی، ورود به دانشگاه را تعیین می کند اما در مورد ۱۵ درصد رشته ها و شاخه ها این قانون حکمفرما نیست که بدترین تاثیرگذاری در طول چند دهه اخیر در آموزش عالی به وقع پیوسته است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: عرصه تحولات مهم کشور هم ظرفیت های تصمیم گیری راهبردی را رعایت نمی کند؛ به عنوان مثال، مجلس قوانینی برای کنکور وضع کرده است که اگر این قوانین مبتنی بر نظارت و کارشناسی باشد باید اجرایی شود اما چرا اجرایی نمی شود؟
کریمی ادامه داد: اگر مبتنی بر بررسی های کارشناسی نبوده است نباید اجازه قانون گذاری داده می شد.
وی همچنین اظهار داشت: در کنکور بر اهداف حوزه شناختی متمرکز شده ایم و هدف های تربیتی به یک سوم کاهش یافته است.
رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: حوزه دانش و حداکثر حوزه فهمیدن در آزمون سراسری مورد سنجش قرار می گیرد و اگر این مسئله را بررسی کنیم، از میان همه هدف های تربیتی که آموزش و پرورش باید به دنبال آن باشد حداکثر ۱۵ درصد این اهداف در کنکور پیگیری و سنجش می شود.