ارومیه - ایرنا - مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۷۸۶ فقره گواهینامه ایمنی و کیفیت آسانسور با هدف حفظ جان شهروندان در استان صادر شده‌است.

منصور جلایر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی وضعیت فعالیت، استحکام، کیفیت و وجود مشکل در آسانسورها بر عهده اداره استاندارد است و کارشناسان این نهاد در کنار آزمایشگاه‌های همکار با حساسیت ویژه‌ای کیفیت آسانسورها و نحوه نصب آنها را مورد بازرسی قرار می دهند و از کمترین مشکل در این خصوص چشم‌پوشی نمی کنند زیرا این امر به صورت مستقیم با زندگی افرادی که از آن استفاده می‌کنند، در ارتباط است.

وی اظهار داشت: تمامی آسانسورهای نصب شده بر اساس مصوبه شورای استاندارد در سال ۸۲ بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن قرار دارند و این موضوع نیز به همه شهرداری‌های کشور جهت لحاظ در صدور پروانه و پایان کار ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: با وجود دقت بسیار زیاد تولیدکنندگان آسانسور در دنیا و نصب کنندگان این ابزار، در برخی موارد مشکلاتی در آسانسورها ایجاد می شود که حتی جان مردم استفاده کننده را نیز تهدید می کند و با توجه به این امر، سازمان استاندارد در نزدیک به یک دهه گذشته، اقدام به تدوین استانداردهای مربوط به آسانسور، اجرای آن و بازرسی از آسانسورهای نصب شده در قالب این استانداردها کرده‌است.

وی اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی نیز این استانداردها با همراهی شرکت‌های بازرسی خصوصی و اداره کل استاندارد، اجرایی می‌شود و بازرسی های زیادی نیز در این خصوص در طول سال انجام می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت: یک هزار و ۱۹۱ فقره بازدید فنی از آسانسورها در استان طی سال جاری انجام شده است.

جلایر افزود: تست و بازرسی فنی آسانسور باید طبق استاندارد ملی به شماره ۶۳۰۳-۱ انجام شود و تمام مواردی که در چک لیست بازرسی استاندارد آمده، رعایت می‌شود.

آسانسور از جمله پراستفاده‌ترین ابزارهای دنیای امروز به شمار می‌رود و روزانه ده‌ها و میلیون ها نفر از این ابزار برای تردد در آپارتمان‌ها، مراکز تجاری، اداری، آسمان خراش‌ها و برج‌های مختلف در دنیا استفاده می‌کنند.

در کشورمان ایران و به تبع آن، آذربایجان‌غربی نیز با احداث ساختمان‌های چندین طبقه و برج‌ها، استفاده از این ابزار بسیار بیشتر شده و انواع مختلف آن نیز در ساختمان‌های مختلف با مدیریت شرکت‌های نصب، راه اندازی شده است.

۸۱۳۷/۲۰۹۳