«حسین سالارآملی» امروز - دوشنبه - در دومین مجمع عمومی دانشگاههای مجازی اسلام که در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهارداشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر گسترش دانشگاههای مجازی تاکید بسیاری دارد.
وی افزود: دانشگاه های ایران حدود ۴۶۰ پروژه مشترک با سایر کشورها داشته و توانسته رتبه شانزدهم در مقالات آی اس آی کسب کند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ادامه داد: حدود هزار دانشجو در کشور مقالات بین المللی بسیاری در اسکوپوس و ساینس ارائه کردند و در حوزه تحقیق فعال هستند.
سالارآملی یادآور شد: در حال حاضر ۴ میلیون دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.
وی همچنین گفت: تحقیقات در عرصه فناوری در منطقه از اهمیت ویژهای برخوردار است. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها در رشته انسان شناسی تدریس میکنند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعال است و حدود هزار دانشجو در عرصه بین المللی تحقیق می کنند.
سالار آملی ادامه داد: فناوری باید مشکلات ما را حل کند، یکی از سیاست های وزارت علوم حل مسائل جامعه است.
وی همچنین گفت: تلاش های دانشجویان نشان می دهد که دانشگاه های جهان اسلام در انجام تحقیقات و علم کوشا هستند و می توانند الگوهای مناسبی باشند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: سیاست کشور این است که دانش خود را به کشورهای اسلامی انتقال دهد، درحال حاضر کشور پذیرای دانشجویان کشورهای اسلامی و تجربه سایر مراکز آموزش عالی است و با توجه به جهانی سازی دانشگاه ها، برقراری ارتباط با سازمان های بین المللی از جمله یونسکو اهمیت بسیاری دارد.
پیمایش رتبه بندی دانشگاه های مجازی از مهم ترین اهداف مجمع عمومی جهان اسلام است
دبیرکل شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام هم گفت: انجام پیمایش رتبه بندی دانشگاه های مجازی و بهره مندی از ظرفیت تحصیلات تکمیلی و یکپارچه سازی مدارک بین دانشگاه های عضو شبکه از برنامه های مهم این شبکه در دستیابی به اهداف آن است.
«کریم نجفی برزگر» از مهم ترین اهداف و وظایف این شبکه را ارتباط دادن دانشگاه های مجازی جهان اسلام به یکدیگر در بستر مجازی ذکر کرد.
وی افزود: آموزش عالی برای همه در جهان اسلام و تحقق عدالت آموزشی، در گرو اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است که این شبکه با پذیرش عضو دانشگاهی از کشورهای اسلامی و معین کردن نقاط متمرکز بواسطه خود دانشگاه ها، این آگاهی بخشی و ابلاغ دانش را انجام می دهد.
دبیرکل شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام یادآور شد: در مجمع نخست این شبکه، اساسنامه شبکه تصویب شد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان شبکه پذیرفت مدیریت دانشگاه های مجازی در جهان اسلام را در ابعاد آموزشی، پژوهشی، تبادل رشته، دانشجو و اساتید و نیز همکاری های فناورانه بین دانشگاه را انجام دهد.
نجفی برزگر ادامه داد: این شبکه در مجمع دوم، با تشکیل کمیته اجرایی، وارد مرحله اقدام و عمل نسبت به این بستر همکاری می شود.
وی با یادآوری اینکه گام اول، آمایش دانشگاه ها بود که مشخص شد، اظهارداشت: از۵۷ کشور اسلامی، ۴۴ کشور در حوزه مجازی فعالیت دارند که با شناسایی نقاط متمرکز(دانشگاه مرجع در هر کشور) و آمایش قاره ای و منطقه ای، پیشنهاد شده ۸ عضو کمیته اجرایی بتوانند با نقاط متمرکز در توسعه آموزش عالی هوشمند فعالیت کنند.
دبیرکل شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام ازجمله طرح هایی که برای سال کاری ۲۰۲۰ پیش بینی شده را راه اندازی پورتال و اتوماسیون بین دانشگاه های مجازی عضو برای تبادل دانشجو و رشته به صورت آنلاین ذکر کرد.
نجفی برزگر افزود: تحولی عظیم در ارتباطات دانشگاهی و آموزش مجازی ایجاد می شود که با همت روسای دانشگاه های عضو این کار عملیاتی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امید است با همکاری مستمر دانشگاه ها تحت مدیریت واحد در این شبکه، انتقال دانش و فناوری در بستر مجازی با سرعت در جهان اسلام رقم بخورد.